ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA

Γιατί βγαίνουν με... δόσεις τα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη

Σταδιακά εντάσσονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία στα καθημερινά δρομολόγια Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η εγκατάσταση των μόνιμων υποδομών φόρτισης, ενώ η ειδική εκπαίδευση των οδηγών συνεχίζεται.

Τμηματικά και έως τις αρχές Σεπτεμβρίου θα βγουν τελικά στους δρόμους της Αθήνας και τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία. Με την προσωρινή φόρτιση να έχει «ταβάνι» τα 100 οχήματα, η ολοκλήρωση της μόνιμης εγκατάστασης των φορτιστών στα αμαξοστάσια, θα βάλει το σύνολο των νέων οχημάτων ενεργά στο καθημερινό πρόγραμμα δρομολογίων. Η εκκρεμότητα για τη Θεσσαλονίκη θα κλείσει, κατά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε ενάμιση μήνα δίνοντας φύλλο πορείας στο σύνολο των 110 οχημάτων.

Αν και οι μέχρι σήμερα δημόσιες τοποθετήσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και των συγκοινωνιακών φορέων, ήθελαν το σύνολο των καινούργιων οχημάτων στους δρόμους μετά το Πάσχα, η αρχή έγινε με μόλις 46 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και 17 στη Θεσσαλονίκη. Η αλλαγή πλεύσης δεν αποδίδεται επισήμως στην καθυστέρηση της εγκατάστασης των υποδομών φόρτισης, παρότι η ολοκλήρωσή της είναι που θα σημάνει και τη μαζική δρομολόγηση των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων.

Πέραν της καθυστερημένης έναρξης των διαγωνισμών για την εγκατάσταση των φορτιστών, που έκανε ασφυκτικό το πλαίσιο των χρονοδιαγραμμάτων, στην Αθήνα ρόλο έπαιξε και το «φρένο» του ενάμιση μήνα από το Ελεγκτικό Συνέδριο στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Όμως, ούτε στη Θεσσαλονίκη, όπου δεν υπήρξε ανάλογο πρόβλημα, είναι τελικά έτοιμες οι απαραίτητες υποδομές.

Το τράτο του ενάμιση μήνα στη Θεσσαλονίκη και τουλάχιστον τριμήνου στην Αθήνα, εν μέσω μάλιστα θέρους, δίνει περιθώριο χρόνου και για την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των οδηγών που θα μπαίνουν στα ηλεκτρικά λεωφορεία. Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με το υπουργείο, έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα εκπαίδευσης όσοι οδηγοί χρειάζονται για τα λεωφορεία που βγαίνουν στους δρόμους και οι διαδικασίες προχωρούν χωρίς να υπάρχει κάποια ανησυχία.

Διαθέσιμα τα οχήματα, όχι και οι φορτιστές

Το εφεδρικό σχέδιο που εφάρμοσε η ΟΣΥ για να προχωρήσει όλο το προηγούμενο διάστημα στις απαραίτητες δοκιμές και να εντάξει στον στόλο τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, προέβλεπε την προσωρινή εγκατάσταση 10 φορτιστών σε τέσσερα αμαξοστάσια. Η δυναμική αυτού του πλάνου δεν μπορεί να σηκώσει πάνω από 100 οχήματα, κυρίως εξαιτίας της περιορισμένης χωρητικότητας του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.

Με την ολοκλήρωση της εγκατάστασης, η Αθήνα θα διαθέτει 70 σταθερούς φορτιστές δύο θέσεων σε τέσσερα αμαξοστάσια σε Ρέντη, Άγιο Δημήτριο, Πλατεία Αττικής και Ρουφ. Η σύμβαση μόνιμης εγκατάστασης, ύψους 8,5 εκατ. ευρώ, που υπεγράφη στις 11 Απριλίου 2024 με την ανάδοχο ΕΥΔΡΟΜΟΣ, προβλέπει τρεις μήνες για την περαίωση του έργου. Αντίστοιχα, η Θεσσαλονίκη θα έχει 55 φορτιστές στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης.

Επί του παρόντος, λοιπόν, με τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως λένε στελέχη των Οδικών Συγκοινωνιών, λειτουργικά και στη διάθεση του προγραμματισμού, γίνεται rotation των οχημάτων στην καθημερινή δρομολόγηση. Τα 46 ηλεκτρικά λεωφορεία που βγαίνουν εδώ και σχεδόν μία εβδομάδα στους δρόμους της πρωτεύουσας, θα αυξάνονται σταδιακά με το πρώτο ορόσημο να είναι το τέλος Ιουνίου.

Εξηγούν, εξάλλου, ότι από τα 1.200 διαθέσιμα οχήματα του στόλου των οδικών συγκοινωνιών, ούτως ή άλλως δεν ρίχνονται όλα καθημερινά στο συγκοινωνιακό έργο, ενώ ένα ποσοστό 15% διατηρούνται απαραιτήτως σε εφεδρεία. Αυτό θα ισχύει και για τον ηλεκτροκίνητο στόλο. Τα δείγματα, πάντως, των πρώτων ημερών είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά ως προς την ανταπόκριση των οχημάτων στις συνθήκες της πόλης. Η αυτονομία της μπαταρίας προσεγγίζει τα 280 χλμ., αν και είναι αναμενόμενο να αναπροσαρμοστεί με τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού.

Στελέχη τόσο του υπουργείου όσο και των συγκοινωνιακών φορέων σημειώνουν πως οι διαδικασίες που απαιτούνται για την ομαλή ένταξή των νέας τεχνολογίας οχημάτων στο καθημερινό πρόγραμμα είναι πολύπλοκες. Άρα είναι προτιμότερη μία σταδιακή ενσωμάτωση, προκειμένου να μην υπάρξουν αστοχίες και ταλαιπωρία για τους πολίτες. Παράμετρος πάντως που είχε μείνει στο περιθώριο όλο το προηγούμενο διάστημα, που οι ιθύνοντες επέμεναν ότι τα λεωφορεία θα έμπαιναν μια κι έξω στην κυκλοφορία.

Ιδιαίτερη αξία έχει το γεγονός ότι η είσοδος των νέων οχημάτων στον ημερήσιο προγραμματισμό, βγάζει εκτός οχήματα παλαιά και κατά προτεραιότητα μη προσβάσιμα σε ΑμεΑ. Αυτό αφορά το 39% του διαθέσιμου στόλου της ΟΣΥ. Αυτή τη λογική θα ακολουθήσει και η παραλαβή των συνολικά 300 λεωφορείων CNG, που θα ξεκινήσουν να έρχονται σταδιακά από τα τέλη του 2024.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ήλθαν 249 ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά δεν σταματούν οι αναθέσεις σε ΚΤΕΛ

Πιο κοντά από ποτέ η ανανέωση των μέσων μαζικής μεταφοράς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με την άφιξη νέων λεωφορείων από την Κίνα. Όμως, ο ΟΑΣΑ προχωρά και σε νέα συμφωνία με τα ΚΤΕΛ για Ανατολική και Δυτική Αττική.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τριακόσια νέα λεωφορεία με leasing και μεγάλος διαγωνισμός για ηλεκτρικά

Το leasing ήταν μια προσωρινή λύση αλλά θα μείνει έως το 2034 στις συγκοινωνίες της Αθήνας. Προχωρά, παράλληλα, ο μεγάλος διαγωνισμός για λεωφορεία με ηλεκτροκίνηση και με υδρογόνο. Έρχονται και τρόλεϊ νέας γενιάς.
Leoforeia-Sygkoinonia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ασφυξία στα μέσα μεταφοράς με αύξηση επιβατών και μείωση δρομολογίων

Οι επιβάτες επιστρέφουν στα ΜΜΜ, αλλά τα δρομολόγια λεωφορείων και μετρό αραιώνουν. Ξεπέρασαν τα 30 εκατ. ευρώ οι ζημιές του ΟΑΣΑ το 2023. Αρνητικά και τα EBITDA που είχαν γίνει θετικά το 2022.