Ανοίγουν σήμερα οι οικονομικές προσφορές για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, καθώς μέχρι χθες το απόγευμα που έληξε η διορία δεν κατατέθηκαν ενστάσεις σχετικά με τα νομιμοποιητικά έγγραφα των έξι διεκδικητών.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα ανοίξει τους σφραγισμένους φακέλους, ταυτόχρονα με τις αποτιμήσεις που έχουν κάνει για λογαριασμό του ταμείου δύο ανεξάρτητοι εκτιμητές και το απόγευμα θα ανακοινώσει τον πλειοδότη του διαγωνισμού που ενδεχομένως να είναι και ο ανάδοχος της σύμβασης, αν η προσφορά του υπερβαίνει τουλάχιστον κατά 5% τις προσφορές των υπολοίπων. Σε διαφορετική περίπτωση οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υποβάλουν βελτιωμένες προσφορές.
Από το ΤΑΙΠΕΔ προσδοκούν ένα τίμημα πάνω από τα 2 δισ. ευρώ, που αν επιτευχθεί θα είναι το μεγαλύτερο τίμημα στις αποκρατικοποιήσεις στην ιστορία του ταμείου, ξεπερνώντας τα 1,5 δισ. που προσέφερε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - EGIS για την Εγνατία Οδό.
Οι προσδοκίες του ΤΑΙΠΕΔ για ένα υψηλό τίμημα στηρίζονται στους εξής παράγοντες:
α) Πρώτη φορά σε ένα διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ το πλήθος των ενδιαφερομένων είναι τόσο μεγάλο.
β) Οι όμιλοι που διεκδικούν το έργο έχουν ισχυρή κεφαλαιακή βάση και ένα τραπεζικό σύστημα έτοιμο να τους δανείσει, αφού η μέχρι τώρα επιτυχία του δρόμου περιορίζει σημαντικά το ρίσκο των τραπεζών.
γ) Ο διαγωνισμός δεν έχει κατασκευαστικό αντικείμενο.
δ) Δεν θα χρειαστούν άμεσα δαπάνες για βαριά συντήρηση γιατί γίνονται τώρα από τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο.
ε) Η ελληνική οικονομία αναδεικνύεται σε μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες στην Ευρώπη.
Οι έξι διεκδικητές είναι η ισπανική Abertis, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η πορτογαλική Βriza μαζί με την Intrakat και την αγγλική Rubicone, η κοινοπραξία της αυστραλιανής Macquarie μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου, η Vinci μαζί με Μυτιληναίο και οι σημερινοί ανάδοχοι Άκτωρ Παραχωρησεις και Avax μαζί με τη γαλλική Μeridiam.
Η επίτευξη ενός υψηλού τιμήματος -αν μάλιστα προέρχεται και από διεθνή όμιλο- θα δώσει «πόντους» στην κυβέρνηση ενόψει της ΔΕΘ, θα εκπέμψει επενδυτικό σήμα για την Ελλάδα, θα συνδράμει στην ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και εκτιμάται ότι θα δώσει νέα «πνοή» και στο χρηματιστήριο.
Από το άνοιγμα των προσφορών και μετά θα ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και μέσα στο περιθώριο των δώδεκα μηνών θα πρέπει να ανακηρυχθεί ο προτιμητέος επενδυτής, να αποδείξει ο πλειοδότης ότι έχει τα διαθέσιμα κεφάλαια για να καλύψει το τίμημα (proof of funds), να γίνει έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να υπογραφεί η σύμβαση και τέλος να κυρωθεί από τη Βουλή.
Τα 70 «χρυσά» χιλιόμετρα
Η Αττική Οδός έχει μήκος περίπου 70 χλμ., κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Περαιτέρω αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), καθώς συνδέει την Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Εχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χιλιομέτρων.
Το 2022 η Αττική Οδός κατέγραψε έσοδα 197,3 εκατ. ευρώ από 176,8 εκατ. ευρώ το 2021 και καθαρά κέρδη 67 εκατ. ευρώ από 56,4 εκατ. ευρώ το 2021. Σχεδόν το σύνολο των κερδών (66,5 εκατ. ευρώ) είναι το μέρισμα της χρήσης, ενώ εντός του 2022 είχε διανεμηθεί και προμέρισμα 30 εκατ. ευρώ. Τα ρευστά διαθέσιμα της Αττικής Οδού είχαν διαμορφωθεί στο τέλος του 2022 στα 141 εκατ. ευρώ. Οι σημερινοί παραχωρησιούχοι είναι ο όμιλος Ελλάκτωρ με ποσοστό 66% και η Avax με 34%.