Σχετικά αισιόδοξα είναι τα πρώτα μηνύματα της επανεκκίνησης λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στην χώρα μας, την πρώτη βδομάδα της άρσης των περιορισμών. Ο εμπορικός κόσμος εκφράζει ελπίδες ωστόσο για την περαιτέρω τόνωση της αγοραστικής κίνησης, καθώς οι κανονισμοί που έχουν θεσπιστεί σε ό,τι αφορά την δυνατότητα των καταναλωτών να κάνουν τις αγορές τους στα φυσικά καταστήματα κρίνονται αρκετά περιοριστικοί από μεγάλη μερίδα των καταναλωτών.
Εντονότερο είναι το πρόβλημα σε ό,τι αφορά τα καταστήματα που έχουν μεγάλους χώρους και απασχολούν σημαντικό αριθμό εργαζομένων, καθώς εκεί ο περιορισμός των 20 πελατών κατά ανώτατο όριο είναι ιδιαίτερα δεσμευτικός.
Άτομα με γνώση της αγοράς σημειώνουν στο BusinessDaily ότι με αυτές τις δεσμεύσεις είναι αμφίβολο εάν εμπορικός τζίρος θα μπορέσει να υπερβεί το 30% του τζίρου που συνήθως πραγματοποιείται αυτή την περίοδο, καθώς οδηγούμαστε προς τις διακοπές του Πάσχα. Οι ίδιοι εκφράζουν την ελπίδα να υπάρξει άρση αυτού του περιορισμού προκειμένου να μπορέσουν να κινήσουν το απόθεμα που παραμένει στα καταστήματα. Να σημειωθεί ότι η αγορά ένδυσης/υπόδησης επανεκκινεί έχοντας ήδη απωλέσει το 32-34% του τζίρου της τον Ιανουάριο, και σε συνέχεια κάμψης σε ποσοστό 23% το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου, που παρουσίασε η ΕΣΕΕ.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εταιρείας Αττικά Πολυκαταστήματα, η οποία αποφάσισε στα μέσα της εβδομάδας τελικώς να ανοίξει μόνο τον ισόγειο χώρο του πολυκαταστήματος attica και μόνο στο Citylink, στο κέντρο της Αθήνας, κρίνοντας μη αποδοτικό οικονομικά το άνοιγμα των υπολοίπων ορόφων. Μόνον εφόσον αρθεί ο περιορισμός των 20 πελατών κατ’ανώτατο όριο θα προχωρήσει σε άνοιγμα ολόκληρου του πολυκατατστήματος.
Το δε άνοιγμα του ισόγειου χώρου, στον οποία διατίθενται καλλυντικά, συνοδεύτηκε από γενναίες προσφορές έως και -50% σε πολλά επώνυμα brands, σε μία πρωτοβουλία των προμηθευτών που ισχύει οριζόντια στην αγορά. Η εταιρεία είχε θετικά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά την λειτουργία του ηλεκτρονικού της καταστήματος, καταγράφοντας ποσοστιαία αλλά μη συγκρίσιμη αύξηση του τζίρου της κατά 90% από την αρχή του έτους, συγκριτικά με πέρσι. Σήμερα το atticadps.gr έχει εμπλουτιστεί με αξεσουάρ, τσάντες και γυαλιά ηλίου, πλέον των καλλυντικών και επιλεγμένων ειδών ένδυσης που διέθετε ήδη.
Σε κάθε περίπτωση, το μισάωρο που οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις θεσπίζουν ως επιθυμητό χρόνο παραμονής ενός πελάτη μέσα στο κατάστημα κρίνεται ιδιαίτερα περιοριστικό, για πελάτες αλλά και για επιχειρήσεις, με τους πρώτους να καλούνται να είναι πολύ αποφασιστικοί για την γρήγορη διεκπεραίωση των αγορών τους.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αλυσίδας Jumbo: από τα μεγάφωνα των καταστημάτων ενθαρρύνονται οι πελάτες να «συντομεύουν τις αγορές τους», προκειμένου να εξυπηρετηθούν όσοι περιμένουν στις εισόδους. Ο όμιλος πάντως παρουσίασε βελτίωση των οικονομικών του επιδόσεων από την αρχή του έτους, περιορίζοντας τις απώλειες τζίρου σε 11% το πρώτο τρίμηνο, συγκριτικά με πέρσι, από 19% που είχαν διευθυνθεί το πρώτο δίμηνο. Στην βελτίωση της εικόνας ωστόσο συνέβαλαν σαφώς οι διευρυμένες πωλήσεις της αλυσίδας σε Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία καθώς εκεί τα καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά το υπό εξέταση διάστημα.
Κοινή ελπίδα των εμπόρων πάντως, μικρών και μεγάλων, είναι να μην υπάρξει πισωγύρισμα και αναγκαστούν να ξανακλείσουν καθώς ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα ήταν καταστροφικό για πολλές επιχειρήσεις. Ήδη χάθηκαν περί τα 10 δισ. ευρώ από το λιανεμπόριο μέσα στο 2020 και πλέον η επιστροφή σε μία “βελτιωμένη κανονικότητα” αποτελεί μονόδρομο για την οικονομία. Σύμφωνα εξάλλου και με πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ, σημαντικό ποσοστό των εμπορικών επιχειρήσεων εκτιμά ότι θα απαιτηθούν έως και 3 έτη για την επιστροφή στην κανονικότητα (38% των ερωτηθέντων), ενώ το 53% του δείγματος εκτιμά ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 2 έτη.
Σχετική αισιοδοξία προκύπτει από την εκτιμώμενη σταδιακή τόνωση της αγοραστικής κίνησης όσο πλησιάζουμε προς την εορταστική περίοδο του Πάσχα, καθώς εκτιμάται ότι, από τις αυξημένες καταθέσεις των καταναλωτών, σημαντική μερίδα θα κατευθυνθεί προς το λιανεμπόριο.