Έντονες αποπληθωριστικές πιέσεις, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία, καταγράφονται και τον Σεπτέμβριο, για έκτο συνεχή μήνα, καθώς σε ετήσια βάση ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή μειώθηκε κατά 2%, κυρίως εξαιτίας των μειώσεων τιμών στα καύσιμα και στις μεταφορές.
Σημειώνεται ότι από τον Αύγουστο και στην ευρωζώνη οι πληθωρισμός έχει υποχωρήσει σε αρνητική τιμή, προκαλώντας προβληματισμό στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που «πλημμυρίζει» με ρευστότητα την οικονομία της ευρωζώνης για να επανέλθει ο πληθωρισμός προς τον στόχο της, δηλαδή κοντά αλλά όχι πάνω από το 2%.
Η μείωση κατά 2% του πληθωρισμού σε 12μηνη βάση είναι η μεγαλύτερη από τον Απρίλιο, όταν άρχισαν να γίνονται αισθητές οι επιπτώσεις της πανδημίας, οδηγώντας τον πληθωρισμό σε αρνητικές τιμές. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,0% τον μήνα Σεπτέμβριο 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2019, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 6,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, ηλεκτρισμό, στερεά καύσιμα, φυσικό αέριο.
• 1,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές.
• 1,2% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
• 7,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με σιδηρόδρομο, οδικές μεταφορές επιβατών, συνδυασμένες μεταφορές επιβατών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα.
• 2,4% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
• 1,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές-επισκευές, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.
• 1,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
• 1,5% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 2,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, αλλαντικά, νωπά ψάρια, γάλα νωπό πλήρες, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφές-κακάο-τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πουλερικά, ελαιόλαδο, πατάτες, αναψυκτικά.
• 0,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σε μηνιαία βάση, πάντως, ο πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 2%, κυρίως λόγω της λήξης των εκπτώσεων, που επανέφερε σε κανονικά επίπεδα τις τιμές ειδών ένδυσης - υπόδησης (αύξηση 37,3%).
Ειδικότερα, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,0% τον μήνα Σεπτέμβριο 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 1,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μοσχάρι, γάλα νωπό πλήρες.
• 37,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
• 0,1% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο.
• 1,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
• 0,5% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας και επαναφοράς των τιμών των προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 0,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα.
• 0,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 0,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα.
• 0,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.