Δύο σχήματα με έντονο το αμερικανικό στοιχείο κατέθεσαν τελικά οικονομικές προσφορές στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε. (Ο.Λ.Α. Α.Ε.).
Η φημολογία των προηγούμενων μηνών επιβεβαιώθηκε και φαίνεται ότι είχαν αποτέλεσμα οι προσπάθειες στο προσκήνιο και στο παρασκήνιο ώστε να μην περάσει το λιμάνι σε εταιρείες συμφερόντων που δεν συμβαδίζουν με τον εξαιρετικό στρατηγικό ρόλο του λιμανιού για τις ΗΠΑ και το NATO, ιδιαίτερα εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία. Ο ΟΛΘ του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία που συμμετείχε ο όμιλος Κοπελούζου δεν υπέβαλαν οικονομικές προσφορές.
Η αποχή του ομίλου Κοπελούζου από το στάδιο των οικονομικών προσφορών ήταν έκπληξη, καθώς είναι από τους βασικούς μετόχους του FSRU, του σταθμού επαναεριοποίησης φυσικού αερίου που στήνεται λίγο έξω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και η πορεία των δύο υποδομών στο μέλλον θα είναι αλληλοεξαρτώμενη.
Οικονομικές προσφορές υπέβαλαν η κοινοπραξία που απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP (επενδυτικό fund από τις ΗΠΑ) - EUROPORTS (Βέλγιο) -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε., θυγατρική της επίσης αμερικάνικης QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT.
Μετά τον «θόρυβο» από την αμερικανική πρεσβεία στην Ελλάδα αλλά και την ίδια την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών για το γεωστρατηγικό χαρακτήρα του λιμανιού θα ήταν πολύ δύσκολο να μην είχαν υποβάλει προσφορά οι αμερικανικές εταιρείες που συμμετείχαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ σε ανακοίνωσή του, η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης υποβολής προσφορών θα εκκινήσει άμεσα. Οι οικονομικές προσφορές των επενδυτών που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου, ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία Black Summit, EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, χωρίς την Europrot, ήταν το μοναδικό σχήμα που υπέβαλε προσφορά και ανέλαβε για 40 χρόνια την εκμετάλλευση του λιμένα Φίλιππος Β στην Καβάλα.
Τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας σχεδόν γειτνιάζουν και επειδή έχουν μικρή εμπορική κίνηση και κατ΄επέκταση χαμηλά έσοδα η επιχειρηματική λογική υπαγορεύει την απόκτησή τους από τον ίδιο επενδυτή.
Πώς ο πόλεμος ανέδειξε ένα περιφερειακό λιμάνι σε στρατηγικό κόμβο
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είχε πάρει «αξία» λόγω της μονάδας αεριοποίησης LNG (FSRU) της Gastrade και εξελίχθηκε σε κρίσιμο διαμετακομιστικό κόμβο για στρατιωτικές μεταφορές ως απόρροια της ελληνοαμερικανικής συνεργασίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ. Με τον πόλεμο όμως στην Ουκρανία απέκτησε δυσανάλογο για το μέγεθός του γεωστρατηγικό ρόλο.
Και αυτό γιατί παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία, μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Μέσω της Αλεξανδρούπολης παρακάμπτεται η Μαύρη Θάλασσα, στην οποία έχει δυνάμεις η Ρωσία, και ο Βόσπορος που ελέγχεται από την Τουρκία.
Όπως είχε τονίσει ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας, Λόιντ Όστιν στον Έλληνα ομόλογό του, Νίκο Παναγιωτόπουλο, όταν αυτός επισκέφθηκε τις ΗΠΑ τον Ιούλιο, η κατά προτεραιότητα πρόσβαση που είχαν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις επέτρεψε στις ΗΠΑ να συνεχίσουν να υποστηρίζουν την Ουκρανία στον αγώνα της έναντι της Ρωσίας.
Στο εμπορικό του σκέλος, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, υποβοηθούμενο από τις σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ανατολής και Δύσης, ενώ μειώνει και το χρόνο παράδοσης εμπορευμάτων προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι η Τσεχία, η Ουγγαρία κ.ά.
Θα χρειαστούν βεβαίως και επενδύσεις επέκτασης και συντήρησης και εδώ «κουμπώνει» και η συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που εκτός από την ανάληψη έργων εμπλουτίζει το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων που διαθέτει (αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμια, απορρίμματα) και με λιμάνια.
Ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Αλεξανδρούπολης και του μικρότερου λιμένα της Μάκρης, ενώ ασκεί επίσης διοικητικές αρμοδιότητες στον Λιμένα Καμαριώτισσας και στο αλιευτικό καταφύγιο Θέρμες, στη Σαμοθράκη. Η Σύμβαση Παραχώρησης έχει διάρκεια 60 έτη από την υπογραφή της και λήγει την 21η Μαρτίου του 2063.
Οι κύριες δραστηριότητες περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου κ.α. Ο λιμένας Καμαριώτισσας ενώνει ακτοπλοϊκά τη Σαμοθράκη με την ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ τα άλλα δύο λιμάνια (καταφύγια) εξυπηρετούν τοπικές κυρίως ανάγκες.
Νέος γύρος με βελτιωμένες προσφορές για την Ηγουμενίτσα
Χθες το ΤΑΙΠΕΔ αποσφράγισε και τις τρεις οικονομικές προσφορές που υπεβλήθησαν από ενδιαφερόμενους για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Μετά την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να εκκινήσει τη διαδικασία υποβολής βελτιωμένων προσφορών.
Η διαδικασία αφορά τις δύο καλύτερες προσφορές που είχαν μεταξύ τους διαφορά μικρότερη του 20%, αλλά δεν κατέστη δυνατό μέχρι αργά το βράδυ να ξεκαθαριστεί ποίοι είναι οι δύο εκλεκτοί και ποιος απορρίπτεται, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ τηρούσε σιγή ιχθύος και οι εταιρείες σύμφωνα με τα λεγόμενά τους δεν είχαν ενημέρωση από το ΤΑΙΠΕΔ.
Προσφορές είχαν υποβάλει το σχήμα Attica Συμμετοχών - Άκτωρ Παραχωρήσεις, το σχήμα Grimaldi Euromed - Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ. Οι δύο πρώτοι είναι χρήστες του λιμανιού και γνωρίζουν τις αδυναμίες και τις προοπτικές ανάπτυξής του. Επίσης, ο ΟΛΘ είχε ενδιαφερθεί για τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης χωρίς επιτυχία και ενδεχομένως να «έπαιζε τα ρέστα του» για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Το λιμάνι έχει σχεδόν 100% διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και εμπορεύματα μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη λόγω της σύνδεσής του με την Εγνατία Οδό.
Στον ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων.