Νωχελική χαρακτηρίζεται η αγοραστική κίνηση κατά τις πρώτες ημέρες των θερινών εκπτώσεων, σε αρμονία με τις ακραίες καιρικές συνθήκες καύσωνα που επικρατούν σε ολόκληρη την χώρα.
Εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου σημειώνουν ότι, αν και είναι νωρίς ακόμη για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα, η τρέχουσα περίοδος προσφορών ακολουθεί την τάση που διαπιστώνεται από την αρχή του έτους, με τους καταναλωτές να προσπαθούν να διαχειριστούν το αυξημένο κόστος διαβίωσης σε καθημερινή βάση, περικόπτοντας περιττές ή αυθόρμητες δαπάνες.
Μιλώντας στο BD, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κ. Σταύρος Καφούνης, υποστηρίζει ότι η περασμένη Κυριακή που τα καταστήματα ήταν ανοικτά κατέγραψε εξαιρετικά υποτονικό αγοραστικό ενδιαφέρον, “όπως κάθε Κυριακή του Ιουλίου”. Λόγω των υψηλών θερμοκρασιών οι καταναλωτές επιλέγουν να πάνε στην παραλία, με αποτέλεσμα αρκετοί έμποροι -κυρίως σε μη τουριστικές περιοχές- να επιλέγουν ακόμη και να μην ανοίξουν την συγκεκριμένη ημέρα, σημειώνει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι για το υπόλοιπο της περιόδου θα πρέπει να αναμένουμε τα επίσημα στοιχεία του ΕΣΑ, ώστε να εξαχθούν πιο ασφαλή συμπεράσματα.
Να σημειωθεί ότι βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα του Συλλόγου για τον τζίρο στην αγορά, τα συμπεράσματα της οποίας θα ανακοινωθούν στο τέλος του Αυγούστου, με το πέρας της περιόδου των προσφορών.
Για εξαιρετικά υποτονικό κλίμα κάνει λόγο από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ. Παντελής Φιλιππίδης, επισημαίνοντας μάλιστα ότι ακόμη και οι ξένοι επισκέπτες που φθάνουν στην συμπρωτεύουσα, είτε μόνοι ή οργανωμένα με κρουαζιερόπλοια, δεν συνεισφέρουν στον τζίρο της αγοράς, δαπανώντας με μέτρο και κυρίως για φαγητό και σουβενίρ.
Για τον κ. Φλιππίδη, η ακρίβεια είναι το στοιχείο που καθορίζει την αγοραστική συμπεριφορά τόσο των Θεσσαλονικέων όσο και των επισκεπτών στην πόλη, συμπιέζοντας το διαθέσιμο εισόδημα τους από τις αρχές του έτους. “Κατ’ επέκτασιν, όσο δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα αυτό, κι ο εμπορικός κόσμος θα μετριάζει τις προσδοκίες του”, υπογραμμίζει ο ίδιος.
Στο ίδιο πνεύμα είναι επίσης η τοποθέτηση του αντιπροέδρου του ΕΣΑ και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κ. Νίκου Κογιουμτσή. Οι πρώτες ημέρες των θερινών εκπτώσεων ακολουθούν την τάση που προϋπήρχε, με συγκρατημένους τζίρους παρά τις γενναιόδωρες προσφορές των εμπόρων. Ο ίδιος σημειώνει ότι η κατάσταση είναι παρεμφερής και στις τουριστικές περιοχές, καθώς αρκετοί από τους ξένους επισκέπτες αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα αύξησης του κόστους διαβίωσης. Ο κ. Κογιουμτσής επισημαίνει ότι η κάμψη στην αγορά είναι δύσκολο να υπολογιστεί, ωστόσο, εάν δεν αλλάξει κάτι τις επόμενες εβδομάδες δεν αποκλείεται να αγγίξει ακόμη και διψήφιο ποσοστό σε σχέση με πέρσι.
Υπάρχουν πάντως και οι αισιόδοξες φωνές. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του ΕΒΕΠ. κ. Βασίλης Κορκίδης, η έναρξη των εκπτώσεων σηματοδοτήθηκε από την πτώση του πληθωρισμού στην Ελλάδα, στο 2,4%, γεγονός που εμπνέει αισιοδοξία στους εμπόρους.
Ο ίδιος σημειώνει μάλιστα ότι στόχο αποτελεί η ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αλλά και η περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, στοιχεία που επιτρέπουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την δυνατότητα υπέρβασης του περσινού τζίρου των 7 δισ. ευρώ το φετινό δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου.