«Ευγενικές επικρίσεις» σχετικά με την πολυεπίπεδη κυβερνητική παρέμβαση στην αγορά καταναλωτικών προϊόντων, με σειρά μέτρων στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, δέχθηκε ο παριστάμενος υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας, στη διάρκεια τους 14ου Food Retail conference.
Πρωτίστως από τον γενικό διευθυντή του Συνδέσμου Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος κ. Απόστολο Πεταλά, εν συνεχεία – με εξαιρετικά διακριτικό τρόπο, είναι αλήθεια – από τον πρόεδρο του συνδέσμου κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη και ακολούθως από τα ... ευρήματα της έρευνας που πραγματοποίησε η εταιρεία Netrino Αdvisory μεταξύ των στελεχών λιανεμπορίου και βιομηχανίας.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός – επισημάνθηκε από διάφορους ομιλητές – ότι μία σειρά μέτρων, πολυδιαφημισμένων στην αρχική τους φάση, έχουν πλέον ατονήσει και οι καταναλωτές έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους. Ως τέτοια αναφέρθηκαν το «καλάθι του νοικοκυριού», που ελάχιστοι πλέον του δίνουν σημασία, η μόνιμη μείωση 5%, που ισχύει ως τον Μάιο και δεν είναι σαφές αν θα πάρει παράταση ως το τέλος του χρόνου και τα διάφορα ταμπελάκια.
Από τα μέτρα που οι ομιλητές και τα ευρήματα των ερευνών, θεωρούν ότι έχουν κάποια αποτελεσματικότητα, είναι η μείωση κατά 30% των παροχών επί του τιμολογίου σε επτά κλάδους μη τροφίμων. Αλλά και σ΄ αυτή την περίπτωση εκφράζονται αμφιβολίες πρώτον, τι μέρος αυτού περνάει στον καταναλωτή και δεύτερον, ποια θα είναι η αποτελεσματικότητα του μέτρου σε βάθος χρόνου.
Μάλιστα ο κ. Πεταλάς ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου, αφού επέκρινε την ως τώρα κυβερνητική διάθεση παρέμβασης στην αγορά, ανέφερε πως στη διάρκεια του 2023 οι πωλήσεις του κλάδου των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 8% - 9%, όμως το καθαρό περιθώριο κέρδους ίσως είναι και μικρότερο από το 1,5%, που ήταν το 2022.
Αναφορικά με τις παρεμβάσεις είπε πως δημιουργούν περισσότερα προβλήματα απ΄ όσα επιχειρούν να λύσουν και η κυβέρνηση πρέπει «να το ξαναδεί αυτό το κεφάλαιο». Ανέφερε ακόμη ότι οι 17 μεγαλύτερες αλυσίδες απασχολούν 112.000 εργαζομένους.
Ακολούθως ο κ. Παντελιάδης αναφέρθηκε στην ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι μέσα σε μία ημέρα θα πέσουν οι τιμές στο ίδιο ποσοστό με την μείωση. Επεσήμανε ωστόσο ότι η κατάσταση – την οποία χαρακτήρισε «στρεβλή» - που επικρατούσε στους επτά κλάδους των μη τροφίμων, στους οποίους επιβλήθηκε η μείωση των παροχών δεν είναι ένα μέτρο σε λάθος κατεύθυνση. Κι αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβει η κυβέρνηση είναι πως η επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων σημαίνει επιβάρυνση των τιμών.
Εν τω μεταξύ σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της εταιρείας Netrino Advisory, που παρουσίασε η κυρία Μαρία Καρακλιούμη, μεταξύ των άλλων επισημαίνεται ότι τα στελέχη των επιχειρήσεων ρωτήθηκαν αν θεωρούν τις τιμές στην Ελλάδα «Πολύ Ακριβότερες ή Ακριβότερες» από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και επισημάνθηκε ότι η Ελλάδα είναι μία νησιωτική χώρα και το υπερβάλλον μεταφορικό κόστος προς τα νησιά επιμερίζεται σε όλη την αγορά για μην γίνουν τα νησιά στην κατηγορία των καταναλωτικών προϊόντων πολύ ακριβά. Επίσης οι κυβερνητικές ρυθμίσεις στην αγορά για την μείωση των τιμών χαρακτηρίζονται ως χαμηλής ή πολύ χαμηλής αποτελεσματικότητας, εκτός από την ρύθμιση που αφορά στον καθορισμό του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.