Το μεγαλύτερο έσοδο μέχρι σήμερα που έχει εισπραχθεί από το Ταμείο από την αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας είναι το 1,5 δισ. για την Εγνατία Οδό. Οι προσδοκίες για το τίμημα που θα καταβάλει ο πλειοδότης για την Αττική Οδό είναι υψηλές και πολλοί κάνουν λόγο για προσφορές που θα ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ.
Προς αυτή την κατεύθυνση κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ επιχειρούν να κάνουν πιο «ανοικτό» το διαγωνισμό και προωθούν το staple financing, ή αλλιώς βασική χρηματοδότηση για όλα τα σχήματα. Ειδικότερα, ο σχεδιασμός προβλέπει να εξασφαλιστεί τραπεζικός δανεισμός με τους ίδιους όρους για όλες τις κοινοπραξίες που θα διεκδικήσουν τη νέα 25ετη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Δηλαδή, για παράδειγμα, να υπάρχει πρόσβαση από όλα τα σχήματα σε ένα δανεισμό της τάξης των 2 δισ. ευρώ με τους ίδιους όρους και η διαφορά μέχρι το τελικό τίμημα να γίνει από τα ίδια κεφάλαια που θα καταβάλουν οι κοινοπραξίες. Αυτή την περίοδο διεξάγονται συζητήσεις με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες ώστε να συμφωνήσουν να χρηματοδοτήσουν το project.
Σημειώνεται πως ακριβώς επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη επενδυτική βαθμίδα, η χρηματοδότηση θα γίνει από τις ελληνικές τράπεζες. Είναι μια win-win συμφωνία, δεδομένου ότι και οι τράπεζες αναζητούν να χρηματοδοτήσουν αξιόχρεους πελάτες και βιώσιμα έργα. Αν συμφωνηθεί ο διαγωνισμός να χρηματοδοτηθεί μέσω staple financing θα συμμετάσχει και η Τράπεζα Πειραιώς που σήμερα λειτουργεί ως σύμβουλος του Ταμείου, καθώς δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων. Mε τη μέθοδο του staple financing χρηματοδοτήθηκε και το project της Εγνατίας Οδού, αλλά από μία τράπεζα, την Alpha Bank.
Βεβαίως, ορισμένοι διεκδικητές δεν βλέπουν με καλό μάτι την ίδια αφετηρία εκκίνησης για όλους τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό που προσφέρει η μέθοδος της βασικής χρηματοδότησης. Πρόκειται για εύρωστα σχήματα που ποντάριζαν στην κεφαλαιακή δύναμη πυρός που διαθέτουν ώστε να καταθέσουν προσφορές που ενδεχομένως δεν θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν κάποιοι άλλοι.
Σχετικά με το το ύψος του τιμήματος –οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές θα υποβληθούν τέλος του χρόνου-αυτό θα εξαρτηθεί και από το κόστος του χρήματος τη συγκεκριμένη περίοδο. Άλλωστε, έχουμε εισέλθει σε μια φάση ανόδου των επιτοκίων που τροφοδοτούνται από τα πληθωριστικές πιέσεις και επηρεάζουν και τον δανεισμό των επιχειρήσεων. Ήδη, η απόδοση του δεκαετούς ελληνικού ομολόγου ξεπέρασε το 3%.
Επίσης, στο τίμημα που θα προσφέρουν οι διεκδικητές θα συνυπολογιστεί και το μέγιστο ύψος του διοδίου που θα αποφασίσει η κυβέρνηση. Μόνο έτσι θα υπολογίσουν οι διεκδικητές τη σχέση κόστους-οφέλους της επένδυσης σε σχέση πάντα με την πορεία της κυκλοφορίας του δρόμου των 72 χιλιομέτρων. Εκτός από το εφάπαξ τίμημα θα προβλέπεται και annual fee (ετήσια συνδρομή) που θα καταβάλει ο νέος παραχωρησιούχος προς το Δημόσιο, το οποίο θα είναι ένα ποσοστό επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων του δρόμου.
Υπενθυμίζεται ότι οι οκτώ διεκδικητές της Αττικής Οδού, όπως ανακοίνωσε χθες το ΤΑΙΠΕΔ, είναι οι ακόλουθοι:
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A
- GRUPPO FININC – INC SpA
- Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
- Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
- Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS».