Από τους περισσότερους από 17.000 κωδικούς προϊόντων που υπάρχουν στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, μειώνονται οι τιμές, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα, σε 3.900 κωδικούς, δηλαδή περίπου στο ένα πέμπτο του συνόλου.
Πρόκειται για προϊόντα που αφορούν σε είδη ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού. Οι τιμές κατά τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Σκρέκα μειώνονται ως και 18,2%. Οι μειώσεις αφορούν τις αρχικές τιμές (τιμές καταλόγου), ενώ ακόμη δεν έχει γίνει σαφές πώς θα επηρεαστούν οι προσφορές, που σίγουρα θα είναι λιγότερες σε πλήθος και όχι όσο «γενναιόδωρες» ήταν μέχρι σήμερα.
Μετά από πολλούς μήνες ανατιμήσεων, που δημιούργησαν ένα ασφυκτικό περιβάλλον ακρίβειας στο σύνολό των καταναλωτών – με τους πιο ευπαθείς εξ αυτών να βρίσκονται σε δεινή θέση – είναι η πρώτη φορά που κυβέρνηση μπορεί να «πανηγυρίσει» ότι, με τις θεσμικές παρεμβάσεις της, προκαλεί αποκλιμάκωση των τιμών.
Βέβαια, όπως έγραφε το BD, τα όσα συμβαίνουν από χθες 1η Μαρτίου στην αγορά, φέρνουν σε «αχαρτογράφητα νερά» πρωτίστως τις προμηθευτικές επιχειρήσεις, αλλά και την κυβέρνηση. Για διαφορετικούς λόγους. Οι επιχειρήσεις θέλουν να «ανιχνεύσουν» τις καταναλωτικές διαθέσεις με βάση τα νέα δεδομένα και πως η κάθε μία θα ενισχύσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, ενώ η κυβέρνηση αυτό που επιδιώκει περισσότερο είναι η άμεση καταγραφή των μειώσεων στον δείκτη τιμών καταναλωτή και το «αποτύπωμα» τους στον πληθωρισμό. Και τούτο προκειμένου να προκαλέσει «πολιτική ρωγμή» στο κλίμα της ακρίβειας, δεδομένου μάλιστα ότι σε τρεις μήνες είναι η κρίσιμη αναμέτρηση των ευρωεκλογών.
Αναφορικά με τη ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία οποιαδήποτε εταιρεία προχωρήσει σε ανατιμήσεις συγκεκριμένων προϊόντων δεν θα έχει την δυνατότητα προσφορών στα εν λόγω προϊόντων για τρεις μήνες, αξίζει να σημειωθεί ότι τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν τον αντίστοιχο περσινό μήνα ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Έτσι, κατά το υπουργείο, η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.
Χθες το πρωί, ο κ. Σκρέκας επισκέφτηκε το σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» στο Μαρούσι, προκειμένου να κάνει «αυτοψία» των μειώσεων, συνοδευόμενος φυσικά από τηλεοπτικά συνεργεία.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «τα μέτρα που λάβαμε είναι μόνιμα, διαρθρωτικά και αποσκοπούν στο να διορθώσουν δομικές στρεβλώσεις δεκαετιών στην αγορά. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε όλους τους πολίτες απέναντι στο μεγάλο πρόβλημα της ακρίβειας και να οδηγηθούμε σε μόνιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού». Και συμπλήρωσε ότι «μέχρι στιγμής έχουν μειωθεί οι τιμές σε 3.900 βασικά προϊόντα για κάθε νοικοκυριό. Ήδη διαπιστώσαμε ότι και στο βρεφικό γάλα οι τιμές στο ράφι έχουν μειωθεί κατά 15%. Δεν θα σταματήσουμε την προσπάθειά μας ώστε οι καταναλωτές να βλέπουν μόνιμα χαμηλότερες τιμές στα σούπερ μάρκετ».