ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterostock

Το μεγάλο comeback των κατασκευαστικών από τις ζημιές στην κερδοφορία

Οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες ξεπέρασαν τις προκλήσεις, ενισχύθηκαν με νέα κεφάλαια είναι έτοιμες για την επόμενη γενιά μεγάλων έργων, που έχουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους. Οφέλη και από τη μείωση επιτοκίων.

Πριν δύο χρόνια ο κλάδος των κατασκευών είχε μπροστά του αρκετές δουλειές λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027 αλλά υπήρχε προβληματισμός ακόμη και από τους ίδιους τους κατασκευαστές αν θα τα κατάφερναν να ανταπεξέλθουν.

Το οικονομικό περιβάλλον που είχε διαμορφωθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία δεν ήταν το ιδανικό. Η διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα και η ενεργειακή κρίση είχαν εκτινάξει το κατασκευαστικό κόστος, αφού ανατιμήθηκαν τα δομικά υλικά (άσφαλτος, τούβλα, χαλκός, έτοιμο σκυρόδεμα, καλώδια κ.α), ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός, τα καύσιμα και τα μεταφορικά.

Υπήρχε έλλειψη εργαζομένων, τα επιτόκια έπαιρναν την ανιούσα, τα παλιά έργα είχαν αναληφθεί με μεγάλες εκπτώσεις και κυρίως μεγάλες δυνάμεις του κλάδου δεν είχαν ισχυρούς ισολογισμούς. Το αντίθετο. Κυριαρχούσαν τα ζημιογόνα αποτελέσματα, τα μεγάλα δάνεια και τα αρνητικά ίδια κεφάλαια. Η έκδοση εγγυητικής ήταν μια δύσκολη υπόθεση.

Στα δύο χρόνια που μεσολάβησαν, όμως, η κατάσταση άλλαξε ριζικά. Στις εταιρείες μπήκαν λεφτά. Η Ελλάκτωρ πριν πουλήσει την Άκτωρ την ενίσχυσε με 100 εκατ. ευρώ για να κλείσει τρύπες του παρελθόντος. Το ίδιο και η Intrakat, στην οποία έγιναν δύο αυξήσεις κεφαλαίου συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ. Στην Αvax η διοίκηση πούλησε περιουσιακά στοιχεία και κατάφερε να μειώσει τον καθαρό δανεισμό της πάνω από 50%. Με την επικείμενη πώληση της Τέρνα Ενεργειακή, ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα βάλει στα ταμεία 880 εκατ. ευρώ.

Τα κέρδη του 2023 και τα επόμενα έργα

Οι ισολογισμοί του 2023 έδειξαν πλέον κέρδη και στην κάτω γραμμή των αποτελεσμάτων. Η αποκλιμάκωση των επιτοκίων άργησε, αλλά ξεκίνησε με την ΕΚΤ να κάνει την αρχή. Οι διακρατικές συμφωνίες ενίσχυσαν το εργατικό δυναμικό και στα έργα περιλαμβάνονται ρήτρες ανατίμησης υλικών και καυσίμων. Το κυριότερο όμως είναι πως βελτιώθηκαν τα περιθώρια κέρδους των έργων.

Το 2024 τα περιθώρια μεικτού κέρδους κινούνται κοντά στο 10%. Η απορροφητικότητα του Ταμείου Ανάκαμψης βρίσκεται στο 41% που είναι από τα πιο υψηλά ποσοστά στην ΕΕ, ενώ πλέον έχουν ενσωματωθεί και νέα επενδυτικά έργα για την απορρόφηση επιπλέον πόρων από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Repower EU, συνολικού ύψους 5,8 δισ. ευρώ, έτσι ώστε οι συνολικά διαθέσιμοι πόροι να έχουν αυξηθεί σε 36 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 18,2 δισ. ευρώ για επιχορηγήσεις και τα 17,7 δισ. ευρώ για δάνεια.

Οι κατασκευαστές επιμένουν για πιο στοχευμένες δράσεις με προτεραιότητα στα περιβαλλοντικά έργα κάτι που αναμένεται να γίνει με την προκήρυξη πακέτου έργων 1,4 δισ. αυτό το καλοκαίρι για την αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία.

Προς το παρόν, οι εταιρείες διεκδικούν σειρά έργων όπως την κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 202 εκατ. ευρώ, την «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμό των δικτύων Άρδευσης του Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) Ταυρωπού» συνολικού ύψους 129 εκατ. ευρώ (ΣΔΙΤ), την ανάπλαση της ΔΕΘ ύψους 300 εκατ. ευρώ (ΣΔΙΤ), τη Β' φάση του διαγωνισμού για τον οδικό άξονα Δράμα-Αμφίπολη προϋπολογισμού 248,54 εκατ. ευρώ, τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη - Έδεσσα, ύψους 444,91 εκατ. ευρώ καθώς και το τμήμα Μακρακώμη-Σήραγγα Τυμφρηστού του άξονα Λαμία-Καρπενήσι, συνολικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ.

Τα έργα είναι πολλά και με υψηλούς προϋπολογισμούς και υπάρχει αυξημένη ανάγκη για έκδοση εγγυητικών επιστολών. Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών  υποστηρίζουν ότι προς το παρόν δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα και δεν θα χρειαστεί να ενισχύσουν την κεφαλαιακή τους επάρκεια, αλλά επισημαίνουν ότι αν χρειαστεί κάτι τέτοιο οι βασικοί μέτοχοι είναι αποφασισμένοι να στηρίξουν τις εταιρείες.

Τι δείχνουν τα οικονομικά στοιχεία του 2023

Οι μεγάλοι όμιλοι δημοσίευσαν τα οικονομικά τους μεγέθη για το 2023 η εικόνα των οποίων έχει ως εξής:

ΤΕΡΝΑ ΑΕ: O leader του κλάδου βελτιώνει και άλλο τα μεγέθη του

Η ΤΕΡΝΑ, ως κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει καταφέρει να φτάσει το ανεκτέλεστο έργων στα 5,3 δισ. ευρώ.  Η αύξηση του κύκλου εργασιών οφείλεται κυρίως, στην αύξηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας σε έργα υποδομής δημοσίου και ιδιωτών και στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ομίλου, όπως στην κατασκευή της νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο, στο νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, στην κατασκευή αιολικών πάρκων, καθώς και σε έργα εγκατάστασης διαχείρισης αποβλήτων και λοιπών εγκαταστάσεων.

Μεγάλο κομμάτι του ανεκτέλεστου αφορούν επενδύσεις του ίδιου του ομίλου όπως η Εγνατία, το IRC του Ελληνικού κ.α.

Ο κύκλος εργασιών της ΤΕΡΝΑ ανήλθε το 2023 στα 1,41 δισ ευρώ, αυξημένος κατά 38% σε σχέση με το 2022. Τα κέρδη EBITDA έφτασαν τα 136,6 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 69,5% σε σχέση με το 2022 λόγω των καλύτερων περιθωρίων κέρδους που εκτελούνται πλέον τα έργα. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 78,3 εκατ. ευρώ από 47,9 εκατ. ευρώ τη χρήση του 2022. Το καθαρό χρέος του τομέα των κατασκευών υποχώρησε  στα 86 εκατ. ευρώ έναντι 120,7 εκατ. ευρώ το 2022.

Ιntrakat: Νέα δυναμική με την απόκτηση της Άκτωρ  

Έτος αναδιάρθρωσης ήταν το 2023 για την Ιntrakat. Πέρυσι ο όμιλος επέστρεψε στην κερδοφορία και βελτίωσε όλους σχεδόν τους χρηματοοικονομικούς του δείκτες. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 412 εκατ. ευρώ έναντι 225 εκατ. ευρώ το 2022 έχοντας ενσωματώσει το τζίρο της Άκτωρ από τις 8/11/2023 έως 31/12/2023. Τα κέρδη EBITDA ανήλθαν στα 16 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 3 εκατ. ευρώ το 2022 και τα καθαρό αποτέλεσμα ήταν θετικό στα 3 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 24 εκατ. ευρώ το 2022.

Τα ίδια κεφάλαια έφτασαν στα 162 εκατ. ευρώ (+168%), τα ταμειακά διαθέσιμα από 25 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022 έφτασαν τα 125 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2023 και ο καθαρός δανεισμός υποχώρησε κατά 3,4% στα 123 εκατ. ευρώ.

Είχαν προηγηθεί δύο κεφαλαιακές ενέσεις 51 εκατ. ευρώ (από την προηγούμενη διοίκηση) και 100 εκατ. ευρώ από τη σημερινή (Μπάκος, Καϋμενάκης, Εξάρχου), οι οποίες τακτοποίησαν ανοικτά θέματα του παρελθόντος και επέτρεψαν στη διοίκηση να σχεδιάσει τις νέες επεκτατικές της κινήσεις. Η μεγαλύτερη από αυτές ήταν η εξαγορά της Άκτωρ, η οποία είχε ήδη ανακεφαλαιοποιηθεί με 100 εκατ. ευρώ, όσο ήταν στον έλεγχο της Ελλάκτωρ. Το ανεκτέλεστο ανέρχεται στα 4,9 δισ. ευρώ -2,7 δισ. προσέθεσε η εξαγορά της Ακτωρ - με το 20% να προέρχεται από την πολλά υποσχόμενη αγορά της Ρουμανίας. Ο όμιλος διεκδικεί 21 διαγωνισμούς ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, συνολικής αξίας 7 δισ. ευρώ. 

Avax: Δραστική μείωση του καθαρού δανεισμού

Η Avax κατάφερε τα τελευταία χρόνια να μειώσει δραστικά τον καθαρό της δανεισμό και έτσι να πάρει «ανάσα» η κερδοφορία με τα μειωμένα χρηματοοικονομικά κόστη. Παράλληλα, κατάφερε να δυναμώσει πολύ το ανεκτέλεστο τόσο με έργα του ιδιωτικού τομέα, όσο και του δημόσιου τομέα.

Ο καθαρός δανεισμός από 453 εκατ. ευρώ το 2020, μειώθηκε στα 328 εκατ. το 2021, υποχώρησε περαιτέρω το 2022 στα 220 εκατ. ευρώ για να διαμορφωθεί στο τέλος του 2023 στα 182 εκατ. ευρώ. Το 2023 ο τζίρος της εταιρείας ανήλθε στα 453 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 12,6%.

Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες έφτασαν τα 10 εκατ. ευρώ έναντι 12,9 εκατ. ευρώ το 2022, στα οποία όμως είχε συμπεριληφθεί έκτακτο κέρδος 9,4 εκατ. ευρώ. Το ανεκτέλεστο έργων ανέρχεται στα 3,3 δισ. που αποτελεί υψηλό ιστορικό για την εταιρεία. Μαζί με τα έργα ΣΔΙΤ τα ιδιωτικά έργα αντιπροσωπεύουν το 54% του ανεκτέλεστου. 

ΜΕΤΚΑ: Ο τέταρτος παίκτης

Η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ αποτελεί εδώ και κάποιους μήνες τον επενδυτικό βραχίονα της Μυτιληναίος (πλέον, Metlen) στις κατασκευές. Η πρώτη 12μηνη χρήση το 2023 έκλεισε με τζίρο 161,1 εκατ. ευρώ, κέρδη EBITDA 22,8 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 16,3 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Ευ. Μυτιληναίο η ΜΕΤΚΑ το 2024 θα έχει διπλάσια κέρδη από το 2023 και το 2025 διπλάσια κέρδη από το 2024. Το 2025 θα δρομολογηθούν και οι διαδικασίες για αυτόνομη εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

GEK TERNA, TERNA ENERGIAKI, George Peristeris, Giorgos Peristeris
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς οι κατασκευές φέρνουν πάλι κέρδη στον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ο κατασκευαστικός τομέας του ομίλου είχε προσαρμοσμένα EBITDA 80 εκατ. ευρώ στο 9μηνο, όσα ολόκληρο το 2022 και έναντι μόλις 19 εκατ. το 2020. Εκτιμήσεις για συνέχιση της υψηλής δραστηριότητας με ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Άλμα του τζίρου προβλέπει η Avax, θα χρειαστούν ξένοι εργάτες

Πάνω από τα 600 εκατ. ευρώ αναμένεται να ανέλθει το 2024 ο κύκλος εργασιών της κατασκευαστικής, ενώ το ανεκτέλεστο έργων φτάνει τα 2,9 δισ. Αναμένονται ρυθμίσεις για την είσοδο ξένων εργατών στα εργοτάξια.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειώθηκε στο μισό ο δανεισμός της AVAX, προβλέπει αύξηση τζίρου 40% φέτος

Με πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, ο δανεισμός μειώθηκε κατά 50% την τελευταία διετία και δεν χρειάζεται αύξηση κεφαλαίου. Στα 2,2 δισ. το ανεκτέλεστο έργων, κρυμμένες αξίες στις παραχωρήσεις και το real estate.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κλείνει το deal για τη Δομική Κρήτης από Wade Adams και Δ. Κούτρα

Όταν ολοκληρωθεί το due diligence, οι δύο επενδυτές θα αποκτήσουν περίπου το 50% της εταιρείας. Θα ακολουθήσει δημόσια πρόταση, ενώ η μετοχή θα μείνει στο ΧΑ. Η εξαγορά θα αποτελέσει την πρώτη κίνηση της Wade Adams στην ελληνική αγορά.