Η προσφορά του ομίλου Grimaldi για το 67% των μετοχών του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς διαμορφώθηκε μέσα από τη διαδικασία των βελτιωτικών προσφορών στα 84,2 εκατ. ευρώ και ο ιταλικός ναυτιλιακός όμιλος, που ελέγχει στην Ελλάδα τις Μινωϊκές Γραμμές, ανακηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ο νέος ιδιοκτήτης του λιμανιού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η προσφορά του ιταλικού ακτοπλοϊκού ομίλου αποτιμά το 100% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στα 126 εκατ. ευρώ, όταν στο χρηματιστηριακό ταμπλό η αποτίμηση του ΟΛΠ είναι 363 εκατ. ευρώ και του ΟΛΘ στα 233 εκατ. ευρώ. Πρόκειται όμως για λιμάνια με πολλαπλάσια οικονομικά μεγέθη σχέση με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Οι αριθμοί αποκαλύπτουν πόσο υψηλή αποτίμηση έλαβε το λιμάνι της Δυτικής Ελλάδας, σε σύγκριση με τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας. Για παράδειγμα, ο τζίρος του Πειραιά είναι περίπου 27 φορές μεγαλύτερος από αυτόν της Ηγουμενίτσας. Ειδικότερα,
- Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2021, ο τζίρος του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ανήλθε στα 5,6 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 0,86 εκατ. ευρώ, το σύνολο ενεργητικού στα 15 εκατ. ευρώ και το ταμείο στα 9 εκατ. ευρώ.
- Ο ΟΛΠ για την αντίστοιχη περίοδο είχε τζίρο 154,2 εκατ. ευρώ, κέρδη EBITDA 70,3 εκατ. ευρώ, σύνολο ενεργητικού 562 εκατ. ευρώ και ταμείο 135 εκατ. ευρώ.
- Τα μεγέθη του ΟΛΘ στο τέλος του 2021 ήταν τζίρος 77,8 εκατ. ευρώ, κέρδη EBITDA 33,44 εκατ. ευρώ, σύνολο ενεργητικού 244 εκατ. ευρώ και ταμείο 28 εκατ. ευρώ.
- Το τίμημα για το 67% του ΟΛΠ είχε διαμορφωθεί το 2016 στα 368 εκατ. ευρώ, και το τίμημα για το 67% του ΟΛΘ το 2018 στα 232 εκατ. ευρώ.
- Δηλαδή, το τίμημα του ΟΛΠ ήταν μόλις 4,5 φορές μεγαλύτερο από το τίμημα του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και το τίμημα για τον ΟΛΘ μόνο 3 φορές.
Η αλήθεια είναι πως το τίμημα που έδωσε τον Μάιο του 2022 η κοινοπραξία Black Summit, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την εκμετάλλευση ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε ένα τμήμα του λιμανιού της Καβάλας είχε ανέλθει στα 34 εκατ. ευρώ, προϊδεάζοντας ότι και για τα υπόλοιπα λιμάνια οι προσφορές θα κυμαίνονταν σε υψηλά επίπεδα.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λιμανιού Ηγουμενίτσας
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει σχεδόν 100% διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και εμπορεύματα μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη λόγω της σύνδεσής του με την Εγνατία Οδό. Ο όμιλος Grimaldi και οι Μινωικές Γραμμές είναι χρήστες του λιμανιού και γνωρίζουν από πρώτο χέρι τα προβλήματά του αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης που έχει.
Πηγές κοντά στον όμιλο Grimaldi αναφέρουν στο BD ότι ο σημερινός τζίρος του λιμανιού δεν αντικατοπτρίζει τις προοπτικές αύξησης της επιβατικής κίνησης του Κεντρικού Λιμένα αλλά και των μαρίνων της εταιρείας του λιμένα σε Σύβοτα, Πλαταριά και Σαγιάδα.
Υπενθυμίζεται πως, μετά την κατακύρωση του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στον όμιλο Grimaldi, o φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, τα δε κείμενα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Αυξημένες προσδοκίες στο ΤΑΙΠΕΔ και για τον λιμένα Ηρακλείου
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν ότι το τίμημα που δόθηκε για την Ηγουμενίτσα δημιουργεί αυξημένες προσδοκίες για για το τίμημα του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη για την πώληση του 67% του λιμένα Ηρακλείου. Και αυτό γιατί τα δύο λιμάνια έχουν σχεδόν τα ίδια έσοδα και διεκδικούνται από σχήματα που συμμετείχαν και στο διαγωνισμό της Ηγουμενίτσας.
Αυτή την περίοδο στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει αρχίσει η τρίτη φάση του επενδυτικού προγράμματος «Νέος Λιμένας Ηγουμενίτσας – Γ1 Φάση», συνολικού προϋπολογισμού 48,4 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται κατά 98,75% από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσπρωτίας.
Η τρίτη φάση ανάπτυξης του Λιμένα περιλαμβάνει α) την κατασκευή κρηπιδώματος μήκους 93 μέτρων περίπου νότια του υφιστάμενου κρηπιδώματος της Α΄ Ολοκληρωμένης Φάσης ανάπτυξης του λιμένα και β) την κατασκευή κρηπιδωμάτων συνολικού μήκους 610 μέτρων περίπου για τη δημιουργία δύο νέων θέσεων πλαγιοπρυμνοδέτησης Ο/Γ- Ε/Γ πλοίων.