Νωρίτερα από ποτέ ξεκίνησαν φέτος οι προσφορές από τις εμπορικές επιχειρήσεις, με αφορμή την επερχόμενη Black Friday και την Cyber Monday το τελευταίο Σαββοτοκύριακο του Νοεμβρίου, σε μία ένδειξη της αρνητικκής τάσης που επικρατεί συνολικά στην αγορά. Πολλές επιχειρήσεις έχουν κηρύξει ουσιαστικά ολόκληρο τον μήνα περίοδο προσφορών, ευελπιστώντας να δελεάσουν τους καταναλωτές να κάνουν τις εορταστικές τους αγορές νωρίτερα από ποτέ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον πυρετό της Black Friday συμμετέχουν πλέον και τα φυσικά καταστήματα, διαθέτοντας είδη με έκπτωση από τις αρχές του μήνα, στο πνεύμα της περιόδου ενδιάμεσων εκπτώσεων “Mid season sales”, η οποία αν και επίσημα έχει καταργηθεί, φαίνεται ότι παραμένει σε ισχύ, έστω και άτυπα. Εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου σημειώνουν πάντως ότι οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν διστακτικοί στις αγορές τους, καθώς η αύξηση του κόστους διαβίωσης συμπιέζει το διαθέσιμο εισόδημα για αυθόρμητες αγορές. Ειδικά δε σε ό,τι αφορά τον Οκτώβριο, πηγές της αγοράς τοποθετούν την κάμψη του τζίρου ειδικά στα είδη ένδυσης και υπόδησης μεταξύ 15% και 25% σε σχέση με πέρσι, απόρροια εν μέρει του ασυνήθιστα ζεστού καιρού.
Όπως σημειώνει στο BD ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου και του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κ. Νικόλαος Κογιουμτσής, το δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου χαρακτηρίζεται μέχρι στιγμής από την στάση αναμονής εκ μέρους των καταναλωτών, οι οποίοι δεν προχωρούν σε αγορές. «Η αγορά ένδυσης, υπόδησης, καλλυντικών κι ηλεκτρονικών βρίσκεται σε πτωτική πορεία σε σχέση με πέρυσι, καθώς δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα για μη αναγκαίες αγορές», επισημαίνει ο κ. Κογιουμτσής, υπογραμμίζοντας ότι και ο ζεστός καιρός έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην στάση αναμονής που τηρούν οι καταναλωτές, ιδιαίτερα στον τομέα της ένδυσης.
Ο ίδιος σημειώνει επίσης ότι ρόλο στην αγοραστική τους συμπεριφορά διαδραματίζουν και τα e-shops από το εξωτερικό -και ιδίως από χώρες της Ασίας- τα οποία προωθούν αμφιβόλου ποιότητας είδη σε εξευτελιστικές τιμές, μέσω των κοινωνικών δικτύων, παραπλανώντας τους ανυποψίαστους καταναλωτές. «Ζούμε σε μία παγκοσμιοποιημένη εμπορική αγορά, όπου απαιτείται προσοχή και έρευνα αγοράς προκειμένου να μην εξαπατηθεί κανείς», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κ. Κογιουμτσής.
Ταυτόχρονα, οι πληθωριστικές πιέσεις ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων, που επιμένουν το τελευταίο 10μηνο, σε συνδυασμό και με τα νέα μέτρα για την φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών επηρεάζουν σαφώς την ψυχολογία του καταναλωτή, ουσιαστικά ωθώντας τον σε στάση άμυνας μέχρι ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο. Ο κ. Κογιουμτσής σημειώνει μάλιστα ότι ο φετινός Νοέμβριος δεν θα φθάσει τις επιδόσεις του περσινού, έτσι όπως εξελίσσεται μέχρι στιγμής, κι εκτιμά ότι ενδεχομένως η εορταστική περίοδος του Δεκεμβρίου θα εξελιχθεί θετικότερα, καθώς θα έχουν καταβληθεί δώρα κι έκτακτα επιδόματα. Σημειώνεται ότι φέτος τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοικτά την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου,προκειμένου να συμβαδίσουν με την περίοδο της αποκορύφωσης των προσφορών, στο τέλος του μήνα, μεταξύ Black Friday και Cyber Monday, σε υλοποίηση σχετικού αιτήματος των Εμπορικών Συλλόγων.
Σε ό,τι αφορά πάντως τα e-shops, οι προσφορές έχουν ήδη ξεκινήσει σε πολλά από αυτά. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πλατφόρμας αγορών Skroutz.gr, η οποία κήρυξε την έναρξη των προσφορών από την 1η Νοεμβρίου, με συνολική διάρκεια μέχρι και τις 27 Νοεμβρίου, δηλαδή την Cyber Monday, στοχεύοντας στην άψογη αγοραστική εμπειρία. Οι επισκέπτες της πλατφόρμας μπορούν έτσι να κάνουν τις αγορές τους με ηρεμία, καθώς το σύστημα θα τους ενημερώνει κάθε φορά που εισάγουν ένα είδος στα «Αγαπημένα» για την καλύτερη τιμή που εντοπίζει σε κάποιο από τα συνεργαζόμενα καταστήματα.
Στο ίδιο κλίμα, η πλατφόρμα του Shopflix ξεκίνησε τις προσφορές ήδη από τις 6 Νοεμβρίου, διαθέτοντας είδη με έκπτωση έως και 80%, τα οποία ανανεώνονται κάθε ημέρα. Στις 10 Νοεμβρίου έκαναν πρεμιέρα επίσης οι προσφορές στην πλατφόρμα του public.gr, σε 2.500.000 προϊόντα. Τα είδη τεχνολογίας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των εκπτωτικών προϊόντων, ενώ στα πλεονεκτήματα που προσφέρει η public.gr συμπεριλαμβάνεται η υπηρεσία Klarna & Flex Pay, η οποία εξασφαλίζει στον χρήστη την δυνατότητα να κάνει τις αγορές του σε 3 ισόποσες άτοκες δόσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι βάσει των στοιχείων της περσινής Black Friday στην εν λόγω πλατφόρμα, τρεις στους τέσσερις χρήστες δήλωσαν ότι οι αγορές τους ξεπέρασαν τα 100 ευρώ, με την πλειονότητά τους να εκφράζει ικανοποίηση για τις αγορές που έκαναν. Τα είδη τεχνολογίας αποτέλεσαν την επιλογή σχεδόν για τους μισούς πελάτες, σε ποσοστό 43%, ενώ ακολούθησαν οι συσκευές σπιτιού με 16% και τα προϊόντα ψυχαγωγίας με 9%.
Συνολικά πέρσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, οι συναλλαγές του τριημέρου μεταξύ Black Friday και Cyber Monday ήταν αυξημένες κατά 10% σε σχέση με το 2021, υπερβαίνοντας τα 3 εκατομμύρια αγορές και ωθώντας τον εβδομαδιαίο τζίρο λιανικών πωλήσεων στα επίπεδα των 300 εκατ ευρώ.