Έχοντας προ πολλού κερδίσει το στοίχημα της ενσωμάτωσης των καταστημάτων Βερόπουλος, η εταιρεία Metro AEBE (My Market) συνεχίζει με μεθοδικό και αθόρυβο τρόπο το επενδυτικό της πρόγραμμα και επιδιώκει την αύξηση των μεριδίων αγοράς. Πρόσφατα εγκαινίασε το τέταρτο νέο κατάστημά της, στην Ομόνοια, ενώ συνολικά έχει επενδύσει φέτος 35 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία μεγάλωσε απότομα την τελευταία πενταετία με την ενσωμάτωση του δικτύου της Βερόπουλος, κάτι που έγινε χωρίς «κούρεμα» σε προμηθευτές ή τράπεζες, εν αντιθέσει με άλλες, αντίστοιχες κινήσεις διάσωσης στον κλάδο λιανικής τροφίμων. H πλευρά Παντελιάδη δεν επένδυσε στην… πλήρη φθορά, υποτίμηση και στη λογιστική και άλλη «καταστροφή» της εξαγοραζόμενης αλυσίδας ώστε να πετύχει κάποιο «κούρεμα» στα χρέη, αλλά προσπάθησε να κινηθεί πιο δημιουργικά. Ανέλαβε το δίκτυο της Βερόπουλος σε πλήρη λειτουργία, τα καταστήματα δεν είχαν εγκαταλειφθεί από το καταναλωτικό κοινό, άρα η προσπάθεια εκ νέου προσέλκυσης καταναλωτών δεν ήταν τόσο μεγάλη, όσο θα ήταν σε διαφορετική περίπτωση, πλήρους, ολικής και θορυβώδους πτώχευσης.
Έκτοτε η Metro AEBE (My Market) υλοποιεί επενδύσεις 35-40 εκατ. ευρώ ανά έτος, έχει καταστεί ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες στη χώρα με πάνω από 11.000 απασχολούμενους έναντι 4.543 προ της εξαγοράς, συνεργάζεται με περίπου 500 προμηθευτές έχοντας πλέον ένα δίκτυο super market με 231 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα.
Παράλληλα, διαθέτει 51 Metro Cash & Carry, αλυσίδα χοντρικής, που ήταν και η ναυαρχίδα του ομίλου έως την εξαγορά της Βερόπουλος, την οποία είχε ιδρύσει το 1976, φέρνοντας το θεσμό των Cash & Carry στη χώρα μας. Η εν λόγω αλυσίδα απευθύνεται στους επαγγελματίες, ενώ σήμερα έχει το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων χονδρικής στη χώρα με μερίδιο αγοράς που πλησιάζει το 50%.
Το επενδυτικό πρόγραμμα της Metro AEBE το 2021 έκλεισε στα 35 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνοντας τέσσερα νέα καταστήματα, πολλαπλές ανακαινίσεις υφισταμένων αλλά και την επέκταση του κέντρου διανομής στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης. Επίσης περιελάμβανε αγορές ακινήτων όπου θα ανοίξουν καταστήματα τη νέα χρονιά.
Για το 2022 δρομολογείται παρόμοιο ύψος επενδύσεων οι οποίες θα μοιραστούν στην ίδρυση νέων καταστημάτων, ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμό της αλυσίδας διανομής και των logistics. Παράλληλα, η διοίκηση του ομίλου, υπό τον κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, είναι ανοικτή σε πιθανές ευκαιρίες εξαγοράς μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ ανά την Ελλάδα, με στόχο να αυξήσει το αποτύπωμά της σε ακόμη περισσότερες πόλεις, πάντα σύμφωνα με την κουλτούρα που έχει χτίσει έως τώρα η αλυσίδα.
Η χρονιά θα κλείσει οριακά θετικά για τον όμιλο, καθώς συνολικά ο κλάδος των σούπερ μάρκετ το 2021 σταθεροποίησε τις πωλήσεις του μετά την «έκρηξη» του 2020, όταν τα αλλεπάλληλα lockdown είχαν εκτοξεύσει τις πωλήσεις. Η ενίσχυση του τουρισμού και η μερική επάνοδος του HO.RE.CA. έδωσαν σημαντική ώθηση στις πωλήσεις και των Metro cash & carry. Συνολικά, ο όμιλος αναμένεται να κλείσει θετικά κατά 2% έως 4% στις πωλήσεις και ελαφρώς θετικά ή στα ίδια επίπεδα με πέρυσι από πλευράς κερδοφορίας.
Το νέο κατάστημα στην Ομόνοια
Φέτος ο όμιλος πρόσθεσε τέσσερα ακόμη καταστήματα My Market στο δίκτυο και, ειδικότερα, σε Πύλαια Θεσσαλονίκης, Άγιο Δημήτριο και Άρτα, ενώ προ δεκαημέρου εγκαινίασε ένα νέο κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, στην Ομόνοια, σε διατηρητέο κτήριο του 19ου αιώνα. Παράλληλα, η αλυσίδα προχώρησε και σε δύο μεγάλες ανακαινίσεις στη Λάρισα και το Ολυμπιακό Χωριό.
Το νέο κατάστημα στην Ομόνοια στεγάζεται σε ένα κτίριο εκλεκτικιστικού ρυθμού της δεκαετίας του 1880. Πρόκειται για ένα κτίσμα που συνδυάζει στους χώρους του την αισθητική και τη μεγαλοπρέπεια ενός διατηρητέου κτηρίου της εποχής του 19ου αιώνα. Το κτίριο – που πρώτη φορά εμφανίζεται σε καρτ-ποστάλ του 1885 – βρίσκεται στην οδό Δώρου 2 επί της Πλατείας Ομονοίας, ενώ έχει 2η είσοδο επί της οδού Πατησίων. Πρόκειται για ένα διαμπερές κατάστημα συνολικού εμβαδού 1.360 τ.μ. που αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα πώλησης.
Η ανακατασκευή και η μετατροπή του κτηρίου έγιναν με την έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεότερων Μνημείων, ενώ τα διατηρητέα χαρακτηριστικά του διάκοσμου (ξύλινα, μαρμάρινα, μεταλλικά και κεραμικά στοιχεία και επιχρίσματα) συμπληρώθηκαν αρμονικά, υπό την επίβλεψη πιστοποιημένης από το υπουργείο Πολιτισμού συντηρήτριας Έργων Τέχνης, με νέα δομικά στοιχεία. Οι χρωματισμοί που επιλέχθηκαν, προσαρμόστηκαν στις απαιτήσεις και την ιστορία του χώρου.
Με το My market στην Ομόνοια, η αλυσίδα συνδράμει στη διατήρηση και την ανάδειξη της ομορφιάς του Ιστορικού Κέντρου και του Εμπορικού Τριγώνου της Αθήνας, όπου πλέον ακόμη και τα ταχυφαγεία, όπως πρόσφατα το νέο κατάστημα της Βενέτης στο Μπάγκειον, επενδύουν στην υψηλή αισθητική και στην αναμόρφωση και ανάδειξη των ιστορικών κτηρίων – μνημείων της πρωτεύουσας.
Πρόσφατα, δύο από τα μεγαλύτερα καταστήματα της αλυσίδας ανακαινίστηκαν πλήρως, σύμφωνα με το μοντέλο του βραβευμένου My market της Κηφισιάς. Ο λόγος για το My market στο Ολυμπιακό Χωριό, αλλά και στο My market στη Λάρισα στην οδό Φαρσάλων, όπου εφαρμόστηκαν καινοτόμες αρχιτεκτονικές τεχνικές, τόσο στο κέλυφος, όσο και στους εσωτερικούς χώρους.
Το κατάστημα στο Ολυμπιακό Χωριό εκτείνεται σε χώρους 3.370 τ.μ., διαθέτει 54 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και 10 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων, ενώ το κατάστημα στη Λάρισα είναι συνολικού εμβαδού 3.365 τ.μ. διαθέτει 54 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης και 10 θέσεις ποδηλάτων.
Ο κύκλος εργασιών του 2020 έκλεισε στα 1,33 δισ. ευρώ έναντι 1,26 δισ. ευρώ το 2019 (+5,6%), ενώ τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 58,7 εκατ. ευρώ, έναντι 45.3 εκατ. ευρώ το 2019 (αύξηση 29,6%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 24,1 εκατ. ευρώ έναντι 10,1 εκατ. ευρώ το 2019.
2020 | 2019 | % μεταβολή | |
Καθαρές Πωλήσεις | 1,33 δισ. ευρώ | 1,26 δισ. ευρώ | 5,6 |
Κέρδη προ φόρων | 24,1 εκατ. € | 10,1 εκατ. ευρώ | 138,6 |
EBITDA | 58,7 εκατ. € | 45,3 εκατ. ευρώ | 29,6 |
Το ιστορικό της εταιρείας
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1976 με την επωνυμία Metro Ανώνυμη Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία Ειδών Διατροφής και Οικιακής Χρήσεως και το διακριτικό τίτλο METRO. Αποτελεί μια 100% ελληνική εταιρεία, ενώ προήλθε από το συνεταιρισμό οκτώ παντοπωλών που ένωσαν τις δυνάμεις τους.
Σήμερα διαθέτει δύο brand αλυσίδων, τα καταστήματα χονδρικής Metro Cash & Carry και τα καταστήματα λιανικής My market. Το Φεβρουάριο του 2016, ο όμιλος προέβη στο πιο σημαντικό εγχείρημα της ιστορίας του και ένα από τα πιο δύσκολα project συγχώνευσης και ενσωμάτωσης, αποκτώντας την αλυσίδα Βερόπουλος, η οποία είχε ιδρυθεί το 1973 και επί δεκαετίες ήταν η κορυφαία – σε αριθμό καταστημάτων – αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα μας.