«Ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει πολύ μετά από δύο χρόνια πανδημίας και αυτό δίνει ισχυρό momentum στον τουρισμό και τα ταξίδια. Είμαστε αισιόδοξοι για επιμήκυνση της σεζόν φέτος στον τουρισμό, αν και εκτιμήσεις πλέον των τριών μηνών πλέον – όπως διαπιστώσαμε όλοι αυτή τη διετία – δεν μπορούν να γίνουν με ασφάλεια, καθώς όλα δύναται να αλλάξουν με μεγάλη ταχύτητα».
Αυτά επισήμανε μεταξύ άλλων στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος της Aegean Airlines, Ευτύχιος Βασιλάκης, την Τρίτη το βράδυ, στο περιθώριο της ειδικής εκδήλωσης στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος με αφορμή την παρουσίαση της ανανέωσης της χορηγικής συνεργασίας της αεροπορικής εταιρείας με την Ελληνική Ομοσπονδία Καλαθοσφαίρισης.
Οι εκτιμήσεις για νέο ρεκόρ στον τουρισμό το 2022, με αφίξεις μεγαλύτερες και από το 2019, καθώς καταγράφεται ισχυρή ανάκαμψη μετά την πανδημία, έχουν δημιουργήσει πλέον την προσδοκία ότι και η Aegean, ακολουθώντας την ίδια τάση, θα μπορούσε φέτος να επιτύχει ρεκόρ επιβατικής κίνησης. Ο επικεφαλής της Aegean Airlines υπογράμμισε πως «ο Covid πλέον δεν είναι το κυρίαρχο θέμα που απασχολεί τους ταξιδιώτες, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τη συνέχεια και αν δεν αλλάξει κάτι απρόσμενα».
Σε ερώτηση για την αύξηση του ανταγωνισμού στις αεροπορικές θέσεις της χώρας μας, δεδομένου ότι φέτος είναι περισσότερες από κάθε άλλη σεζόν στην ιστορία ξεπερνώντας και τη χρονιά – ρεκόρ του ’19, ο κ. Βασιλάκης τόνισε πως «είναι καλό που υπάρχει ανταγωνισμός καθώς μας κάνει όλους καλύτερους. Ο ανταγωνισμός δημιουργεί αγορά, τη μεγαλώνει, άρα λειτουργεί εποικοδομητικά».
Αναφορικά με τη νέα συνεργασία με τον όμιλο ΕΛΠΕ για «πράσινα» καύσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον, επισήμανε πως «δεν είναι κάτι που αλλάζει τα δεδομένα άμεσα, είναι ένας σχεδιασμός που αφορά το μέλλον, θέλουμε να δούμε πώς θα πάει ώστε να διαμορφώσουμε τα επόμενα βήματά μας».
Θυμίζουμε πως στην πρόσφατη γενική συνέλευση της εισηγμένης ο κ. Βασιλάκης είχε τονίσει πως «από τον Απρίλιο και μετά έχουμε πληρότητες που προσιδιάζουν με τη χρονιά – ρεκόρ του 2019. Μπορούμε να πούμε με σχετική σιγουριά ότι το 2022 θα είναι η πρώτη κερδοφόρα χρήση μετά από δύο χρόνια πανδημίας και ζημιών».
Συνάμα είχε μιλήσει για μεγαλύτερες προπωλήσεις εισιτηρίων τους μήνες Μάιο και Ιούνιο συγκριτικά με το ’19, κάτι που θα οδηγήσει στην αύξηση του εσόδου ανά πτήση, στοιχείο απαραίτητο σε ένα περιβάλλον έντονων πληθωριστικών πιέσεων.
Είχε επισημάνει πως η πληρότητα σήμερα πλησιάζει τα προ πανδημίας επίπεδα -«είμαστε 90% plus συγκριτικά με το 2019»- προσθέτοντας πως η επιτυχής διαχείριση της κρίσης του Covid, ενίσχυσε το brand Ελλάδα. Πάντως, συνολικά για το 2022 είχε τονίσει πως υπάρχει ένα δύσκολο περιβάλλον μεταβλητότητας, οι γεωπολιτικές εξελίξεις, οι αυξημένες τιμές καυσίμων που είναι υπερδιπλάσιες – περίπου 120% πάνω- έναντι του 2019, ενώ και η άνοδος του δολαρίου έναντι του ευρώ φέρνει δυσχέρειες, καθώς κάνει ακριβότερες τις εισαγωγές καυσίμων και ανταλλακτικών.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης αναφερόμενος στις κινήσεις της εταιρείας είχε τονίσει πως «επιταχύναμε τις επενδύσεις στα νέα αεροσκάφη, αναπροσαρμόζοντας την παραγγελία, ώστε μέσα σε δύο χρόνια να έχουμε τα καινούρια αεροσκάφη με τα οφέλη που αυτό συνεπάγεται». Μάλιστα, είχε επισημάνει ότι μέσα στο 2022 η εταιρεία θα παραλάβει δώδεκα Airbus A321neo. Παράλληλα, το 2021 η εταιρεία προχώρησε στην αναδιάρθρωση του στόλου ελικοφόρων αεροσκαφών, εισάγοντας νέο τύπο αεροσκαφών στο στόλο της (ATR-72) με ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς όρους μίσθωσης και συντήρησης.
Μαζί με τα νέα αεροσκάφη, η Aegean επένδυσε συνολικά στη διαμόρφωση μιας αναβαθμισμένης ταξιδιωτικής εμπειρίας. Μεταξύ άλλων καθιέρωσε το Wi Fi στις πτήσεις, ανανέωσε το business lounge στη Θεσσαλονίκη και δημιούργησε το νέο lounge στην extra Schengen περιοχή του αεροδρομίου της Αθήνας.
Κινήσεις ανάπτυξης και εξωστρέφειας
Θυμίζουμε πως η Aegean Airlines είναι φέτος σε momentum ολικής επαναφοράς μετά την πανδημία, με κυρίαρχο στόχο το γύρισμα σε κερδοφόρα πορεία, κάτι που εκτός πολύ συγκλονιστικού απροόπτου θα γίνει, ενώ στόχος είναι η καλή τοποθέτηση στα αεροπορικά δρώμενα της μετά Covid 19 εποχής, σε μια περίοδο μάλιστα που ο κλάδος συνεχίζει να δέχεται ισχυρότατους κλυδωνισμούς λόγω των τεράστιων προβλημάτων που προκαλεί η έλλειψη προσωπικού και η αλλαγή εργασιακής κουλτούρας σε διεθνές επίπεδο.
Σε πιο διευρυμένο επίπεδο, στόχος της Aegean είναι η ενίσχυση του περιφερειακού της ρόλου στη ΝΑ Ευρώπη μέσω πιθανών νέων εξαγορών. Ήδη ολοκληρώθηκε η εξαγορά της ρουμανικής Animawings, στην οποία από τον Οκτώβριο του 2021 ελέγχει το 51%. Παράλληλα, προχωρά η αναβάθμιση του στόλου και η αύξηση της παρουσίας της στα νησιά και την ελληνική περιφέρεια με ενίσχυση των βάσεων.
Θυμίζουμε πως το Δεκέμβριο του 2019, λίγο πριν τον Covid 19, η Αegean Αirlines είχε συμμετάσχει στο διεθνή διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της κρατικής αερογραμμή της Κροατίας Croatia Airlines, υποβάλλοντας μη δεσμευτική προσφορά. Η ιδιωτικοποίηση λόγω πανδημίας δεν έγινε, ενώ κάποιες πληροφορίες θέλουν τώρα τη νέα κροατική κυβέρνηση να επανεξετάζει το θέμα και μένει να δούμε τις εξελίξεις.
Την ίδια ώρα η Aegean Airlines άλλαξε επιχειρησιακή έδρα και μετέφερε όλες τις υπηρεσίες, εμπορικές, οικονομικές και τεχνικές στις νέες εγκαταστάσεις στο Ελευθέριος Βενιζέλος, ώστε να λειτουργεί καθετοποιημένα με την τεχνική βάση που υπάρχει εκεί, φεύγοντας από τα γραφεία στην Κηφισιά που τη στέγαζαν για περισσότερο από είκοσι χρόνια.
Ο δανεισμός και τα ταμειακά διαθέσιμα
Η Aegean Airlines πέρασε δια πυρός και σιδήρου τη διετία της πανδημίας, καθώς το 2020 ήταν το χειρότερο έτος από την ίδρυσή της με ζημιές που έφτασαν στα 296,8 εκατ. ευρώ, ενώ και το 2021, παρά τη σημαντική ανάκαμψη τουρισμού και επιβατικής κίνησης, ήταν επίσης ζημιογόνο, οπότε φέτος στοχεύει στην πρώτη κερδοφόρα χρήση μετά το 2019.
Εύλογα, μετά από μια διετία εξαιρετικά ελλειμματικής δραστηριότητας, με το 2020 να είναι η χειρότερη χρονιά στην ιστορία της σύγχρονης αεροπορικής βιομηχανίας διεθνώς, έχει αυξηθεί σημαντικά ο δανεισμός της επιχείρησης. Παράλληλα, μέσα στην ίδια διετία, «έτρεχε» από την εταιρεία το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα που έχει κάνει στην ιστορία της, με την παραγγελία 42 νέων αεροσκαφών σύγχρονης τεχνολογίας, που θα έρθουν έως το 2025 και θα πάνε την Aegean στην επόμενη 15ετία.
Σε κάθε περίπτωση, ο δανεισμός είναι κυρίως μακροχρόνιας διάρκειας, άρα δεν δημιουργεί προς το παρόν σοβαρές απειλές. Συνολικά οι δανειακές υποχρεώσεις (βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες) ανέρχονται στα 346,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων μόλις 2,5 εκατ. είναι βραχυπρόθεσμες. Σημειωτέων ότι επωφελήθηκε από την εγγύηση του Δημοσίου για να μετατρέψει τα βραχυπρόθεσμα δάνεια σε μακροπρόθεσμα, παίρνοντας μια μεγάλη «ανάσα».
Θυμίζουμε πως το Μάρτιο του 2019, δηλαδή ένα χρόνο πριν την πανδημία η εταιρεία εξέδωσε κοινό ομολογιακό δάνειο επταετούς διάρκειας 200 εκατ. ευρώ, με τελική απόδοση 3,60%. Τον Οκτώβριο του 2020 υπέγραψε σύμβαση με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες για τη χορήγηση ομολογιακού δανείου ύψους 150 εκατ. ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο, (3Μ EURIBOR + περιθώριο), κάνοντας χρήση του προγράμματος χρηματοδότησης του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων Covid-19, με τη μορφή μηχανισμού εγγυήσεων λήξεως το 2025.
Ο όμιλος για να θωρακίσει επιπρόσθετα τη ρευστότητά του προέβη στην εξασφάλιση χρηματοδοτικής γραμμής κεφαλαίου κίνησης ύψους 120 εκατ. ευρώ, την οποία μετά από συμφωνία με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες τον Απρίλιο του 2021 αντικατέστησε και επέκτεινε με ομολογιακό δάνειο ίδιου ποσού και διάρκειας έως την 30.09.2022. Η εταιρεία στα τέλη του 2021 είχε ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις ύψους 474,4 εκατ. ευρώ που υπερκαλύπτουν το δανεισμό.