Χαμόγελα σκόρπισε ο Νοέμβριος στην αγορά, καθώς η κατανάλωση αυξήθηκε παρά την πίεση που ασκεί ο πληθωρισμός στους καταναλωτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρωην Iri) ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε και μάλιστα κατά 2,2%, κάτι που δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι οι προμηθευτικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν.
Παράλληλα το δεύτερο ενδιαφέρον στοιχείο της μηνιαίας έρευνας είναι η συνεχιζόμενη κάμψη των ανατιμήσεων. Μετά από την ελαφρά μείωση που παρατηρήθηκε τον Οκτώβριο, η τάση αυτή συνεχίστηκε – με υψηλότερο ρυθμό – και το Νοέμβριο. Ο λεγόμενος «πληθωρισμός των τροφίμων» ανήλθε στο 7,2%, από 7,7% που ήταν τον προηγούμενο μήνα.
Έτσι, ο τζίρος της αγοράς στο 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2023 αυξήθηκε κατά 9,5%, ανήλθε συγκεκριμένα στα 8,118 δισ. ευρώ έναντι 7,477 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 –από αυτές τις πωλήσεις τα 6,239 δισ. ευρώ αφορούν στις κατηγορίες των τροφίμων. Πάντως, τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων, 9,7%, τον εμφάνισε η κατηγορία των ειδών καθαρισμού σπιτιού (απορρυπαντικά κ.λπ.), ενώ των τροφίμων ήταν 9,5%. Τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρουσίασαν οι κατηγορίες των σνακ (13,6%), των καθαριστικών ειδών σπιτιού (11,9%) και των μη αλκοολούχων ποτών (11,5%).
Ως προς τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρουσιάζει η Κρήτη με 16,9%, η Πελοπόννησος με 11,3%, η Βόρεια Ελλάδα (εκτός της Θεσσαλονίκης) με 11,1%, η Κεντρική Ελλάδα με 9,1%, η Θεσσαλονίκη με 8,6% και στην τελευταία θέση βρίσκεται η Αττική με 8%.
Τα καταστήματα μικρότερης επιφάνειας, μέχρι 400 τ.μ. συνεχίζουν να έχουν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, με 14,7%, ακολουθούν –λόγω της πληθώρας των προσφορών- τα καταστήματα με επιφάνεια άνω των 2.500 τ.μ. με 13,5%, στην τρίτη θέση βρίσκονται οι επιφάνειες καταστημάτων από 400 τ.μ. ως 1.000 τ.μ. με 9,8% και στην τέταρτη θέση οι επιφάνειες από 1.000 τμ ως και 2.500 τ.μ. με 7%.
Αναφορικά με τον όγκο των πωλήσεων αξίζει να σημειωθεί ότι από τις έντεκα μεγάλες κατηγορίες προϊόντων μόνο δύο είχαν αρνητικό πρόσημο, των κατεψυγμένων τροφίμων και ειδών πρωινού. Αλλά κι απ΄ αυτές τις δύο η πρώτη βελτίωσε αρκετά τις επιδόσεις της σε σχέση με το 2022, ενώ η δεύτερη από θετικό πρόσημο που είχε το 2022, γύρισε σε αρνητικό το 2023.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο αγοράς σε βάρος των επωνύμων προϊόντων. Στο 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου οι πωλήσεις των PL αντιστοιχούν στο 26,3% των συνολικών πωλήσεων και «τρέχουν» με ρυθμό 11,6%, ενώ των επωνύμων προϊόντων το μερίδιο τους αντιστοιχεί στο 73,7% και «τρέχουν» με ρυθμό 8,8%. Τα PL κατέχουν το υψηλότερο μερίδιο στην κατηγορία των τροφίμων, το 26,8%, έναντι των άλλων κατηγοριών. Και φυσικά το ένα στα τέσσερα προϊόντα εξακολουθεί να πωλείται με κάποιου είδους προσφορά.