ΓΔ: 2052.92 -1.06% Τζίρος: 126.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:52:35
Τάκης Θεοδωρικάκος ομιλία
Ο Τάκης Θεοδωρικάκος μιλά σε επίσημη συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο.

Συνάντηση Θεοδωρικάκου με σούπερ μάρκετ στη «σκιά» των προστίμων

Η κυβέρνηση ζητά άμεσα μειώσεις τιμών σε 1.000 προϊόντα. Αντιδρούν οι αλυσίδες που ζητούν να "βάλουν πλάτη" οι εγχώριες βιομηχανίες τροφίμων και οι πολυεθνικές για να πέσουν οι τιμές.

Μία εβδομάδα μετά τα μεγάλα πρόστιμα στους δύο μεγάλους του οργανωμένου λιανεμπορίου , Σκλαβενίτη και Lidl, αναμένεται να πραγματοποιηθεί σήμερα στο υπουργείο Ανάπτυξης συνάντηση ανάμεσα στον υπουργό Τάκη Θεοδωρικάκο και την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

Στο τραπέζι αναμένεται να τεθούν οι μειώσεις τιμών σε 1.000 προϊόντα, η οποία -αν όλα πάνε καλά- αναμένεται να ξεκινήσει γύρω στις 10 Οκτωβρίου. Στόχος είναι να υπάρξει άμεση ανακούφιση των νοικοκυριών, σε μια περίοδο που οι τιμές σε βασικά προϊόντα διατροφής όπως τα γαλακτοκομικά, το μοσχαρίσιο κρέας, ο καφές αλλά και τα σοκολατοειδή που περιλαμβάνουν και προϊόντα πρωινού έχουν πάρει την ανηφόρα.

Η κυβέρνηση από την πλευρά της ζητά «ελέγχους χωρίς εκπτώσεις, μειώσεις μετρήσιμες στο ράφι, τώρα», ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης προειδοποιεί ότι η ΔΙΜΕΑ θα συνεχίσει εντατικά τις παρεμβάσεις στην αγορά. Στον αντίποδα ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, έχει δηλώσει ότι χωρίς συμμετοχή της βιομηχανίας τροφίμων και των πολυεθνικών οι μειώσεις δεν μπορούν να γίνουν αποκλειστικά από το λιανεμπόριο και θα πρέπει να συμμετέχει και η βιομηχανία τροφίμων.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, έχει ξεκαθαρίσει ότι πρέπει να προχωρήσει οπωσδήποτε η πρωτοβουλία για μειώσεις τιμών σε τουλάχιστον 1.000 κωδικούς προϊόντων. Ήδη, στη συνάντηση που έχει κάνει ο υπουργός με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας δήλωσαν πρόθυμοι να συνεργαστούν, ωστόσο πηγές της αγοράς σημειώνουν πως απαιτούνται να ασκηθούν μεγαλύτερες πιέσεις, ιδιαίτερα προς τις πολυεθνικές που μέχρι σήμερα δεν έχουν καθίσει στο τραπέζι.

Το κλίμα της συνάντησης δεν ευνοούν τα δύο πρόστιμα των 2,2 εκατ. ευρώ που επιβλήθηκαν σε Σκλαβενίτη και Lidl, 1,44 εκατ. και 805.000 ευρώ αντίστοιχα, το πρώτο για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας και το δεύτερο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που δεν ισχύει πλέον. Μάλιστα για την Σκλαβενίτης, τον μεγαλύτερο παίκτη του κλάδου, ήταν και το πρώτο πρόστιμο στην ιστορία του. 

Οι θεσμικές πρωτοβουλίες

Παράλληλα, το υπουργείο Ανάπτυξης δρομολογεί τη σύσταση της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή, που θα διαθέτει 300 ελεγκτές και ψηφιακά εργαλεία. Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τους επόμενους δύο μήνες με στόχο η Αρχή να λειτουργήσει πλήρως το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Μέχρι τότε παραμένουν σε ισχύ τα μέτρα που έχουν επιβληθεί για τον περιορισμό της ακρίβειας, όπως η απαγόρευση προσφορών σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί τους τελευταίους τρεις μήνες, καθώς και η υποχρέωση ενημέρωσης του υπουργείου για κάθε αύξηση τιμών.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα και τι στο εξωτερικό

Η ακρίβεια αναδεικνύεται σε κορυφαίο πρόβλημα για τα νοικοκυριά. Με τον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα να βρίσκεται στα 880 ευρώ μεικτά και τον πληθωρισμό να βρίσκεται σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ στο 2,9% για τον Αύγουστο, η πίεση στα εισοδήματα είναι έντονη. Αν μάλιστα συγκριθούμε με την Ευρώπη τότε τα πράγματα μάλλον δεν μας ευνοούν, αφού σε σύγκριση, η Γαλλία έχει πληθωρισμό μόλις 0,8% με κατώτατο μισθό 1.802 ευρώ, ενώ στην Ισπανία οι ανατιμήσεις είναι 2,7% με κατώτατο 1.381 ευρώ. Στην Κύπρο, μάλιστα ο πληθωρισμός έχει πέσει στο 0%.

Η σημερινή συνάντηση θα κρίνει αν η κυβέρνηση θα αποσπάσει τελικά σαφείς δεσμεύσεις για μειώσεις τιμών ή αν οι αλυσίδες θα περιοριστούν σε εθελοντικές πρωτοβουλίες. Το αποτέλεσμα, όμως, δεν θα μετρηθεί μόνο σε αριθμούς και ποσοστά, αλλά στην καθημερινότητα των πολιτών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτωπο παραγωγών - καταναλωτών κατά ΥΠΑΝ για την πορεία τιμών νωπών προϊόντων

Φορείς παραγωγών, πωλητών λαϊκών αγορών και ενώσεις καταναλωτών καταγγέλλουν ότι η ρύθμιση για την «πορεία διαμόρφωσης τιμών» στα νωπά προϊόντα είναι αόριστη, ανεφάρμοστη και αυξάνει τη γραφειοκρατία.
Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το «καλάθι του νοικοκυριού» τελείωσε, έρχεται η τιμή παραγωγού στα ράφια

Μετά το τέλος του «Καλαθιού», το Υπουργείο Ανάπτυξης φέρνει νέο μέτρο διαφάνειας: αναγραφή της τιμής παραγωγού στα νωπά προϊόντα και μειώσεις 8% σε πάνω από 2.000 κωδικούς σε... δόσεις.
Καρότσι σούπερ μάρκετ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Διαφάνεια στις τιμές νωπών προϊόντων με νέο μέτρο του Υπουργείου Ανάπτυξης

Το Υπουργείο Ανάπτυξης φέρνει ρύθμιση για πλήρη διαφάνεια στις τιμές των νωπών προϊόντων. Οι επιχειρήσεις θα αναγράφουν την πορεία διαμόρφωσης της τιμής, από τον παραγωγό έως το ράφι.
Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χωρίς βασικά προϊόντα διατροφής η λίστα με τις μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ

Απογοητευμένοι οι καταναλωτές διαπιστώνουν ότι βασικά αγαθά όπως ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και κρέας απουσιάζουν από τη λίστα των 2.000 προϊόντων με μειωμένη τιμή στα σούπερ μάρκετ. Στους 1.356 οι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.
super-market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ένωση Σούπερ Μάρκετ: Τι ισχύει με τα 2.000 προϊόντα με μειωμένη τιμή

Οι κωδικοί που συμπεριλαμβάνονται στην πρωτοβουλία και οι οποίοι θα έχουν μειωμένη τιμή, θα εμφανίζονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα, ως το τέλος του χρόνου.