Ακόμη και το 90% αναμένεται να αγγίξει η κάμψη της κερδοφορίας για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της μόδας για το 2020. Πρόσφατη έρευνα της McKinsey Company σε συνεργασία με την επιθεώρηση Business of Fashion επιβεβαιώνει πέραν πάσης αμφιβολίας τις δυσμενείς συνέπειες που είχε η πανδημία και τα συνεχή lockdowns ανά τον κόσμο στον χώρο της μόδας, αναδεικνύοντας το 2020 στην χειρότερη χρονιά που έχει ποτέ καταγραφεί για την παγκόσμια αγορά.
Η ίδια έρευνα εκτιμά ότι οι πωλήσεις λιανικής διεθνώς θα καταγράψουν κάμψη που θα κυμαίνεται μεταξύ 15% και 30% το 2020 συγκριτικά με το 2019, με την Ευρώπη να βρίσκεται σε ελαφρώς δεινότερη θέση συγκριτικά με τις ΗΠΑ και την Κίνα. Ειδικότερα, η γηραιά ήπειρος εκτιμάται ότι κατέγραψε κάμψη πωλήσεων ενδυμάτων από 22% έως 35% το 2020 έναντι του 2019, τη στιγμή που στις Ηνωμένες Πολιτείες η κάμψη υπολογίζεται μεταξύ 17% και 32% και στην Κίνα περιορίζεται από 7% έως 20%, σε ετήσια βάση.
Μόνη ηλιαχτίδα αισιοδοξίας συνιστούν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, οι οποίες κατέγραψαν μέσα σε μόλις οκτώ μήνες αύξηση ισοδύναμη με την αντίστοιχη άνοδο των προηγούμενων έξι ετών, ουσιαστικά διπλασιάζοντας την συνεισφορά τους στα έσοδα των εταιρειών μόδας, από 16% σε 29% κατάμέσο όρο. Στο περιβάλλον αυτό, το 71% των στελεχών που εργάζονται στον κλάδο της μόδας εκτιμά ότι το ψηφιακό κανάλι θα ενισχυθεί περαιτέρω κατά 20% ή και παραπάνω συνολικά, όμως την ίδια στιγμή τα έσοδα ολόκληρης της βιομηχανίας θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια ακόμη ώστε να ανακάμψουν στα επίπεδα του 2019.
Επίσης, σε καλύτερη θέση βρέθηκαν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο πολυτελών ειδών και ειδών προσιτής πολυτέλειας, με τις πωλήσεις τους να υποχωρούν κατά μέσο όρο κατά 30% και τα κέρδη μετά φόρων κατά 20% το πρώτο εξάμηνο του 2020, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019. Εξίσου ανθεκτική αποδεικνύεται και η παγκόσμια αγορά ειδών ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, με τις εκτιμήσεις των αναλυτών να κάνουν λόγο για ανάκαμψη των εσόδων τους στα προ πανδημίας επίπεδα, μέχρι την λήξη της νέας χρονιάς.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι κοινός παρανομαστής των προαναφερθέντων δεδομένων είναι η πανδημία, η οποία την χρονιά που πέρασε αναδείχθηκε στον καταλυτικό παράγοντα που επιτάχυνε τις εξελίξεις. Ειδικότερα, η πανδημία επηρέασε σαφώς το επιχειρηματικό πεδίο, επιβαρύνοντας περαιτέρω το περιβάλλον για τους ήδη προβληματικούς οργανισμούς, κι επιπλέον αναδιαμόρφωσε την καταναλωτική συμπεριφορά, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα της μόδας.
Σύμφωνα με την ανάλυση της McKinsey και της BoF, το 2021 αναμένεται να αποτελέσει χρόνια-γέφυρα μεταξύ της προ πανδημίας πραγματικότητας και μιας εν δυνάμει μακροχρόνιας περιόδου ανάκαμψης, για την παγκόσμια βιομηχανία μόδας.
Ως εκ τούτου, ο ρυθμός της ανάκαμψης αναμένεται να παρουσιάσει σαφείς διακυμάνσεις, τόσο σε επίπεδο προϊόντος όσο και γεωγραφικής περιοχής, με τους αναλυτές όμως να συμφωνούν στο γεγονός ότι οι επιχειρήσεις που εστιάζουν στο ψηφιακό κανάλι, τις ασιατικές αγορές αλλά και τα είδη πολυτελείας θα εισέλθουν με ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα στην επόμενη φάση της -αργής έστω- ανάκαμψης.
Εν κατακλείδι, η πανδημία υποχρέωσε συνολικά τον κλάδο της μόδας να αναγνωρίσει τις αδυναμίες του, φέρνοντας στην επιφάνεια ζητήματα που για πολύ καιρό κρυβόταν κάτω από το χαλί. Τα δικαιώματα των εργαζομένων σε τρίτες χώρες, θέματα περιβαλλοντικής ευθύνης και βιωσιμότητας αλλά και η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να έρθουν στο προσκήνιο με ακόμη εντονότερο τρόπο τους επόμενους μήνες, καλώντας την βιομηχανία της μόδας να αναλάβει δυναμικές πρωτοβουλίες.