Για την οριακή κατάσταση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) και τη βιωσιμότητα της επιχείρησης προειδοποίεί στην επιστολή παραίτησής του ο μέχρι τώρα διευθύνων σύμβουλος Γρηγόρης Σκλήκας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην επιστολή παραίτησής, εάν δεν προχωρήσει το σχέδιο αναδιοργάνωσης και απομείωσης των υπολειτουργούντων καταστημάτων, «σε σύντομο χρονικό διάστημα θα τεθεί σε κίνδυνο η ρευστότητα και η δυνατότητα καταβολής μισθών στους εργαζομένους».
Στην επιστολή του αφήνει αιχμές, σημειώνοντας ότι ανέλαβε το δύσκολο έργο της εξυγίανσης των ΕΛΤΑ με στόχο την αντιμετώπιση των σύνθετων προκλήσεων του Οργανισμού, καθώς και της ραγδαίας φθίνουσας πορείας της ταχυδρομικής αγοράς
Άφησε επίσης αιχμές για μικροπολιτικά συμφέροντα, αναφέροντας ότι «πρόσφατες αντιδράσεις από διάφορες πλευρές και κυρίως από Βουλευτές εκπροσωπώντας τις περιφέρειές τους, με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο αναγκαίος διάλογος για την εφαρμογή του σχεδίου αυτού καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής».
Στην επιστολή του, ο κ. Σκλήκας τόνισε πως, παρά τις σημαντικές προσπάθειες των τελευταίων 2,5 ετών, το βασικό πρόβλημα παραμένει η μη προσαρμογή των δομών και του κόστους λειτουργίας στην τεράστια μείωση του επιστολικού έργου — πάνω από 90% τα τελευταία χρόνια. «Η επιχείρηση καλείται να λειτουργήσει σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, με υποδομές δεκαετιών και περιορισμένες δυνατότητες εκσυγχρονισμού», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι η συνέχιση της λειτουργίας των ΕΛΤΑ χωρίς μεταρρυθμίσεις απειλεί τη βιωσιμότητά τους.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση τονίζει ότι η παραίτηση του κ. Σκλήκα δεν συνιστά υπαναχώρηση από το σχέδιο εξυγίανσης, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Π. Μαρινάκης να τονίζει πως «άλλο η παραίτηση και άλλο η μεταρρύθμιση», επισημαίνοντας πως το σχέδιο αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ αποτελεί αναγκαία επιλογή για τη βιωσιμότητα του οργανισμού.
Ο κ. Μαρινακης επισήμανε, το σχέδιο αναδιάρθρωσης αποτελεί επιλογή της διοίκησης των ΕΛΤΑ και κρίνεται αναγκαίο για τη βιωσιμότητα του οργανισμού. Υπενθύμισε, επίσης, δύο κομβικές ημερομηνίες: το 2013, όταν απελευθερώθηκε ο κλάδος και το κράτος δεν μπορούσε πλέον να χρηματοδοτεί ελλειμματικές πολιτικές λόγω ευρωπαϊκής νομοθεσίας, και το 2018, όταν τα ΕΛΤΑ εντάχθηκαν στο Υπερταμείο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Παράλληλα, αναγνώρισε ότι η διοίκηση των ΕΛΤΑ προχώρησε σε αποφάσεις, όπως το κλείσιμο 204 καταστημάτων, χωρίς επαρκή διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες, και δεσμεύθηκε ότι η μεταρρύθμιση θα ολοκληρωθεί «με διαβούλευση και διασφάλιση ότι κανείς πολίτης δεν θα μείνει χωρίς εξυπηρέτηση και καμία θέση εργασίας δεν θα χαθεί».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υπογράμμισε επίσης ότι οι αλλαγές στα ΕΛΤΑ θα επικεντρωθούν στην κατ’ οίκον παράδοση και στη βελτιστοποίηση των πόρων του οργανισμού, ώστε «να κατευθύνονται εκεί όπου υπάρχει πραγματική ανάγκη».
Όπως είπε, στόχος της κυβέρνησης είναι να μη δαπανώνται άσκοπα τα χρήματα των φορολογουμένων, αλλά να ενισχυθούν οι υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών.
Αναλυτικά η επιστολή του κ. Σκλήκα
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Από το 2023, αφήνοντας πίσω μια διεθνή καριέρα, αποδέχθηκα την πρόσκληση του Υπερταμείου και ευρύτερα της πατρίδας μας, να θέσω την εμπειρία μου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στην υπηρεσία της εξυγίανσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Τα τελευταία 2,5 χρόνια εργάστηκα με αποφασιστικότητα και στρατηγικό σχεδιασμό για την αντιμετώπιση των σύνθετων προκλήσεων του Οργανισμού, καθώς και της ραγδαίας φθίνουσας πορείας της ταχυδρομικής αγοράς, φαινόμενο που παρατηρείται διεθνώς και εντονότερα στη χώρα μας.
Στο πλαίσιο αυτό, μελέτησα διεθνή παραδείγματα και ήρθα σε επαφή με πρώην κρατικούς ταχυδρομικούς φορείς από την Ευρώπη και άλλες περιοχές, επιλέγοντας στρατηγικές προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς.
Η στρατηγική μας περιλάμβανε την ανασύσταση μιας εγκαταλειμμένης επιχείρησης, με εξοπλισμό τριάντα ετών και ανεπαρκή ψηφιακή υποδομή, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός εξαιρετικά ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.
Παρά τις προσπάθειες, το βασικό πρόβλημα παραμένει: η απώλεια άνω του 90% του επιστολικού έργου δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη προσαρμογή των δομών και του κόστους λειτουργίας, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να παραμένει οικονομικά μη βιώσιμος, παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ήδη από το 2013.
Μέρος αυτής της προσπάθειας αποτέλεσε και το σχέδιο απομείωσης υπολειτουργούντων καταστημάτων, το οποίο θεωρώ απαραίτητο για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της συνέχισης λειτουργίας του Οργανισμού.
Αν το σχέδιο αυτό δεν εφαρμοστεί, εκτιμώ ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα τεθεί σε κίνδυνο η ρευστότητα και η δυνατότητα καταβολής μισθών στους εργαζομένους.
Ωστόσο, οι πρόσφατες αντιδράσεις από διάφορες πλευρές και κυρίως από Βουλευτές εκπροσωπώντας τις περιφέρειές τους, με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο αναγκαίος διάλογος για την εφαρμογή του σχεδίου αυτού καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής.
Για τον λόγο αυτό, παρακαλώ να αποδεχθείτε την παραίτησή μου από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Η απόφασή μου αυτή δεν αποτελεί απλώς μια τυπική αποχώρηση, αλλά ένα σαφές μήνυμα: μετά από χρόνια διεθνούς σταδιοδρομίας, δεν αντιμετωπίζω τις θέσεις ως αυτοσκοπό, αλλά ως ευκαιρία προσφοράς. Πρόκειται για ζήτημα προσωπικής και επαγγελματικής ταυτότητας.
Εννοείται ότι παραμένω στη διάθεση της διάδοχης κατάστασης, για κάθε υποστήριξη που ενδεχομένως απαιτηθεί. Χαιρετώ με εκτίμηση και ευγνωμοσύνη τους συνεργάτες, συναδέλφους και το ευρύτερο κοινό με το οποίο είχα την τιμή να συνεργαστώ, ήταν το ισχυρότερο καύσιμο σε αυτή την απαιτητική πορεία των τελευταίων 2,5 ετών.
Με τιμή,
Γρηγόρης Σκλήκας