Να ξεκλειδώσει τις κρυμμένες υπεραξίες που βρίσκονται στον ισολογισμό του επιδιώκει ο ΟΤΕ, κάτι που θα ενισχύσει και την τιμή της μετοχής του. Ο όμιλος αλλάζει στρατηγική και οι υποδομές που μέχρι σήμερα αποτελούσαν αναπόσπαστο περιουσιακό στοιχείο, πλέον αφήνεται ανοικτό το ενδεχόμενο να πουληθούν. Παράλληλα ο ΟΤΕ θέλει να αυξήσει και την πίεση στην κυβέρνηση για την κατάργηση του τέλους συνδρομητικής, βάζοντας στο τραπέζι την πιθανότητα αλλαγής φορολογικής έδρας.
Δεν έχουν περάσει ούτε δυο χρόνια από τότε που η Vodafone και η DT ανακοίνωναν τις πωλήσεις των δικτύων υποδομών τους, με τον Μ. Τσαμάζ να τονίζει τότε πως ο ΟΤΕ δεν πρόκειται να προχωρήσει σε αντίστοιχη κίνηση. Ωστόσο ο όμιλος όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του, διερευνά την απόσχιση των δραστηριοτήτων της που σχετίζονται με τον παθητικό εξοπλισμό των κεραιών κινητής τηλεφωνίας σε 100% θυγατρική εταιρεία, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάδειξης των εσωτερικών αξιών και της ενδυνάμωσης της συνολικής δυναμικής του ομίλου ΟΤΕ.
Στον απόηχο της έντονης δυσαρέσκειας των μετόχων για τη μερισματική πολιτική και την πορεία της μετοχής του ΟΤΕ, και με την κατάσταση στην αγορά να έχει αλλάξει, η διοίκηση του ΟΤΕ θέλει να «ξεκλειδώσει» τις κρυφές υπεραξίες από το δίκτυο των κεραιών, βλέποντας τα επιτυχημένα παραδείγματα της Vodafone με την Vantage Towers και της μητρικής DT, έστω και με δυο χρόνια καθυστέρηση.
Αξίζει να σημειωθεί πως η αξία της Vantage Towers πλησιάζει τα 14 δισ. ευρώ έχοντας εκμεταλλευτεί τον επενδυτικό «πυρετό» στις τηλεπικοινωνιακές υποδομές αποδίδοντας σημαντικά κέρδη στη Vodafone.Την ίδια στιγμή οι εταιρείες TowerCo έχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, με το ενδιαφέρον για τις υπηρεσίες που προσφέρονται από τις υποδομές να αυξάνεται ενώ παράλληλα προχωράμε προς την επόμενη γενιάς κινητής τηλεφωνίας.
Η Ελλάδα αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη χώρα της Vantage Towers που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, με 5.300 κεραίες που ήταν η προίκα από Vodafone και Wind (πλέον Nova). Υπενθυμίζουμε επίσης πως η United Group προχώρησε τον περασμένο Απρίλιο στην πώληση του 100% του δικτύου πύργων κινητής τηλεφωνίας σε Βουλγαρία, Κροατία και Σλοβενία στη Saudi Telekom αντί 1,2 δισ. ευρώ, με τη συναλλαγή όπως ανακοινώθηκε να αντιπροσωπεύει έναν εξαιρετικά υψηλό πολλαπλασιαστή Enteprise Value / EbitdaAL για το 2022, ύψους 20,1x.
Σύμφωνα με πληροφορίες όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, καθώς ο ΟΤΕ περιμένει τα αποτελέσματα της μελέτης που έχει παραγγείλει σε ξένη εταιρεία. Η μελέτη για τις κεραίες αναμένεται να ολοκληρωθεί στο επόμενο διάστημα των 6-8 μηνών, με τη νέα διοίκηση του Κώστα Νεμπή, αφού εξετάσει όλες τις επιλογές που έχει διαθέσιμες και την κατάσταση στην αγορά θα κληθεί να αποφασίσει και να προχωρήσει σε ανακοινώσεις.
Όπως σημειώνουν και στελέχη της αγοράς στο BD, οι συνθήκες της αγοράς έχουν αλλάξει πλέον από την περίοδο που η διοίκηση του ομίλου δεν έδειχνε διάθεση αν εκμεταλλευτεί το δίκτυο κεραιών της, και υπογραμμίζουν το γεγονός ότι η απόσχιση κάνει πιο ευέλικτες τις εταιρείες και δίνει τα περιθώρια να αναδειχτούν υπεραξίες που δεν υπήρχαν μέχρι πρότινος στον ισολογισμό των ομίλων. Ωστόσο επισημαίνουν ότι ο ΟΤΕ μπαίνει στη μάχη με καθυστέρηση δυο ετών και ενώ έχουν προχωρήσει σε παρόμοιες κινήσεις οι μεγάλοι ανταγωνιστές ακόμα και η μητρική του Deutsche Telekom που είχαν ανακαλύψει νωρίτερα το «χρυσωρυχείο των υποδομών».
Όπως αναφέρει εξάλλου και στην ανακοίνωσή του ο ΟΤΕ, ο όμιλος έχει πραγματοποιήσει ήδη επιτυχημένες αποσχίσεις των κλάδων Εξυπηρέτησης Πελατών, Καταστημάτων και Τεχνικών Υπηρεσιών Πεδίου και απορρόφησής τους από τις ανώνυμες εταιρείες του Ομίλου Cosmote E-Value, Γερμανός και Cosmote Τεχνικές Υπηρεσίες.
Ειδικότερα, η COSMOTE Technical Services ανακοίνωσε την διετή επέκταση της συνεργασίας με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΜΑΣΟΥΤΗΣ, με την εταιρεία να προσφέρει υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικών υποδομών και εξοπλισμού σε 79 σημεία της αλυσίδας στην Ελλάδα, καθώς και απομακρυσμένη διαχείριση αλλά και προβλεπτική συντήρηση, με αλγορίθμους που αξιοποιούν τα δεδομένα αισθητήρων του εξοπλισμού.
Σύμφωνα με τον ΟΤΕ, «η διαδικασία αυτή αποσκοπεί στην καλύτερη αξιοποίηση και στην αύξηση της διαφάνειας όσον αφορά την αξία του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου. Μέσω της παραπάνω διαδικασίας και αφού ολοκληρωθεί, κατόπιν της λήψης των σχετικών εγκρίσεων από τα αρμόδια όργανα της εταιρείας, εκτιμάται ότι επιτυγχάνεται η βελτιστοποίηση των λειτουργιών του oμίλου, καθώς και η αποτελεσματικότερη διοικητική οργάνωση».
Στο τραπέζι η αλλαγή έδρας για τη συνδρομητική
Επιπρόσθετα, ο ΟΤΕ στην ανακοίνωσή του αναφέρει ότι «διερευνά εναλλακτικές και δυνατότητες βελτιστοποίησης της δραστηριοποίησής της στον τομέα της συνδρομητικής τηλεόρασης με σκοπό την μείωση του κόστους λειτουργίας της», με πληροφορίες να σημειώνουν ότι ο πάροχος έχει παραγγείλει ακόμα μια μελέτη που πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα.
Παρά το γεγονός ότι η Cosmote TV δεν αποτελεί μια ζημιογόνα δραστηριότητα, έχει να αντιμετωπίσει την αύξηση του κόστους για το περιεχόμενο, ενώ και ο ανταγωνισμός αυξάνεται. Παράλληλα οι πάροχοι έχουν να αντιμετωπίσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό των streaming κολοσσών, την πειρατεία, και την υψηλή φορολογία, ενώ την ίδια στιγμή η αγορά δείχνει να έχει τελματώσει λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που συμπιέζουν το εισόδημα των καταναλωτών.
Με τους παρόχους να έχουν εκφράσει πολλές φορές τη θέση τους για μείωση της φορολογίας και κατάργηση του τέλους 10% της συνδρομητικής, και την κυβέρνηση να μην δείχνει διάθεση να υποχωρήσει στα αιτήματά τους, σύμφωνα με πληροφορίες δεν μπορεί να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο να αλλάξει η φορολογική έδρα της Cosmote TV, στοχεύοντας έτσι στη μείωση του κόστους για τη συνδρομητική.
Μια κίνηση η οποία εξάλλου και στο πρόσφατο παρελθόν, έχει πέσει στο τραπέζι και από τους υπόλοιπους παρόχους, ακολουθώντας και το παράδειγμα του ΑΝΤ1+ που έχει την έδρα του στο εξωτερικό, καθώς η φορολογία και ο αθέμιτος ανταγωνισμός που έχουν από τις πλατφόρμες streaming δεν τους δίνει περιθώρια για περισσότερους ελιγμούς στα τιμολόγια.
Όπως αναφέρουν πληροφορίες όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά για να μειωθεί το λειτουργικό κόστος της πλατφόρμας που έχει περισσότερους από 678.000 συνδρομητές, σημειώνοντας αύξηση 5,5% την τελευταία χρονιά.