- Μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη είχαμε από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία πέρασε στα ψιλά: η εταιρεία, προκειμένου να θωρακίσει τον ισολογισμό της και να προφυλαχθεί από ακραίες διακυμάνσεις στην τιμή του φυσικού αερίου, αποφάσισε από εδώ και πέρα να πραγματοποιεί hedging των τιμών, μέσω της αγοράς παραγώγων. Ακριβώς δηλαδή ό,τι κάνουν όλες οι σοβαρές εταιρείες.
- Και δεν είναι μόνο αυτό. Όσοι παρακολουθούν στενά τα ενεργειακά γνωρίζουν ότι το προηγούμενο διάστημα η εταιρεία προχώρησε σε επαναδιαπραγμάτευση συμβάσεων, ανανέωσε την εμπορική της πολιτική (προσφέροντας συγκεκριμένα πακέτα στον κάθε πελάτη) και έχει καταρτίσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επενδύσεων.
- Θυμίζει δηλαδή μια κανονική εταιρεία, που λειτουργεί με συνθήκες αγοράς, και όχι μια ΔΕΚΟ προς πώληση. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι... χαλάει την πιάτσα. Διότι μέχρι τώρα είχαμε συνηθίσει την απαξίωση των κρατικών, προς ιδιωτικοποίηση, εταιρειών.
- «Κρέμασε» την προηγούμενη εβδομάδα, λόγω του μεγάλου όγκου παραγγελιών το ηλεκτρονικό κατάστημα της Jumbo και, με τον κίνδυνο οι παραγγελίες να παραδοθούν μετά τα Χριστούγεννα, η διοίκηση της εταιρείας πήρε την απόφαση να σταματήσει προσωρινά η λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος. Δύσκολη απόφαση αλλά το μυαλό των ανθρώπων της Jumbo είναι στον Δεκέμβριο και μόνο στον Δεκέμβριο και, συγκεκριμένα, αν η εξέλιξη της πανδημίας θα επιτρέψει το άνοιγμα των καταστημάτων.
- Κατανοητή η αγωνία της διοίκησης δεδομένου ότι τον επόμενο μήνα πραγματοποιείται το 28% των πωλήσεων της Jumbo και ο «ανοιχτός» ή «κλειστός» Δεκέμβριος θα καθορίσει αν η εταιρεία θα κλείσει τη χρονιά με μικρές απώλειες ή με μια μικρή καταστροφή.
- Και ασφαλώς δεν είναι μόνο η Jumbo. Για χιλιάδες μικρές, μεσαίες αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις ο Δεκέμβριος είναι... όλα τα λεφτά, καθώς πραγματοποιείται από το 20% έως 30% του ετήσιου τζίρου.
- Μετά το ασυγκράτητο ράλι των τελευταίων ημερών μπορούμε εύλογα να υποθέσουμε ότι αν η διοίκηση της Τρ. Πειραιώς μπορούσε να μαντέψει την αντίδραση της μετοχής, μετά την ανακοίνωση της μετατροπής των CoCos σε μετοχές, ίσως να είχε προκρίνει την κίνηση πριν πολύ καιρό.
- Φαίνεται, πάντως, ότι όσοι αγοράζουν αυτές τις ημέρες μετοχές της Πειραιώς, μπορούν να είναι πιο ήσυχοι για τα κεφάλαια που έχουν τοποθετήσει, μετά τις χθεσινές δηλώσεις που έκανε στους αναλυτές ο Χρήστος Μεγάλου. Ένας βασικός κίνδυνος για τη μετοχή, μέχρι πρόσφατα, ήταν να χρειασθεί μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου η τράπεζα το 2021, που θα έπληττε τους μετόχους. Σύμφωνα με όσα εξήγησε ο κ. Μεγάλου, όμως, τουλάχιστον για τον επόμενο χρόνο η τράπεζα έχει άλλους τρόπους να ενισχύσει την κεφαλαιακή βάση όσο χρειάζεται, έως και κατά 2 δισ. ευρώ, χωρίς να ζητήσει τη συνδρομή των μετόχων. Αφού δεν υπάρχει τέτοια απειλή στον ορίζοντα, το ράλι της μετοχής φαίνεται απόλυτα λογικό.
- Στην Aegean είναι στραμμένα όλα τα βλέμματα σήμερα, στον απόηχο του σχεδίου κρατικής ενίσχυσης που ανακοινώθηκε χθες από την κυβέρνηση. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι «βρίσκεται στο τελικό στάδιο συζητήσεων με τις ελληνικές αρχές αναφορικά με συμφωνία πακέτο που συμπεριλαμβάνει και τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης στην Εταιρεία». Οπότε τα σημερινά αποτελέσματα αναμένονται με διπλό ενδιαφέρον: αφενός για να διαπιστωθούν οι επιπτώσεις της πανδημίας στην κεφαλαιακή βάση της εταιρείας και, αφετέρου, για το αν η διοίκηση της Aegean δώσει κάποιες περισσότερες πληροφορίες για τη δομή της συμφωνίας ενίσχυσης. Υπενθυμίζω πρόσφατο δημοσίευμα του Business Daily με τίτλο: «Aegean: Πτήση σε... καταιγίδα με «καμένα» το 60% των κεφαλαίων».
- Mε ενδιαφέρον αναμένονται σήμερα και οι ανακοινώσεις αποτελεσμάτων από τη Motor Oil και τη Fourlis, δύο από τις μεγάλες εισηγμένες στο ΧΑ που έχουν βρεθεί σε σκληρή δοκιμασία από την πανδημία.
- Χιλιάδες σελίδες προτάσεων έχουν φθάσει στο υπουργείο Οικονομικών το τελευταίο διάστημα από τους φορείς της χρηματιστηριακής αγοράς, ενόψει των πρωτοβουλιών που θα αναλάβει για την ανάπτυξη του Χρηματιστηρίου, ώστε να ανακτήσει τη θέση του ως μηχανισμού παροχής κεφαλαίων στις επιχειρήσεις και να υποστηρίξει την ανάπτυξη και την αλλαγή παραγωγικού υποδείγματος. Καλά όλα αυτά, αλλά υπάρχει και ένα πρόβλημα, που απασχολεί όλο και περισσότερο τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, τα οποία καταγράφουν και επεξεργάζονται τις ιδέες της αγοράς για να καταλήξουν σε ένα σχέδιο: προτείνονται τόσες πολλές μορφές φορολογικών κινήτρων και απαλλαγών, που αν τις αθροίσει κανείς θα φθάσουν σε ποσά που δεν αντέχει ο προϋπολογισμός και σίγουρα δεν θα προκαλέσουν μεγάλο ενθουσιασμό στους ευρωπαϊκούς Θεσμούς που επιτηρούν την οικονομία. Συνεπώς, ας κρατάμε πιο μικρό καλάθι για τα μέτρα ενίσχυσης του Χρηματιστηρίου: σχέδιο θα υπάρξει, αλλά όσοι περιμένουν υπερβολικά γενναιόδωρες φορολογικές ελαφρύνσεις μάλλον θα απογοητευθούν.
Η Aegean, η ευχή του Mr. Jumbo και πώς η ΔΕΠΑ «χαλάει» την πιάτσα
Οι ανακοινώσεις της Aegean στον απόηχο του σχεδίου διάσωσης, η αγωνία στην Jumbo για το lockdown, οι σημαντικές πρωτοβουλίες της ΔΕΠΑ και το ράλι της Τρ. Πειραιώς.