ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Αυξημένη κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, παρά τις υψηλές τιμές στα ράφια

Ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε τον Νοέμβριο κατά 2,2%. Ο πληθωρισμός των τροφίμων παρέμεινε υψηλός, αλλά ήταν μειωμένος στο 7,2% από 7,7% τον Οκτώβριο. Μόνο δύο κατηγορίες τροφίμων είχαν αρνητικό πρόσημο μεταβολής του όγκου πωλήσεων.

Χαμόγελα σκόρπισε ο Νοέμβριος στην αγορά, καθώς η κατανάλωση αυξήθηκε παρά την πίεση που ασκεί ο πληθωρισμός στους καταναλωτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρωην Iri) ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε και μάλιστα κατά 2,2%, κάτι που δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι οι προμηθευτικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν.

Παράλληλα το δεύτερο ενδιαφέρον στοιχείο της μηνιαίας έρευνας είναι η συνεχιζόμενη κάμψη των ανατιμήσεων. Μετά από την ελαφρά μείωση που παρατηρήθηκε τον Οκτώβριο, η τάση αυτή συνεχίστηκε – με υψηλότερο ρυθμό – και το Νοέμβριο. Ο λεγόμενος «πληθωρισμός των τροφίμων» ανήλθε στο 7,2%, από 7,7% που ήταν τον προηγούμενο μήνα.

Έτσι, ο τζίρος της αγοράς στο 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2023 αυξήθηκε κατά 9,5%, ανήλθε συγκεκριμένα στα 8,118 δισ. ευρώ έναντι 7,477 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 –από αυτές τις πωλήσεις τα 6,239 δισ. ευρώ αφορούν στις κατηγορίες των τροφίμων. Πάντως, τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων, 9,7%, τον εμφάνισε η κατηγορία των ειδών καθαρισμού σπιτιού (απορρυπαντικά κ.λπ.), ενώ των τροφίμων ήταν 9,5%. Τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρουσίασαν οι κατηγορίες των σνακ (13,6%), των καθαριστικών ειδών σπιτιού (11,9%) και των μη αλκοολούχων ποτών (11,5%).

Ως προς τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρουσιάζει η Κρήτη με 16,9%, η Πελοπόννησος με 11,3%, η Βόρεια Ελλάδα (εκτός της Θεσσαλονίκης) με 11,1%, η Κεντρική Ελλάδα με 9,1%, η Θεσσαλονίκη με 8,6% και στην τελευταία θέση βρίσκεται η Αττική με 8%.

 Τα καταστήματα μικρότερης επιφάνειας, μέχρι 400 τ.μ. συνεχίζουν να έχουν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, με 14,7%, ακολουθούν –λόγω της πληθώρας των προσφορών- τα καταστήματα με επιφάνεια άνω των 2.500 τ.μ. με 13,5%, στην τρίτη θέση βρίσκονται οι επιφάνειες καταστημάτων από 400 τ.μ. ως 1.000 τ.μ. με 9,8% και στην τέταρτη θέση οι επιφάνειες από 1.000 τμ ως και 2.500 τ.μ. με 7%.

Αναφορικά με τον όγκο των πωλήσεων αξίζει να σημειωθεί ότι από τις έντεκα μεγάλες κατηγορίες προϊόντων μόνο δύο είχαν αρνητικό πρόσημο, των κατεψυγμένων τροφίμων και ειδών πρωινού. Αλλά κι απ΄ αυτές τις δύο η πρώτη βελτίωσε αρκετά τις επιδόσεις της σε σχέση με το 2022, ενώ η δεύτερη από θετικό πρόσημο που είχε το 2022, γύρισε σε αρνητικό το 2023.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο αγοράς σε βάρος των επωνύμων προϊόντων. Στο 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου οι πωλήσεις των PL αντιστοιχούν στο 26,3% των συνολικών πωλήσεων και «τρέχουν» με ρυθμό 11,6%, ενώ των επωνύμων προϊόντων το μερίδιο τους αντιστοιχεί στο 73,7% και «τρέχουν» με ρυθμό 8,8%. Τα PL κατέχουν το υψηλότερο μερίδιο στην κατηγορία των τροφίμων, το 26,8%, έναντι των άλλων κατηγοριών. Και φυσικά το ένα στα τέσσερα προϊόντα εξακολουθεί να πωλείται με κάποιου είδους προσφορά.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές, τα δύο «αντίδοτα» για την ακρίβεια

Ανέβηκε σχεδόν σε 27% η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από το 27% των πωλήσεων γίνονται με προσφορές. Έπεσε στο 0,2% ο πληθωρισμός των τροφίμων στο πεντάμηνο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από τον Απρίλιο έγινε η πρώτη μείωση τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Το ποσοστό της μείωσης ήταν 0,1%, σύμφωνα με την έρευνα της Circana, ενώ αυξήθηκαν ο όγκος και η αξία των πωλήσεων. Αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και διαμορφώθηκε στο 27,1%.