Πριν από αρκετά χρόνια, μεσούσης της οικονομικής κρίσης, στα καταστήματα του ο όμιλος Μαρινόπουλου -είχε ήδη αρχίσει να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας- προκειμένου να ενισχύσει τις πωλήσεις προχώρησε σε μία πρωτοφανή, για τα δεδομένα της εποχής, κίνηση.
«Χτύπησε» την τιμή του επώνυμου παστεριωμένου γάλακτος. Κάθε Τρίτη πωλούνταν όλα τα επώνυμα παστεριωμένα γάλατα προς 99 λεπτά το λίτρο. Επί ζημία του. Με προφανή στόχο, χρησιμοποιώντας ως «κράχτη» το παστεριωμένο γάλα, να αυξήσει τον αριθμό των πελατών του και φυσικά τις πωλήσεις του. Τον στόχο του δεν το πέτυχε. Πέτυχε όμως μία στρέβλωση της αγοράς. Απέσπασε περίπου 65% των πωλήσεων του παστεριωμένου γάλακτος που διακινούνταν από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ!
Αλλά κι αυτό δεν τον έσωσε, απλώς του συσσώρευσε περισσότερες ζημιές. Αυτό όμως συνέβη πριν από περίπου δέκα χρόνια. Σ' αυτές τις, επίσης οικονομικά δύσκολες συνθήκες για σημαντικό μέρος των καταναλωτών, ο «πόλεμος του γάλακτος» επανέρχεται στο προσκήνιο. Όμως με διαφορετικούς όρους, που δεν θυμίζουν σε τίποτα την προαναφερόμενη ιστορία. Εκτός από το 0,99 λεπτά το λίτρο, με τη διαφορά ότι η «προσφορά διαρκείας» της Lidl Hellas αφορά στο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας -που παράγεται κατά πληροφορίες από τη Νεογάλ ΑΕ- και σύμφωνα με πηγές της αγοράς «δεν βάζει μέσα» τη γερμανική αλυσίδα.
Δεν είναι όμως μόνο αυτή. Μπορεί να είναι εμφατική η τιμή στο ένα λεπτό χαμηλότερα του ενός ευρώ, αλλά η διαφορά τελικά είναι απειροελάχιστη από την τιμή πώλησης της Σκλαβενίτης, που είναι ένα ευρώ το λίτρο στο δικό της γάλα (ιδιωτικής ετικέτας) καθώς και οι άλλες αλυσίδες, οι οποίες δικό τους αγελαδινό παστεριωμένο γάλα, το πωλούν με ελάχιστα λεπτά διαφορά.
Το γάλα είναι ένα βασικό προϊόν καθημερινής κατανάλωσης και χαμηλής τιμής -στις περισσότερες περιπτώσεις. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως το παστεριωμένο γάλα είναι ένα από τα πέντε προϊόντα που ο καταναλωτής συγκρατεί στη μνήμη του -τα άλλα είναι οι μπανάνες, η ζάχαρη, οι βρεφικές πάνες και το βρεφικό γάλα, για τις οικογένειες με μωρά. Ως εκ τούτου οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ γι΄αυτόν ακριβώς τον λόγο χρησιμοποιούν και έχουν χρησιμοποιήσει κατ΄επανάληψη και στο παρελθόν το παστεριωμένο γάλα σαν «κράχτη». Δηλαδή, στόχος είναι ο καταναλωτής να συνδέσει το φθηνότερο γάλα με τη συγκεκριμένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Ο νέος «πόλεμος» για το γάλα είναι βέβαιο ότι δεν προκαλεί χαμόγελα ικανοποίησης στις γαλακτοβιομηχανίες, κυρίως επειδή το «χτύπημα» της τιμής των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας περιορίζει τις δυνατότητες ανατιμήσεων στα επώνυμα. Διότι η «απόσταση» της τιμής μεταξύ του επωνύμου και της ιδιωτικής ετικέτας δεν πρέπει να υπερβεί ένα ορισμένο όριο. Πέραν από το γεγονός ότι στρέφει όλο και περισσότερους καταναλωτές, έτσι κι αλλιώς, στην ιδιωτική ετικέτα. Διαδικασία, η οποία έχει επιταχυνθεί, μάλιστα, με το «καλάθι του νοικοκυριού».
Εν τω μεταξύ, η απόφαση της Μετρό ΑΕΒΕ (my market) να επιμηκύνει για μία ακόμη εβδομάδα στα καταστήματα της στη Θεσσαλία τη μείωση των τιμών, αυτή την φορά κατά 30%, δεν άφησε αδιάφορο το ανταγωνισμό. Χθες η ΑΒ Βασιλόπουλος ανταποκρίθηκε στην πρόκληση και παρέτεινε για μία ακόμη εβδομάδα τη μείωση κατά 20% στα καταστήματα της στην πολύπαθη Θεσσαλία. και έπεται συνέχεια. Ο ανταγωνισμός στο επόμενο διάστημα μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ πρόκειται να αλλάξει επίπεδο...