Τα οκτώ σχήματα που ενδιαφέρονται για την Αττική Οδό έχουν στα χέρια τους την τελική σύμβαση παραχώρησης, που περιέχει τελικά τη δυνατότητα εφαρμογής μεταβλητών διοδίων από την πέμπτη επέτειο της υπογραφής της σύμβασης υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Ήταν ένα αίτημα αρκετών υποψηφίων του διαγωνισμού με το οποίο είχε συμφωνήσει το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά είχε απορρίψει η απελθούσα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Έτσι, το αρχικό σχέδιο σύμβασης παραχώρησης προέβλεπε ένα βασικό τέλος διοδίου το οποίο μάλιστα είχε καθοριστεί στα 2,5 ευρώ έναντι 2,8 ευρώ σήμερα.
Όμως, στην τελική σύμβαση παραχώρησης προβλέπονται και μεταβλητά διόδια, δηλαδή ακριβότερα διόδια σε ώρες αιχμής και χαμηλότερες τιμές τις επόμενες ώρες, μετά το πέμπτο έτος της υπογραφής της σύμβασης με στόχο την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης της Αττικής Οδού και την ανακατανομή της κίνησης μέσα στις διαφορετικές περιόδους της ημέρας.
Ειδικότερα, μετά την πέμπτη επέτειο από την υπογραφή της σύμβασης -προφανώς τότε θα έχει ολοκληρωθεί και η επέκταση της Αττικής Οδού με τη σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό- ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να υποβάλει αίτημα για μεταβλητά διόδια, αλλά με σχετική μελέτη θα πρέπει να αποδείξει ότι η μέση ταχύτητα είναι κάτω από 45 χλμ ανά ώρα σε τρία τουλάχιστον από τα τέσσερα παρακάτω τμήματα του δρόμου: Ανισόπεδος Κόμβος Πλακεντίας -Ανισόπεδος Κόμβος Εθνικης Οδού Αθηνών- Λαμίας, Ανισόπεδος Κόμβος Παπάγου- Ανισόπεδος Κόμβος Αγίας Παρασκευής, Ανισοπεδος Κόμβος Φυλής - Ανισόπεδος Κόμβος Εθνικής Οδού Αθηνών- Λαμίας και Ανισόπεδος Κόμβος Λεονταρίου -Ανισόπεδος Κόμβος Πλακεντίας.
Επίσης, εκτός από τη μέση ωριαία ταχύτητα, για να επιβάλει ο παραχωρησιούχος μεταβλητά διόδια θα πρέπει να συντρέχουν άλλες δύο προϋποθέσεις: α) το διόδιο που θα προτείνει στις ώρες αιχμής να μην είναι πάνω από 30% ακριβότερο από το βασικό τέλος διοδίου των 2,5 ευρώ, δηλαδή να φτάνει έως τα 3,25 ευρώ και β) ο μέσος όρος τιμής των διαφοροποιημένων διοδίων εντός της ημέρας να μην ξεπερνά τα 2,5 ευρώ.
Την επόμενη Πέμπτη θα συνεδριάσει το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ για να εγκρίνει την τελική πρόσκληση του διαγωνισμού. Η ημερομηνία για την υποβολή των οικονομικών δεσμευτικών προσφορών από τα οκτώ σχήματα που έχουν προεπιλεγεί παραμένει η 10η Ιουλίου, με πιθανότητα ολιγοήμερης αναβολής λόγω του σχηματισμού της κυβέρνησης που θα έχει προκύψει από τις εκλογές εκείνη την περίοδο.
Η ημερομηνία υποβολής των οικονομικών προσφορών έχει λάβει πολλές παρατάσεις και επειδή τα χρονικά περιθώρια στενεύουν -μέχρι Οκτώβριο του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση θα πρέπει να έχει ανακηρυχθεί ο νέος παραχωρησιούχος- εκτιμάται ότι μέχρι τέλος Ιουλίου θα έχουν υποβληθεί η οικονομικές προσφορές, χωρίς να αποκλείεται να ισχύσει και η ημερομηνία της 10ης Ιουλίου.
Ως προς το τίμημα, όλα δείχνουν ότι θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι έχουν κάνει την «άσκησή» τους μελετώντας τη σχέση κόστους-απόδοσης με όλα τα δεδομένα που βρίσκονται στο τραπέζι, όπως η αύξηση των επιτοκίων, το γεγονός ότι η νέα σύμβαση δεν έχει κατασκευαστικό αντικείμενο, αλλά πλέον και της δυνατότητας επιβολής διαφοροποιημένων διοδίων που αυξάνει τα έσοδά τους.
Επισημαίνεται ότι η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού σε αντίθεση με την υφιστάμενη προβλέπει και καταβολή ετήσιας αμοιβής στο κράτος από τον παραχωρησιούχο που ανέρχεται στο 7,5% των ετήσιων εσόδων του δρόμου.
Η μάχη της διεκδίκησης θα είναι σκληρή γιατί σε αυτή συμμετέχουν ισχυρά επενδυτικά funds που επενδύουν σε υποδομές αλλά και κατασκευαστικοί όμιλοι από το εξωτερικό σε συμμαχία με μεγάλους εγχώριους εργολάβους.
Μάλιστα, επήλθε πρόσφατα και μια σημαντική αλλαγή, με τη γαλλική Meridian να παίρνει τη θέση της επίσης γαλλικής Ardian στο σχήμα των Αvax και Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Τα υπόλοιπα επτά σχήματα είναι: η ισπανική Abertis Infraestructuras, η ιταλική κοινοπραξία Gruppo Fininc– INC SpA, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη First Sentier, η κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με τη Mytilinaios, η κοινοπραξία της πορτογαλικής Brisa με την Ιntrakat, η κοινοπραξία της Macquarie με τον όμιλο Κοπελούζο και η κοινοπραξία των γαλλικών εταιρειών Vauban και Egis μαζί με το oλλανδικό επενδυτικό fund της DIF.