Δύο μεγάλες συμβάσεις στον τομέα των παραχωρήσεων μπαίνουν στην τελική ευθεία, καθώς καθορίστηκαν οι ημερομηνίες υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού αλλά και για το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Χανιά - Χερσόνησος που θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης.
Ειδικότερα, στις 29 Μαΐου 2023 θα κληθούν τα οκτώ σχήματα που διεκδικούν την ανανέωση της παραχώρησης της Αττικής Οδού να υποβάλουν οικονομικές δεσμευτικές προσφορές. Αυτή είναι σύμφωνα με πληροφορίες η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ προφανώς μετά το πράσινο φως που έλαβε από την κυβέρνηση.
Έως τότε εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι δίδυμες εκλογικές αναμετρήσεις και η χώρα θα έχει νέα κυβέρνηση. Η ημερομηνία της υποβολής οικονομικών προσφορών για την Αττική Οδό φαίνεται ότι οριστικοποιεί και το σενάριο της 9ης Απριλίου για τις πρώτες κάλπες.
Η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα έχει έναρξη στα τέλη του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης και λήξη το 2049. Οι οκτώ διεκδικητές της Αττικής Οδού που έχουν δικαίωμα να υποβάλουν οικονομική προσφορά είναι οι ακόλουθοι:
ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A
GRUPPO FININC – INC SpA
Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.», «RUBICONE BIDCO S.A.» και Ιntrakat
Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS
Υπενθυμίζεται πως η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού προβλέπει ενιαίο διόδιο ύψους 2,5 ευρώ.
Εν τω μεταξύ, στις 31 Μαρτίου 2023 το υπουργείο Υποδομών θα δεχτεί τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές των διεκδικητών για το οδικό έργο Χανιά - Χερσόνησος μήκους 157,5 χλμ που αποτελεί το «φιλέτο» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Ο προϋπολογισμός του τμήματος Χανιά- Χερσόνησος εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ, το οποίο θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης. Δηλαδή, θα κατασκευαστεί με έξοδα από τους αναδόχους οι οποίοι θα αναλάβουν την εκμετάλλευση για ορισμένο χρονικό διάστημα εισπράττοντας διόδια.
Οι όμιλοι που έχουν προεπιλεγεί για το έργο είναι οι εξής: Άκτωρ, Τέρνα, Άβαξ, Vinci και Μυτιληναίος μαζί με την Intertoll. Θεωρείται σίγουρο πως στην πορεία θα υπάρξουν συμπράξεις και το έργο θα διεκδικήσουν από δύο έως τρία σχήματα.