ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Xristos Staikouras, Yp. Oikonomikon, Vouli
Φωτο: Menelaos Myrillas / SOOC

Χρ. Σταϊκούρας: Θέλουμε τη ΛΑΡΚΟ όρθια, προστατεύονται οι εργαζόμενοι

«Εργαζόμαστε για το σύνολο των εργαζομένων και επιδιώκουμε το καλύτερο, με πράξεις και όχι με λόγια», είπε ο υπουργός Οικονομικών απαντώντας στα πυρά που δέχεται, για την τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή για την εταιρεία.

«Θέλουμε να μείνει όρθια η ΛΑΡΚΟ, όχι στα λόγια, αλλά στις πράξεις...Oι εργαζόμενοι προστατεύονται άμεσα και αποτελεσματικά, ενόψει της ολοκλήρωσης των διαγωνιστικών διαδικασιών για τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Τα μέτρα που θεσπίζονται δεν αφήνουν κανέναν απέξω, δίνουν προστασία σε όλους τους εργαζόμενους». Τα παραπάνω υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, δίνοντας από το βήμα της ολομέλειας της Βουλής, απαντήσεις στα πυρά που δέχεται από την αντιπολίτευση, για την τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή η κυβέρνηση για την εταιρεία.

«Εργαζόμαστε για το σύνολο των εργαζομένων και επιδιώκουμε το καλύτερο, με πράξεις και όχι με λόγια», είπε ο υπουργός Οικονομικών και πρόσθεσε: «Όχι μόνο δεν έχουμε καμία πρόθεση να κλείσει η ΛΑΡΚΟ, αλλά αντίθετα, θέλουμε να ενδυναμωθεί η ΛΑΡΚΟ και να δημιουργηθούν ακόμα περισσότερες, μελλοντικά, θέσεις απασχόλησης».

«Επίκειται άμεσα ο καθορισμός ημερομηνίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών των υποψηφίων επενδυτών και συνακόλουθα η ολοκλήρωση της αξιολόγησης και της διαδικασίας κατακύρωσης στον πλειοδότη, που θα προκύψει στο πλαίσιο των δύο παράλληλων διαγωνιστικών διαδικασιών, με βάση τη ρήτρα της εκατέρωθεν πλειοδοσίας, που διενεργούνται από την ειδική διαχείριση για τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας και από το ΤΑΙΠΕΔ, για τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου», είπε ο υπουργός Οικονομικών. Η κυβέρνηση, διαβεβαίωσε, λαμβάνει μέτρα για τη διασφάλιση των εργαζομένων, εξασφαλίζοντας για όλους τους εργαζόμενους εργασιακό μέλλον. Στην κατεύθυνση αυτή, τόσο για το μεταβατικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών και την εγκατάσταση του επενδυτή, αλλά και μετά την εγκατάστασή του, κατοχυρώνονται τα εργασιακά δικαιώματα και εξειδικεύονται δέσμες μέτρων για την εργασιακή τους προστασία.

«Εργαζόμαστε για να υπάρξει επενδυτής, ο οποίος θα προχωρήσει στις αναγκαίες επενδύσεις εκσυγχρονισμού. Μόνο τότε θα καταστεί δυνατό να υπάρξει μια ανταγωνιστική, σε διεθνές επίπεδο, βιομηχανία, σημαντική τόσο για την βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης, όσο και για πολλές άλλες βιομηχανίες και εφαρμογές. Το βλέμμα μας είναι στραμμένο στο μέλλον, με σεβασμό στους εργαζόμενους, με σεβασμό στους κόπους και τις αγωνίες της τοπικής κοινωνίας αλλά και στην προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών, που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα της μεταλλευτική και μεταλλουργικής δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ», είπε ο κ. Σταϊκούρας.

«Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, λαμβάνονται πρόνοιες για το σύνολο των 1060 εργαζομένων, σε τέτοιο βαθμό εξειδίκευσης και ετοιμότητας, όπως προβλέπεται μέσα στην τροπολογία», είπε ο υπουργός Οικονομικών και εξήγησε ότι με τις διατάξεις που εισάγονται σήμερα για ψήφιση:

  • Προβλέπεται άμεση και εφάπαξ καταβολή των νομίμων αποζημιώσεων απόλυσης, ύψους 24 εκατομμυρίων ευρώ, που θα καταβληθεί από το αποθεματικό του κρατικού Προϋπολογισμού. «'Αρα έχουμε δώσει 53 εκατομμύρια, συν 24 εκατομμύρια, για το σύνολο των εργαζομένων. Και αυτών που είναι συνταξιούχοι και δουλεύουν», είπε ο κ. Σταϊκούρας.
  • Δημιουργείται ασφαλής εργασιακή γέφυρα, με τη θέσπιση δυνατότητας σύναψης συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, μηνιαίας ή διμηνιαίας διάρκειας, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων, από την ειδική διαχείριση για το σύνολο των εργαζομένων, ύψους 7 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό που επίσης θα καταβληθεί από το αποθεματικό του κρατικού Προϋπολογισμού.
  • Ορίζονται μέτρα κοινωνικής και εργασιακής προστασίας με ενεργοποίηση προγραμμάτων του υπουργείου Εργασίας, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν οι εργαζόμενοι. Το υπουργείο Εργασίας είναι υποχρεωμένο να καταρτίσει ειδικές δράσεις και ειδικά προγράμματα απασχόλησης, συγχρηματοδοτούμενα ή από εθνικούς πόρους, σε ΟΤΑ. Ήδη υπάρχει ενδιαφέρον από δήμους για εργαζόμενους άνω των 55 ετών, έως την συμπλήρωση των προϋποθέσεων για πλήρη σύνταξη και για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα 7 έτη. «'Αρα αυτοί οι εργαζόμενοι, θα πάρουν την αποζημίωση απόλυσης, και θα συνεχίσουν να αμείβονται μέχρι να βγουν στη σύνταξη, μέσα από ΟΤΑ», είπε ο κ. Σταϊκούρας. Για τους εργαζόμενους κάτω των 55 ετών, που ενδεχομένως δεν προσληφθούν, προβλέπεται ενεργοποίηση δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση, για τους απολυμένους εργαζόμενους, συμπλήρωσε: 
  • Προστατεύονται όλοι οι εργαζόμενοι, μισθωτοί και απασχολούμενοι με συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή έργου, ακόμα και για το χρονικό διάστημα μετά την εγκατάσταση του επενδυτή. 

    
Σχολιάζοντας την βασική κατηγορία που διατυπώνουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, για «σχέδιο απαξίωσης της ΛΑΡΚΟ, έμπνευσης Μαξίμου», ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι έγιναν διαχρονικά λάθη από πολλές κυβερνήσεις, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να κουνάει το δάχτυλο, γιατί τα στοιχεία είναι αμείλικτα και για την περίοδο της δικής του διακυβέρνησης.

Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε εξάλλου στην επιστολή του Ευκλείδη Τσακαλώτου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την περίοδο της υπουργίας του, όπου γινόταν λόγος και για αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ.

«Λέτε ότι η κυβέρνηση και εγώ προσωπικά, θέλουμε να κλείσουμε τη ΛΑΡΚΟ. Πολλοί από εσάς όμως δεν γνωρίζετε την ιστορία της ΛΑΡΚΟ. Αν θέλαμε να κλείσουμε τη ΛΑΡΚΟ, θα την είχαμε κλείσει το 2012», είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας. Σχετικά, επικαλέστηκε ανακοίνωση των εργαζομένων της 11.6.2012, σύμφωνα με την οποία, αποφεύχθηκε τότε το κλείσιμο της εταιρείας, «με πρωτοβουλία της ΝΔ και του βουλευτή Φθιώτιδας, Χρήστου Σταϊκούρα». Στο κλίμα αυτό, ο υπουργός Οικονομικών είπε, πως αν ήθελε η ΝΔ να κλείσει τη ΛΑΡΚΟ, θα την είχε κλείσει το 2014. Τότε όμως, όπως τόνισε, η ΝΔ πήρε τις σωστές αποφάσεις, τις οποίες «συνέχισε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά δεν τόλμησε να τις ολοκληρώσει». 

Αλλά και για το 2020, ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε πως, ούτε τότε η κυβέρνηση έκλεισε τη ΛΑΡΚΟ. Όταν δηλαδή, με δύο εξώδικα η ΔΕΗ προειδοποιούσε πως αν δεν πληρωθεί, τότε κλείνει η ΛΑΡΚΟ. «Εμείς δώσαμε 53 εκατομμύρια ευρώ στη ΛΑΡΚΟ, για τη ΔΕΗ και για μισθοδοσία. Πείτε μου, πότε άλλοτε την τελευταία 10ετία, βγήκε ένα ευρώ από τον κρατικό Προϋπολογισμό για τη ΛΑΡΚΟ;», είπε ο υπουργός Οικονομικών για να προσθέσει: «Θέλουμε να μείνει όρθια η ΛΑΡΚΟ, όχι στα λόγια αλλά στις πράξεις».

Ο υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στην κατάσταση της ΛΑΡΚΟ τα τελευταία χρόνια, δηλαδή στα χρόνια που τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας ήταν μηδενικά, η καθαρή της θέση ήταν αρνητική, λόγω συσσωρευμένων ζημιών, διαδοχικών ζημιογόνων χρήσεων και λανθασμένων επιλογών, καθώς η ΛΑΡΚΟ «λειτουργούσε επί χρόνια με αρνητικά ίδια κεφάλαια κίνησης, βασιζόμενη στην καθυστερημένη εξόφληση των υποχρεώσεων της», «έμπαινε συνεχώς μέσα, πλήρωνε τους εργαζόμενους, χρωστούσε παντού». Την πενταετία 2015-2019, όπως είπε, τα χρέη της ΛΑΡΚΟ ήταν 260 εκατομμύρια ευρώ, ενώ μόνο το 2019 οι ζημίες ήταν 99 εκατομμύρια ευρώ. Την ίδια ώρα, τόνισε, διογκώνονταν και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς προμηθευτές, εργολάβους, τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία, «με ευθύνη όλων μας που κυβερνήσαμε τα τελευταία χρόνια», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. 

«Η Ελλάδα, στις 21 Ιανουαρίου, καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για μη συμμόρφωση στις αποφάσεις περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς τη ΛΑΡΚΟ, ύψους 136 εκατομμυρίων ευρώ, με τόκους 170 εκατομμύρια ευρώ. Επιβλήθηκε πρόστιμο επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ, ύψους 4,4 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης, μέχρι την εκτέλεση της απόφασης - και κατ' αποκοπή 5,5 εκατομμύρια ευρώ», είπε ο υπουργός Οικονομικών. Αν και πολλές κυβερνήσεις επιδίωξαν να πείσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι δεν είναι παράνομες αυτές οι κρατικές ενισχύσεις, καμία κυβέρνηση δεν το κατάφερε τα τελευταία 7 χρόνια, είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι η σημερινή κυβέρνηση, σε εφαρμογή απόφασης της ΕΕ, εκκίνησε το πρόγραμμα εξυγίανσης και η εταιρεία ΛΑΡΚΟ τέθηκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Η εγκατάσταση ειδικής διαχείρισης, από τον Μάρτιο του 2020, οδήγησε σε άμεσες ενέργειες εξορθολογισμού του κόστους, σε επιχειρησιακό και χρηματοοικονομικό επίπεδο με τη συμβολή των εργαζομένων. «Θέλω να ευχαριστήσω τους εργαζόμενους που συνέβαλαν αυτά τα τρία χρόνια με τις περικοπές που υπέστησαν, αφού η εταιρεία ήταν αδύνατο να συνεχίσει με 99 εκατομμύρια ζημιά κάθε έτος, όπως την βρήκαμε το 2019», είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 3 δισ. ευρώ το κόστος της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης

«Το άλλο Σάββατο, στις 30/11, παραδίδουμε στην κοινωνία ένα υπερσύγχρονο μετρό, με 13 σταθμούς μήκους 9,6 χλμ που θα εξυπηρετεί σε ημερήσια βάση περίπου 250.000 συμπατριώτες μας» είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΑΣΘ: Έφτασαν τα πρώτα 15 από τα συνολικά 41 καινούρια λεωφορεία

Τα 15 λεωφορεία που επιθεώρησε ο κ. Σταϊκούρας, ο οποίος συνοδευόταν από τη Γενική Γραμματέα Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούτα, είναι καινούργια και, μαζί με ακόμα 26, θα κυκλοφορήσουν για πρώτη φορά στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Το καλοκαίρι του 2027 η παράδοση του άξονα Μπράλος – Άμφισσα

«Πρόκειται για έναν οδικό άξονα που εξυπηρετεί πλήθος διατοπικών και ευρύτερων μετακινήσεων από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα προς περιοχές της Δυτικής και Νότιας χώρας» επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΑΣΘ: Σε 0,60 λεπτά το εισιτήριο από τον Δεκέμβριο και για έξι μήνες

«Από την 1η Ιανουαρίου του 2025 τα μισά λεωφορεία του ΟΑΣΘ θα είναι νέα οχήματα - δηλαδή ανανέωση του στόλου κατά 50% μέσα σε ενάμιση έτος» ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.