Απαντήσεις για την κατάσταση, τις αντοχές και την προοπτική λήψης κρατικής βοήθειας αναμένεται να δώσει η διοίκηση της Aegean κατά την σημερινή τηλεδιάσκεψη με αναλυτές και επενδυτές που είναι προγραμματισμένη το απόγευμα μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Το θέμα των ταμειακών ροών και του μεγέθους της κίνησης προκειμένου η εταιρία να φτάσει στο νεκρό σημείο, δηλαδή το σημείο που τα έσοδα καλύπτουν τις δαπάνες, αποτελούν τις βασικές εστίες προβληματισμού των αναλυτών. Η διοίκηση της εταιρίας αναμένεται να δώσει λεπτομέρειες για το ύψος των μηνιαίων αναγκών ρευστότητας και το πόσο μπορεί να αντέξει σε συνθήκες μεγάλης μείωσης.
Σημειώνεται ότι οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου της εταιρίας Ευτύχη Βασιλάκη περί κακής εκτίμησης της ταμειακής κατάστασης της εταιρίας και της επίπτωσης της κρίσης στη λειτουργία της προκάλεσαν πολλές αιτιάσεις καθώς είχαν προηγηθεί πρόσφατα άλλες επίσημες δηλώσεις περί υψηλών ταμειακών διαθεσίμων που εξασφάλιζαν τη λειτουργία της εταιρίας για πολλούς μήνες.
Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα είναι το κόστος καυσίμων. Αν και ο δραστικός περιορισμός των πτήσεων οδηγεί σε μεγάλη πτώση των αναγκών σε καύσιμα, που αποτελούν περίπου το 23% των συνολικών εξόδων λειτουργίας του ομίλου, είναι αμφίβολο αν η εταιρία θα καρπωθεί το όφελος, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι υφίσταται ζημιά που προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ από συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου (hedging). Ο όμιλος προχωρά σε hedging για περίπου το 60% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα κάθε χρήσης.
Τις πληροφορίες για απώλειες από αυτή την πλευρά επιβεβαίωσε, άλλωστε, και ο οίκος ICAP στην πρόσφατη ανακοίνωσή του για την υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Aegean, όπου έκανε λόγο για «επιβάρυνση των μεγεθών από hedging positions».
Διευκρινήσεις σε ότι αφορά τη ρευστότητα του ομίλου αναμένονται και για το τμήμα της ρευστότητας που, ενώ υπάρχει στα ταμεία δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, καθώς είναι προϊόν του μεγάλου ομολογιακού δανείου ύψους 200 εκατ. ευρώ που εξέδωσε το 2019 προκειμένου να χρηματοδοτήσει την αγορά νέων αεροσκαφών.
Υπενθυμίζεται ότι ποσοστό 75% του ομολογιακού δηλαδή ποσό έως 147,1 εκατ. ευρώ θα διατεθεί για την υλοποίηση της δεσμευτικής συμφωνίας με την Airbus που υπεγράφη την 22.06.2018, για τη χρηματοδότηση μέρους των προγραμματισμένων προκαταβολών, που θα καταβληθούν βάσει του συμφωνηθέντος προγράμματος απόκτησης 30 συνολικά αεροσκαφών (συμπεριλαμβανομένων και των κινητήρων) νέας γενιάς της οικογένειας Α320neo, δύο τύπων A320neo και Α321neo, με δικαίωμα προαίρεσης για 12 επιπλέον αεροσκάφη.
Η Aegean ήδη παρέλαβε τα δυο πρώτα αεροσκάφη λίγο πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, οκτώ αεροσκάφη προβλέπεται να παραδοθούν το 2022, δέκα το 2023 και τα υπόλοιπα δέκα αεροσκάφη το 2024. Σημειώνεται ότι η εταιρία δεν μπορεί να αλλάξει τη χρήση των κεφαλαίων παρά μόνο με ειδική διαδικασία, η οποία, εάν δεν ακολουθηθεί, θεωρείται ότι υπάρχει γεγονός καταγγελίας της σύμβασης του ομολόγου.
Στο Ενημερωτικό Δελτίο για το Ομολογιακό Δάνειο η συμφωνία με την Airbus για την απόκτηση έως 42 νέων αεροσκαφών, καθώς και το μνημόνιο συνεννόησης με την International Aero Engines LLC (ΙΑΕ) για την αγορά των κινητήρων Pratt & Whitney GTF που θα εξοπλίσουν τα αεροσκάφη περιλαμβάνεται στους βασικούς κινδύνους:
- «Τυχόν καταγγελία ή κατ’ άλλο τρόπο ακύρωση της συμφωνίας αυτής με την Airbus, ή και αδυναμία της Εταιρείας να χρηματοδοτήσει τις δόσεις των προκαταβολών και το εναπομείναν ποσό για την εξόφληση του συνολικού τιμήματος για την απόκτηση των νέων αεροσκαφών ή και να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της από τη συμφωνία με την Airbus, ή και αδυναμία σύναψης οριστικής συμφωνίας με την IAE ή και εάν η Airbus ή η ΙΑΕ αντιμετωπίσουν οικονομικές δυσκολίες ή δεν εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς την Εταιρεία, ή και πιθανές καθυστερήσεις στις παραδόσεις ή λάθη στη σχεδίαση και στη λειτουργία αυτών των αεροσκαφών και των κινητήρων τους θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την επιχειρηματική δραστηριότητα, την οικονομική κατάσταση και τα λειτουργικά αποτελέσματα του Ομίλου, με συνέπεια να επηρεαστεί δυσμενώς η ικανότητα της Εκδότριας να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της έναντι των Ομολογιούχων σε σχέση με το Χρέος».
Στο ενημερωτικό τονίζεται ακόμα η μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό:
- «Η αεροπορική βιομηχανία, στο σύνολό της αλλά και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, είναι ευαίσθητη στις επιπτώσεις τυχόν οικονομικής ύφεσης είτε στην (ελληνική) οικονομία είτε στην τουριστική αγορά, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη ζήτηση για πτήσεις που σε συνδυασμό με πιθανή πλεονάζουσα προσφορά θα οδηγούσε σε μειωμένους ναύλους και πληρότητες πτήσεων, επηρεάζοντας αρνητικά την κερδοφορία για τον Όμιλο, με συνέπεια να επηρεαστεί δυσμενώς η ικανότητα της Εκδότριας να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της έναντι των Ομολογιούχων σε σχέση με το Χρέος».
Η διοίκηση της εταιρίας αναμένεται να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τη συμφωνία με την Airbus και εταιρείες μίσθωσης αεροσκαφών τα οποία, βάσει ειδικών συμφωνιών, αγοράζονται από την Airbus και μισθώνονται στην Aegean. Η αεροπορική εταιρεία βρίσκεται σε μια πολύ κρίσιμη διαπραγμάτευσης με την Airbus και τις εταιρείες μίσθωσης (lessors) για να αλλάξει τους όρους των συμφωνιών για τα νέα αεροσκάφη και να μεταθέσει αργότερα πληρωμές και παραλαβές.
Η ICAP, στην πρόσφατη ανακοίνωσή της για την υποβάθμιση της Aegean από «Α» σε «ΒΒ» με αρνητικό outlook (δηλαδή με πιθανότητα νέας υποβάθμισης στο μέλλον), σημείωνε ως έναν από τους κύριους παράγοντες που προκάλεσαν την υποβάθμιση:
- Τη διαδικασία σχετικά με την πορεία των διαπραγματεύσεων της εταιρείας αφενός με τους lessors και
αφετέρου με την κατασκευάστρια εταιρεία, με αίτημα την μεταφορά των υποχρεώσεων μίσθωσης και επενδυτικού σχεδίου σε μεταγενέστερο χρόνο.
Οι δυσκολίες ενδεχόμενης διάσωσης από το κράτος
Παρότι το ένα μετά το άλλο τα ευρωπαϊκά κράτη παρεμβαίνουν, με την ανοχή της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν λόγω της κρίσης του κορονοϊού, για να ενισχύσουν τις σημαντικές για κάθε χώρα αεροπορικές εταιρείες (τους «εθνικούς αερομεταφορείς» με τη γνωστή από το παρελθόν ορολογία) τα πιθανά σενάρια υποστήριξης της Aegean από το Ελληνικό Δημόσιο παρουσιάζουν υψηλό βαθμό δυσκολίας, σύμφωνα με νομικούς που γνωρίζουν το ευρωπαϊκό δίκαιο για τον Ανταγωνισμό:
- Μια «κλασικού τύπου» ανακεφαλαιοποίηση, όπου το κράτος παρέχει κεφάλαια και λαμβάνει μετοχές, δεδομένου ότι θα απαιτούσε μια μεγάλη ένεση κεφαλαίων στην εταιρεία, θα οδηγούσε πιθανότατα σε αλλαγή του ελέγχου (κρατικοποίηση). Κάτι τέτοιο, για προφανείς λόγους, αποκλείεται από τη διοίκηση και τους μετόχους της Aegean, η οποίοι θα δέχονταν ένα πολύ μεγάλο πλήγμα. Επιπλέον, όμως, δεν είναι επιθυμητό ούτε από την κυβέρνηση, καθώς και το Δημόσιο θα έμπαινε σε μια μεγάλη περιπέτεια με νωπές ακόμη τις μνήμες από την υπόθεση της Ολυμπιακής. Συν τοις άλλοις, ενδεχομένως μια κρατικοποίηση να δημιουργούσε προβλήματα με το ομολογιακό δάνειο, καθώς «η μεταβολή ελέγχου του Εκδότη» περιλαμβάνεται στα γεγονότα καταγγελίας της δανειακής σύμβασης.
- Μια λύση που δεν θα άλλαζε τη διάρθρωση του μετοχικού κεφαλαίου, δηλαδή ένα δάνειο από το Δημόσιο, κοινό ή μετατρέψιμο υπό όρους σε μετοχές (CoCo's), ή ακόμη και η έκδοση προνομιούχων μετοχών υπέρ του Δημοσίου, θα είχε επίσης υψηλό βαθμό δυσκολίας. Για να γίνει δεκτή οποιαδήποτε τέτοια λύση από την DG Comp θα πρέπει να συμφωνηθεί ότι το Δημόσιο θα λάβει τους τόκους που θα λάμβανε ένας ιδιώτης πιστωτής, εάν χρηματοδοτούσε την Aegean. Συνεπώς, η αεροπορική εταιρεία θα έπρεπε να «φορτώσει» τον ήδη βεβαρυμένο με το μεγάλο δάνειο για τα νέα αεροσκάφη ισολογισμό της με ένα ακόμη μεγάλο δάνειο, που δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί να «σηκώσει», δεδομένης και της αβεβαιότητας για την επιχειρηματική της δραστηριότητα.