Ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα από την αγοραστική κίνηση για τα σχολικά είδη, που ξεκίνησε προ λίγων ημερών και κορυφώνεται το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, οπότε γνωστοποιούνται οι λίστες των αγορών από τους καθηγητές στους μαθητές. Εκπρόσωποι του εμπορίου αναφέρουν στο BD ότι η συγκεκριμένη αγορά κινείται με διαφορετικούς ρυθμούς σε σχέση με το υπόλοιπο εμπόριο, συχνά προλαμβάνοντας τις ανάγκες των καταναλωτών/γονιών, με αναπροσαρμογές τιμών όταν κρίνεται αναγκαίο. Το τελευταίο έχει καταστεί ευκολότερο χάρη και στην μείωση του κόστους των μεταφορικών από τα πολύ υψηλά επίπεδα των 12.000 δολαρίων ανά κοντέινερ, στα 6.000 δολάρια περίπου -επίπεδα εντούτοις υψηλότερα ακόμη, συγκριτικά με την περίοδο προ πανδημίας.
Όπως σημειώνει ο κ. Νίκος Μουστάκας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών κι εποχιακών ειδών, αρκετά είδη διατίθενται φέτος με μειωμένες τιμές, διευκολύνοντας έτσι τους καταναλωτές να καλύψουν τις ανάγκες των παιδιών, χωρίς άγχος. Προς την ίδια κατεύθυνση φαίνεται ότι συμβάλει και το «καλάθι του μαθητή» που δημιούργησε το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο να καταστήσει προσιτά σε όλους όλα τα είδη που χρειάζεται ένα παιδί σήμερα στην τάξη. Ο κ. Μουστάκας αναφέρει ότι η σχετική πρωτοβουλία σαφώς βοηθάει, αλλά υπογραμμίζει ότι ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των λιανεμπόρων είναι αυτό που κάνει την διαφορά. Πρόκειται εξάλλου για σχετικά ανελαστικές δαπάνες, απολύτως αναγκαίες στο ξεκίνημα κάθε νέας σχολικής χρονιάς, τις οποίες οι γονείς χαίρονται να κάνουν για τα παιδιά τους.
«Ως επιχείρηση, επεμβαίνουμε άμεσα όταν διαπιστώνουμε ότι ο καταναλωτής δυσκολεύεται, συχνά απορροφώντας τις όποιες αυξήσεις στα κόστη, προκειμένου να διατηρήσουμε αλλά και να μεγεθύνουμε τα μερίδια αγοράς μας», υποστηρίζει ο κ. Μουστάκας. Εξάλλου, η περαιτέρω επέκταση του δικτύου της αλυσίδας παραμένει προτεραιότητα, με ένα νέο σημείο να προγραμματίζεται να ανοίξει στο εμπορικό πάρκο που θα εγκαινιάσει η Trade Estates στην Πάτρα, στο τέλος του Νοεμβρίου. Η αλυσίδα είχε ήδη προσθέσει στο δίκτυο της δύο νέα καταστήματα μέσα στο 2024, σε Γλυφάδα και Θεσσαλονίκη, διευρύνοντας περαιτέρω την παρουσία της στην εγχώρια αγορά.
Για σχετικά ικανοποιητική προσχολική περίοδο κάνει λόγο από την πλευρά του και ο όμιλος Jumbo, με τις πωλήσεις του 8μηνου του ομίλου να είναι αυξημένες κατά 7% φέτος συγκριτικά με πέρσι. Η διοίκηση του ομίλου ωστόσο κρατά επιφυλακτική στάση σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του έτους, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά, εξαιτίας της αύξησης του κόστους διαβίωσης, αλλά και των «αρρυθμιών» που εξακολουθούν να διαταράσσουν την διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, επηρεάζοντας τα λειτουργικά κόστη. Για τον λόγο αυτό, ο όμιλος διαβλέπει ετήσια αύξηση τζίρου κατά 4% φέτος συγκριτικά με πέρσι, με τα κέρδη να εκτιμάται ότι θα μείνουν σταθερά. Για δύσκολο χειμώνα κάνουν λόγο εξάλλου κι άλλοι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, στον απόηχο μάλιστα μίας θερινής εκπτωτικής περιόδου που εν πολλοίς απογοήτευσε, καθώς σχεδόν 6 στους 10 εμπόρους είχαν μειωμένες πωλήσεις και 1 στους 4 αναμένει περαιτέρω επιδείνωση του οικονομικού κλίματος το επόμενο εξάμηνο (σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας).
Στην εξίσωση τέλος θα πρέπει να προστεθεί και η δραστηριοποίηση ξένων ηλεκτρονικών πλατφορμών που αποστέλλουν συναφή εποχιακά είδη απευθείας στον καταναλωτή από εργοστάσια στην Κίνα, σε τιμές ασυναγώνιστες. Σε αυτό το θέμα είναι κοινή η άποψη του εμπορικού κόσμου, ο οποίος κάνει λόγο για «αθέμιτο ανταγωνισμό» που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να προστατευθούν οι καταναλωτές από μη ελεγμένα προϊόντα σε όλες τις κατηγορίες -είτε πρόκειται για παιχνίδια, ρούχα ή ακόμη και σχολικό εξοπλισμό που δεν τηρεί τις προδιαγραφές. Οι συγκεκριμένες πλατφόρμες δεν ελέγχονται, συχνά διαθέτοντας ακατάλληλα προϊόντα στην αγορά και τα οποία αποσύρουν σε δεύτερο χρόνο, τη στιγμή που στα εγχώρια καταστήματα γίνονται τακτικοί έλεγχοι, επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς, ζητώντας συντονισμένη επιτήρηση.