ΓΔ: 2061.69 0.26% Τζίρος: 203.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Optiki Ina, Fiber, Internet, Diadiktyo, Tilepikoinonies
Φωτο: Shutterstock

Απειλή για τους παρόχους η υπερεπένδυση σε οπτικές ίνες και ο πόλεμος τιμών

Η τηλεπικοινωνιακή αγορά εισέρχεται σε περίοδο έντονου ανταγωνισμού με επενδύσεις 7 δισ. έως το 2030. Ωστόσο η υπερεπένδυση σε οπτικές ίνες, φέρνει πόλεμο τιμών με τους παρόχους να βρίσκονται μπροστά σε ένα δύσκολο στοίχημα.

Σε ένα σταυρόλεξο για ικανούς λύτες μετατρέπονται οι επενδύσεις στις τηλεπικοινωνίες. Οι πάροχοι κινδυνεύουν να μείνουν με την όρεξη καθώς αρκετοί αναλυτές εκφράζουν την ανησυχία τους ότι πραγματοποιείται μια υπερ - επένδυση σε οπτικές ίνες, επενδύσεις που φτάνουν τα 7 δισ. ευρώ.

Οι πάροχοι κινδυνεύουν να δουν τις επενδύσεις τους να αποσβένουν με μεγάλη καθυστέρηση και να μην αποδίδουν τα προσδοκόμενα οφέλη καθώς η νέα φάση του πολέμου τιμών που ξεκίνησε με την ΔΕΗ μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις. 

Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός αναμένεται να φέρει πτώση τιμών για τους καταναλωτές, ωστόσο όπως επισημαίνει στέλεχος της αγοράς τηλεπικοινωνίων στο BD, «το overbuild προκαλεί ήδη προβληματισμό και δεν είναι απαραίτητο πως αυτό θα είναι υπέρ του καταναλωτή».

Οι πάροχοι που τρέχουν να αναπτύξουν τα δίκτυα οπτικών ινών, καλούνται τα επόμενα χρόνια να ισορροπήσουν μεταξύ ζήτησης και εξόδων, και ενός αβέβαιου στοιχήματος για το χρονικό διάστημα απόσβεσης των επενδύσεών τους, λόγω του «κανιβαλισμού» της αγοράς.

Καλά νέα για τους καταναλωτές

Όταν ολοκληρωθούν τα έργα των παρόχων μέχρι το 2030, εκτιμάται πως θα υπάρχουν περίπου 10 εκατ. διαθέσιμες συνδέσεις, δημιουργώντας έναν δισεπίλυτο γρίφο για τους παρόχους  καθώς θα πρέπει να ισορροπήσουν μεταξύ εμπορικής επιτυχίας και οικονομικής βιωσιμότητας.

Το overbuild (επικάλυψη) πρόκειται να πυροδοτήσει αλλαγές στην αγορά σύμφωνα με στέλεχος της αγοράς, καθώς οι πάροχοι θα θέλουν να διεκδικήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των 4,5 εκατ. συνδέσεων που υπάρχουν στη χώρα. 

«Είδαμε ήδη πως η είσοδος ενός νέου παίκτη στην αγορά χονδρικής, έφερε μείωση των τιμών κατά 20%» τονίζει και επισημαίνει πως «αναπόφευκτα αυτή η μείωση των τιμών θα πρέπει να περάσει και στον καταναλωτή. Ειδικά από την στιγμή που οι νέοι παίκτες έχουν φέρει σαφώς πιο χαμηλές τιμές».

Σημειώνει πως το χαμηλότερο κόστος που έχουν κάποιοι νέοι παίκτες όπως η ΔΕΗ ή ακόμα και η Inalan , ανεβάζουν τον πήχη του ανταγωνισμού για τους παραδοσιακούς παρόχους που θα πρέπει να ακολουθήσουν «αν δεν θέλουν να χάσουν πελάτες»

Η προστιθέμενη αξία των συνδυαστικών πακέτων των παρόχων

«Δεν είναι απίθανο να υπάρξει ένας πόλεμος τιμών, ωστόσο αυτό, αν συμβεί, πρόκειται να είναι βραχυπρόθεσμο καθώς οι επενδύσεις κάποια στιγμή πρέπει να αρχίσουν να βγάζουν τα χρήματά τους», σημειώνουν στελέχη της αγοράς, επισημαίνοντας πως «η αγορά πάντα βρίσκει τον δρόμο της». 

Τονίζουν επίσης πως και η πτώση στις τιμές της χονδρικής δεν έφερε μεγάλες διαφοροποιήσεις, καθώς ο ΟΤΕ διατηρεί την ηγετική του θέση μετά τις νέες συμφωνίες, έχοντας ήδη και το μεγαλύτερο δίκτυο που θα φτάσει τα 2,1 εκατ. γραμμές μέχρι το τέλος του έτους.

Για τις ανταγωνιστικές τιμές στην αγορά, επισημαίνουν πως «ναι μεν οι τιμές μπορεί να είναι χαμηλότερες, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως μιλάμε μόνο για internet only υπηρεσίες. Δεν υπάρχει κανένα συνδυαστικό πακέτο, που να έχει ο συνδρομητής σε ένα λογαριασμό και τηλεόραση, και κινητό, ακόμα και το σταθερό τηλέφωνο που πολλοί χρησιμοποιούν ακόμα όπως δείχνουν και τα στοιχεία». 

Αναφέρουν επίσης πως οι παραδοσιακοί πάροχοι εκτός από τα συνδυαστικά πακέτα, μέσω των συνεργειών που έχουν αναπτύξει τα τελευταία χρόνια, προσφέρουν και μια σειρά από επιπλέον προσφορές στον καταναλωτή που χαμηλώνουν το συνολικό κόστος μακροπρόθεσμα. 

«Υπάρχουν συνέργειες με το Netflix, δίνεται η δυνατότητα για φθηνότερες ασφάλειες οχημάτων και σπιτιών, εκπτώσεις σε εξετάσεις σε διαγωνιστικά κέντρα, και δεκάδες άλλες προσφορές που επιβραβεύουν τον καταναλωτή».

Υπογραμμίζουν πως οι παραδοσιακοί πάροχοι, «δεν προσφέρουν απλά μια internet only υπηρεσία. Γιατί οι πελάτες δεν θέλουν να έχουν μόνο ίντερνετ στο σπίτι. Θέλουν και πιο φθηνά GB, και πιο χαμηλές χρεώσεις στην κινητή. Αυτά έρχονται μόνο από τα συνδυαστικά πακέτα που όπως φαίνεται και αυτό από τα στοιχεία της ΕΕΤΤ είναι σε διαρκή άνοδο».

Το στοίχημα της οπτικής ίνας

Την ίδια στιγμή, που τα έσοδα της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών παραμένουν καθηλωμένα στα επίπεδα των 5 δισ. ευρώ, η Morgan Stanley σε έκθεση της, αναφέρει πως το μέσο κόστος για την ανάπτυξη οπτικής ίνας στην Ελλάδα ανέρχεται σε 500 ευρώ ανά γραμμή, ανάλογα με την πυκνότητα της περιοχής. 

Αυτό είναι σχετικά ακριβό σε σύγκριση με χώρες όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά όχι τόσο απαγορευτικό όσο στη Γερμανία ή την Ελβετία, τόσο εξαιτίας του ιδιαίτερου γεωγραφικού ανάγλυφου της χώρας, όσο και των γραφειοκρατικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι επενδύσεις.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Morgan Stanley, η ΔΕΗ αναμένεται να αποτελέσει τον κύριο μοχλό του overbuild στην Ελλάδα, καθώς θα μπορούσε να αυξήσει την υπερκάλυψη από το 0,8x που είναι σήμερα σε 1,7x. 

Η επενδυτική τράπεζα βλέπει δύο πιθανά σενάρια, όπου στο ένα η ΔΕΗ είναι πιθανό να ακολουθήσει παρόμοια στρατηγική με την Digi και να πετύχει αύξηση μεριδίων αγοράς, μέσω επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής και ταχείας ανάπτυξης υποδομών.

Ωστόσο σημειώνει επίσης πως υπάρχει και το σενάριο να μείνουν πολλές γραμμές οπτικής ίνας σε «σκοτάδι», καθώς οι καταναλωτές θα έχουν προτιμήσει άλλους παρόχους.

Ήδη τα κεφάλαια που έχουν επενδυθεί για την ανάπτυξη των δικτύων θα χρειαστούν χρόνια για να κάνουν απόσβεση και να αρχίσουν να αποδίδουν κέρδος στους παρόχους, αναφέρουν στελέχη της αγοράς. «Ένας πιθανός πόλεμος τιμών, θα μπορούσε να πάει ακόμα πιο πίσω την απόσβεση των κεφαλαίων που έχουν δαπανηθεί. Μπορεί να χρειαστούν ακόμα και 10-12 χρόνια».

«Είδαμε ήδη πως επηρεάστηκε ο ΟΤΕ στο τελευταίο τρίμηνο, και δεν ήταν τυχαία η αναφορά για τις τιμές χονδρικής που έγινε» υπογραμμίζουν με νόημα και επισημαίνουν πως γι αυτό πλέον και οι πάροχοι αναζητούν άλλες ροές εσόδων, όπως μέσα από τα ICT έργα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

tilepikoinonies-tilefonia-keraies
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο ανταγωνισμός μεγαλώνει, οι επενδύσεις αυξάνονται στις τηλεπικοινωνίες

Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός που φέρνει η είσοδος της ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες διατηρεί πάνω από το φράγμα του 1 δισ. τις επενδύσεις των παρόχων, με την οπτική ίνα στο επίκεντρο. Κυρίαρχος ο ΟΤΕ που πραγματοποιεί περίπου το 60% των συνολικών επενδύσεων.
Κώστας Νεμπής πορτρέτο
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κ. Νεμπής: Δίκτυα και υπηρεσίες οχυρώνουν τον ΟΤΕ απέναντι στον ανταγωνισμό

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ, Κ. Νεμπής υπογράμμισε ότι ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα όπως το αξιόπιστο δίκτυο οπτικών ινών, ενώ προσφέρει και μια μεγάλη γκάμα υπηρεσιών.
ΑΓΟΡΕΣ

Αναταράξεις στη μετοχή του ΟΤΕ προκαλεί η επίθεση της ΔΕΗ στο ίντερνετ

Ένταση του ανταγωνισμού στις υπερυψηλές ταχύτητες, που θα πιέσει τη συνδρομητική βάση και τα έσοδα του ΟΤΕ, φέρνει η είσοδος της ΔΕΗ στη λιανική. Υποχωρεί η μετοχή του ΟΤΕ υποχωρεί κοντά στο -2%.
deutsche telecom-ote-germania
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Deutsche Telekom: Επενδύσεις τριών δισ. στην Ελλάδα την επόμενη 3ετία

Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος του γερμανικού ομίλου, η Ελλάδα εκπροσωπούμενη από τον ΟΤΕ καταλαμβάνει την τρίτη θέση παγκοσμίως στις οικονομικές επιδόσεις της Deutsche Telekom, μετά τις ανεπτυγμένες αγορές των ΗΠΑ και Γερμανίας.