ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Νέο γύρο ανατιμήσεων στα γαλακτοκομικά ετοιμάζουν οι βιομηχανίες

Τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο οι εταιρείες ανέβαλαν τις ανατιμήσεις απορροφώντας την αύξηση του κόστους της πρώτης ύλης, αλλά θα τις επιβάλουν από τον Ιανουάριο.

Τιμοκαταλόγους με ανατιμήσεις πρόκειται να προωθήσουν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ –κι αυτές στη γενικής γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης– οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες της ελληνικής αγοράς.

Τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο τις ανέβαλαν -λόγω του θορύβου που προκλήθηκε για το σοβαρό πρόβλημα της ακρίβειας που ταλανίζει τον οικογενειακό προϋπολογισμό των καταναλωτών– απορροφώντας την αύξηση του κόστους της πρώτης ύλης.

Σ΄όλες σχεδόν τις μεγάλες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες η κατάσταση των ισολογισμών τους και κυρίως του EBITDA, είναι οριακή. Και τα περιθώρια απορρόφησης των κοστολογικών επιβαρύνσεων –όπως έλεγαν μιλώντας προς το BD– είναι εξαιρετικά περιορισμένα.

Κυρίως όμως αυτό που εντείνει τον προβληματισμό των διοικήσεων και των μετόχων των εταιρειών είναι η υπερβάλλουσα επιβάρυνση του χρηματοοικονομικού κόστους. Πηγή μεγάλης εταιρείας του κλάδου έλεγε προς το BD ότι μόνο στη διάρκεια του 2023 το χρηματοοικονομικό κόστος που καλείται να καλύψει η εταιρεία έχει τριπλασιαστεί! Ενώ παράλληλα «έδωσαν» και προϊόντα στην πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης «μόνιμη μείωση τιμών 5%». Πηγές του κλάδου ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι οι υπάρχουσες τιμές θα διατηρηθούν «όσο πάει» και «μετά βλέπουμε».

Ωστόσο, οι τιμές παραγωγού του γάλακτος τόσο στην εγχώρια, όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά, μετά από την πτώση που παρατηρήθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους, στη διάρκεια των τελευταίων μηνών άρχισαν και πάλι να ανεβαίνουν. Αναφορικά με την εγχώρια αγορά, αξίζει να σημειωθεί ότι από το επίπεδο των 0,5743 ευρώ το κιλό που ήταν η μέση τιμή παραγωγού τον περασμένο Ιανουάριο, έπεσε στα 0,4967 ευρώ το κιλό τον Ιούλιο. Αυτή ήταν και η χαμηλότερη μέση τιμή του έτους.

Αντιθέτως, από τον Ιούλιο και εντεύθεν η τιμή παραγωγού άρχισε να ανεβαίνει, όχι εντυπωσιακά, αλλά κάθε μήνα μερικά λεπτά το κιλό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΛΓΟ τον περασμένο Σεπτέμβριο η μέση τιμή παραγωγού ήταν 0,5065 ευρώ το κιλό.

Ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από 0,4985 ευρώ το κιλό που ήταν τον περασμένο Ιούνιο στην Ελλάδα, στις 23 Νοεμβρίου η μέση τιμή παραγωγού είχε διαμορφωθεί στα 0,52 ευρώ το κιλό.

Σε αντίστοιχη πορεία με την ελληνική αγορά κινείται και η ευρωπαϊκή αγορά. Οι βασικές γαλακτοπαραγωγικές χώρες, οι οποίες προμηθεύουν την Ελλάδα με πρώτη σε οποιαδήποτε μορφή, όπως είναι η περίπτωση της Ολλανδίας, η μέση τιμή παραγωγού τον Νοέμβριο ανήλθε στα 0,4225 ευρώ το κιλό από 0,41 ευρώ το κιλό το Νοέμβριο.

Και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι οποίες διατυπώνονται από έγκυρες πηγές της αγοράς, η περίοδος της πτώσης έκανε τον κύκλο της και πλέον η αγορά θα κινηθεί ανοδικά. Αυτά είναι τα μηνύματα που οι ελληνικές εταιρείες «εισπράττουν» από την Βόρεια Ευρώπη. Ως εκ τούτου τον Ιανουάριο ή το αργότερο τον Φεβρουάριο θα γίνουν οι νέες ανατιμήσεις στα γαλακτοκομικά προϊόντα. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βουτιά» κατανάλωσης γαλακτοκομικών, αρχίζουν μείωση τιμών οι εταιρείες

«Ψαλίδι» έως και 16% από την Όλυμπος στις τιμές των προϊόντων της, στην ίδια κατεύθυνση εξετάζουν να κινηθούν και άλλες εταιρείες. Οι μεγάλες ανατιμήσεις συμπίεσαν κατά 6,8% τον όγκο των πωλήσεων τον Μάρτιο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από τον Απρίλιο έγινε η πρώτη μείωση τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Το ποσοστό της μείωσης ήταν 0,1%, σύμφωνα με την έρευνα της Circana, ενώ αυξήθηκαν ο όγκος και η αξία των πωλήσεων. Αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και διαμορφώθηκε στο 27,1%.