Ένα πιλοτικό έργο που φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στη μετακίνηση ηλεκτρικών οχημάτων ξεκίνησε στον αυτοκινητόδρομο A6, κοντά στο Άμπεργκ της Γερμανίας.
Το έργο αφορά τη δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια της οδήγησης, μέσω δικτύου χάλκινων πηνίων τοποθετημένων κάτω από το οδόστρωμα.
Τα πηνία αυτά τοποθετούνται σε βάθος περίπου 12 εκατοστών και μπορούν να προσφέρουν ισχύ έως 25 κιλοβάτ.
Για να αξιοποιήσει ένα όχημα αυτή τη δυνατότητα, απαιτείται ειδικός δέκτης, ο οποίος προς το παρόν δεν ανήκει στον βασικό εξοπλισμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά εκτιμάται ότι σύντομα θα διατίθεται ως επιπλέον αξεσουάρ, ενισχύοντας την εμπορική τους απήχηση.
Την υλοποίηση του προγράμματος έχει αναλάβει το Πανεπιστήμιο Friedrich Alexander Erlangen Nuremberg, με χρηματοδότηση από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών και Ενέργειας της Γερμανίας, ενώ η ανάπτυξη του συστήματος έγινε από την Electreon Germany, εταιρεία που ειδικεύεται στην επαγωγική φόρτιση.
Πιλοτικές δοκιμές πραγματοποιούνται με εξουσιοδοτημένα οχήματα, εξοπλισμένα με την απαραίτητη τεχνολογία, σε ειδικά διαμορφωμένο τμήμα ενός χιλιομέτρου του αυτοκινητοδρόμου.
Εφόσον οι δοκιμές αποδειχθούν επιτυχείς, η τεχνολογία μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα τμήματα αυτοκινητοδρόμων, προσφέροντας σημαντικά κίνητρα στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων να εγκαταστήσουν τον σχετικό δέκτη.
Τα οφέλη είναι σημαντικά, καθώς τα οχήματα θα φορτίζονται εν κινήσει, μειώνοντας την ανάγκη για στάσεις, ενώ θα καθίσταται δυνατή η χρήση μικρότερων μπαταριών και ελαφρύτερων αυτοκινήτων.
Ανάλογες πρωτοβουλίες εξελίσσονται και σε άλλες χώρες. Στη Γαλλία, επιστημονικές ομάδες με κρατική και ιδιωτική υποστήριξη έχουν ήδη αναπτύξει διαδρομή σχεδόν δύο χιλιομέτρων στον αυτοκινητόδρομο Α10, όπου η φόρτιση γίνεται ασύρματα μέσω επαγωγικών πηνίων.
Παρόμοια έργα έχουν υλοποιηθεί πρόσφατα και στη Σουηδία, ενώ αντίστοιχες προσπάθειες καταγράφονται σε Νορβηγία και ΗΠΑ.
Η τεχνολογία θυμίζει εκείνη που χρησιμοποιούν τα smartphones για ασύρματη φόρτιση, προσφέροντας λύση στα ζητήματα αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων, υπό την προϋπόθεση ότι οι κατασκευαστές θα ενσωματώσουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό στα οχήματά τους και οι κυβερνήσεις θα επενδύσουν στην ανάπτυξη σχετικών υποδομών.
Ένα σημαντικό ζήτημα αποτελεί η ενεργειακή επάρκεια των αυτοκινητοδρόμων που θα παρέχουν ασύρματη φόρτιση, καθώς απαιτούνται σημαντικά αποθέματα ενέργειας και οι ίδιοι δεν είναι ενεργειακά αυτόνομοι.
Εάν βρεθούν λύσεις, όπως η αξιοποίηση φωτοβολταϊκών σε χώρους στάθμευσης, το πρόγραμμα μπορεί να επεκταθεί διεθνώς, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στη βιώσιμη μετακίνηση.