ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Γιατί έγινε... χρυσό το λιμάνι Ηγουμενίτσας: Τι πληρώνει ο όμιλος Grimaldi

Ο ιταλικός όμιλος αποτιμά το λιμάνι στα 126 εκατ. ευρώ, στο 1/3 δηλαδή της αξίας του ΟΛΠ, που έχει 27 φορές μεγαλύτερο τζίρο. Πηγές κοντά στον πλειοδότη αναφέρουν στο BD ότι ο σημερινός τζίρος του λιμανιού δεν αντικατοπτρίζει τα μελλοντικά μεγέθη.

Η προσφορά του ομίλου Grimaldi για το 67% των μετοχών του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς διαμορφώθηκε μέσα από τη διαδικασία των βελτιωτικών προσφορών στα 84,2 εκατ. ευρώ και ο ιταλικός ναυτιλιακός όμιλος, που ελέγχει στην Ελλάδα τις Μινωϊκές Γραμμές, ανακηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ο νέος ιδιοκτήτης του λιμανιού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η προσφορά του ιταλικού ακτοπλοϊκού ομίλου αποτιμά το 100% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στα 126 εκατ. ευρώ, όταν στο χρηματιστηριακό ταμπλό η αποτίμηση του ΟΛΠ είναι 363 εκατ. ευρώ και του ΟΛΘ στα 233 εκατ. ευρώ. Πρόκειται όμως για λιμάνια με πολλαπλάσια οικονομικά μεγέθη σχέση με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Οι αριθμοί αποκαλύπτουν πόσο υψηλή αποτίμηση έλαβε το λιμάνι της Δυτικής Ελλάδας, σε σύγκριση με τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας. Για παράδειγμα, ο τζίρος του Πειραιά είναι περίπου 27 φορές μεγαλύτερος από αυτόν της Ηγουμενίτσας. Ειδικότερα,

  • Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2021, ο τζίρος του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ανήλθε στα 5,6 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 0,86 εκατ. ευρώ, το σύνολο ενεργητικού στα 15 εκατ. ευρώ και το ταμείο στα 9 εκατ. ευρώ.
  • Ο ΟΛΠ για την αντίστοιχη περίοδο είχε τζίρο 154,2 εκατ. ευρώ, κέρδη EBITDA 70,3 εκατ. ευρώ, σύνολο ενεργητικού 562 εκατ. ευρώ και ταμείο 135 εκατ. ευρώ.
  • Τα μεγέθη του ΟΛΘ στο τέλος του 2021 ήταν τζίρος 77,8 εκατ. ευρώ, κέρδη EBITDA 33,44 εκατ. ευρώ, σύνολο ενεργητικού 244 εκατ. ευρώ και ταμείο 28 εκατ. ευρώ.
  • Το τίμημα για το 67% του ΟΛΠ είχε διαμορφωθεί το 2016 στα 368 εκατ. ευρώ, και το τίμημα για το 67% του ΟΛΘ το 2018 στα 232 εκατ. ευρώ.
  • Δηλαδή, το τίμημα του ΟΛΠ ήταν μόλις 4,5 φορές μεγαλύτερο από το τίμημα του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και το τίμημα για τον ΟΛΘ μόνο 3 φορές. 

Η αλήθεια είναι πως το τίμημα που έδωσε τον Μάιο του 2022 η  κοινοπραξία Black Summit, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  για την εκμετάλλευση ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε ένα τμήμα του λιμανιού της Καβάλας είχε ανέλθει στα 34 εκατ. ευρώ, προϊδεάζοντας ότι και για τα υπόλοιπα λιμάνια οι προσφορές θα κυμαίνονταν σε υψηλά επίπεδα.

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λιμανιού Ηγουμενίτσας

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει σχεδόν 100% διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και εμπορεύματα μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη λόγω της σύνδεσής του με την Εγνατία Οδό. Ο όμιλος Grimaldi και οι Μινωικές Γραμμές είναι χρήστες του λιμανιού και γνωρίζουν από πρώτο χέρι τα προβλήματά του αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης που έχει.

Πηγές κοντά στον όμιλο Grimaldi αναφέρουν στο BD ότι ο σημερινός τζίρος του λιμανιού δεν αντικατοπτρίζει τις προοπτικές αύξησης της  επιβατικής κίνησης του Κεντρικού Λιμένα αλλά και των μαρίνων της εταιρείας του λιμένα σε Σύβοτα, Πλαταριά και Σαγιάδα.

Υπενθυμίζεται πως, μετά την κατακύρωση του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στον όμιλο Grimaldi, o φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, τα δε κείμενα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Αυξημένες προσδοκίες στο ΤΑΙΠΕΔ και για τον λιμένα Ηρακλείου

Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν ότι το τίμημα που δόθηκε για την Ηγουμενίτσα δημιουργεί αυξημένες προσδοκίες για για το τίμημα του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη για την πώληση του 67% του λιμένα Ηρακλείου. Και αυτό γιατί τα δύο λιμάνια έχουν σχεδόν τα ίδια έσοδα και διεκδικούνται από σχήματα που συμμετείχαν και στο διαγωνισμό της Ηγουμενίτσας.

Αυτή την περίοδο στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει αρχίσει η τρίτη φάση του επενδυτικού προγράμματος «Νέος Λιμένας Ηγουμενίτσας – Γ1 Φάση», συνολικού προϋπολογισμού 48,4 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται κατά 98,75% από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσπρωτίας.

 Η τρίτη φάση ανάπτυξης του Λιμένα περιλαμβάνει α) την κατασκευή κρηπιδώματος μήκους 93 μέτρων περίπου νότια του υφιστάμενου κρηπιδώματος της Α΄ Ολοκληρωμένης Φάσης ανάπτυξης του λιμένα  και β) την κατασκευή κρηπιδωμάτων συνολικού μήκους 610 μέτρων περίπου για τη δημιουργία δύο νέων θέσεων πλαγιοπρυμνοδέτησης Ο/Γ- Ε/Γ πλοίων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

volos_limani
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικό ενδιαφέρον για το λιμάνι Βόλου: Ποιοι είναι οι «μνηστήρες»

Το λιμάνι μπορεί να εξελιχθεί σε διαμετακομιστικό κέντρο για την κεντρική Ελλάδα, ειδικά για αγροτικά προϊόντα, ενώ η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο του προσδίδει ακόμη ένα σημαντικό πλεονέκτημα.
volos-limani
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς το ΤΑΙΠΕΔ μετά από 10 χρόνια έβγαλε στον «αφρό» τα λιμάνια

Παραχωρήθηκε το λιμάνι της Καβάλας, αναμένονται βελτιωτικές προσφορές για την Ηγουμενίτσα, εκκρεμεί η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για την Αλεξανδρούπολη, τέλος του έτους «κληρώνει» για το Ηράκλειο, άρχισε ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Βόλου, σειρά παίρνει το Λαύριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε αμερικανικά συμφέροντα περνά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Δύο σχήματα με έντονο αμερικανικό «χρώμα» υπέβαλαν προσφορές, αποσύρθηκαν ο ΟΛΘ του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία όπου μετείχε ο όμιλος Κοπελούζου. Εξαιρετική η στρατηγική σημασία του λιμανιού για τις ΗΠΑ. Βελτιωμένες προσφορές θα ζητηθούν για την Ηγουμενίτσα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επενδυτής στο λιμάνι του Λαυρίου, έργα αναβάθμισης σε Ραφήνα και Σούδα

Μικρή παράταση στην υποβολή ενδιαφέροντος για το λιμάνι του Λαυρίου έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ δρομολογεί την ανάπτυξη και επέκταση του λιμανιού της Ραφήνας. Σημαντικά έργα και στο λιμάνι της Σούδας.
volos_limani
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λιμάνι Βόλου: Στις 28 Σεπτεμβρίου ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές

Την ερχόμενη Πέμπτη 14/9 το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ ανοίγει τον φάκελο με τα νομιμοποιητικά έγγραφα του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου και ανακηρύσσει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προτιμητέο ανάδοχο για την Αττική Οδό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανατροπή με τα διόδια της Αττικής Οδού, μπορεί να ανεβούν έως 3,25 ευρώ

Η τελική σύμβαση προβλέπει δυνατότητα επιβολής μεταβλητών διοδίων μετά την παρέλευση πενταετίας. Ο νέος παραχωρησιούχος θα πληρώνει στο κράτος και αμοιβή 7,5% επί των ετήσιων εσόδων του δρόμου.