Έχουν περάσει πάνω από 10 χρόνια που το ΤΑΙΠΕΔ απέκτησε τον μετοχικό μετοχικό έλεγχο 10 περιφερειακών λιμανιών και φαίνεται ότι έως το τέλος του 2022 – αρχές 2023 πολλά από αυτά θα έχουν νέους ιδιοκτήτες ή θα έχουν παραχωρηθεί προς εκμετάλλευση για περίπου 40 χρόνια σε ιδιώτες επενδυτές.
Με αργές, είναι η αλήθεια, διαδικασίες το ΤΑΙΠΕΔ όλα αυτά τα χρόνια κατάφερε μέσω των διοικήσεων που διόρισε να εξυγιάνει τους ισολογισμούς των λιμένων και με στοχευμένες μελέτες να αναδείξει τα πλεονεκτήματά τους. Άλλο ήταν δυνατό στις μεταφορές, άλλο στην κρουαζιέρα, άλλο στην ακτοπλοϊα. Έτσι, ήταν σε θέση να εκκινήσει διαγωνισμούς για την πώληση ή την παραχώρηση των λιμένων.
Ήδη, από τον Μάιο του 2022 η κοινοπραξία Black Summit, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τίμημα 33,9 εκατ. ευρώ και δέσμευση για επενδύσεις 36 εκατ. ευρώ ανέλαβε την εκμετάλλευση ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄, του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας ΑΕ.
Πρόσφατα άνοιξαν οι οικονομικές προσφορές για την πώληση του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία όμιλος Γκριμάλντι -Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ κλήθηκαν να υποβάλουν βελτιωτικές προσφορές, καθώς η διαφορά στα δύο αρχικά τιμήματα που προσέφεραν δεν ξεπερνούσε το 20%.
Το λιμάνι έχει σχεδόν 100% διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και εμπορεύματα μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη λόγω της σύνδεσής του με την Εγνατία Οδό. Ο όμιλος Γκριμάλντι και οι Μινωικές Γραμμές είναι χρήστες του λιμανιού, ενώ και ο ΟΛΘ επιθυμεί διακαώς να επεκταθεί καθώς δεν τα κατάφερε να αποκομίσει κάτι στους διαγωνισμούς για τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, όπου συμμετείχε.
Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δύο σχήματα υπέβαλαν οικονομικές δεσμευτικές προσφορές που ακόμη δεν έχουν αποσφραγιστεί. Το λιμάνι έχει αποκτήσει αυξημένο γεωστρατηγικό χαρακτήρα, τόσο σε ενεργειακό επίπεδο με το FSRU που κατασκευάζεται στην περιοχή, όσο και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία, μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Επίσης, μέσω του παρακάμπτεται η Μαύρη Θάλασσα, στην οποία έχει δυνάμεις η Ρωσία, και ο Βόσπορος που ελέγχεται από την Τουρκία.
Για αυτό και οι δύο κοινοπραξίες που υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές έχουν έντονο το αμερικανικό στοιχεία. Πρόκειται για το σχήμα Black Summit-Euroports-EFA-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Quintana Infrastructure.
Μεγάλη «μάχη» για το λιμάνι του Ηρακλείου
Στην τελική ευθεία εισέρχεται και η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 67% του λιμανιού στο Ηράκλειο καθώς έως το τέλος του έτους αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει οκτώ σχήματα και αναμένεται με ενδιαφέρον πόσα από αυτά θα υποβάλλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου λιμανιού εκτός από τη γεωστρατηγική του θέση στη νοτιοανατολική μεσόγειο και τις ακτοπλοϊκές δραστηριότητες εντοπίζονται στη δυνατότητα δημιουργίας διαμετακομιστικού κέντρου εμπορευματοκιβωτίων, όπως επίσης και στο γεγονός ότι αξιοποείται ως λιμένας εκκίνησης για την κρουαζιέρα.
Τα σχήματα που διεκδικούν το λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης είναι τα εξής: OLETE LIMITED, η κονοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. – ΜΙΝΩΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ, η κοινοπραξία PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LIMITED - GPH CRUISE PORT FINANCE LTD, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ - ATTICA GROUP, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – AVIAREPS ΕΛΛΑΣ Α.Ε., η κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – GOLDENSTEP SHIPPING LIMITED, η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. - – JCC S.A.L. και ο ΟΛΘ Α.Ε. Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα έχουν αποκτήσει πρόσβαση στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room), όπου έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες σχετικά με τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου.
Χθες ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ η εκκίνηση του διαγωνισμού για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας. Στα πλεονεκτήματα του λιμανιού του Βόλου είναι και η ανάθεση της μελέτης για τη σύνδεση του λιμένα με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Τέλος το ΤΑΙΠΕΔ, εξετάζει και τον τρόπο αξιοποίησης (πώληση ή υπο-παραχώρηση λιμενικής δραστηριότητας) για τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου.