Καθώς τα αεροπλάνα παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος, οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες ξοδεύουν συνολικά μετρητά άνω των 10 δισ. δολαρίων το μήνα από τα αποθεματικά τους και ο μέσος αριθμός επιβατών ανά εσωτερική πτήση είναι κάτω από 25 επιβάτες εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, όπως αναφέρει ο σύνδεσμος του κλάδου Airlines for America στο κείμενο που έχει ετοιμάσει για να καταθέσει σήμερα σε ακροαματική συνεδρίαση στην αμερικανική Γερουσία.
Ακόμη και μετά την καθήλωση περισσότερων από 3.000 αεροσκαφών ή περίπου του 50% του ενεργού στόλου αεροσκαφών των αμερικανικών αεροπορικών εταιριών, ο ίδιος φορέας τονίζει ότι τα μέλη του (μεταξύ αυτών και οι τέσσερις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες στις ΗΠΑ) έχουν πληρότητα θέσεων κατά μέσο όρο 17 επιβάτες ανά εσωτερική πτήση και 29 επιβάτες ανά διεθνή πτήση.
«Η αμερικανική βιομηχανία των αεροπορικών εταιριών θα αναδυθεί από αυτή την κρίση σαν μια σκιά αυτού που ήταν πριν από μόλις τρεις μήνες» θα δηλώσει ο Νίκολας Κάλιο, εκτελεστικός διευθυντής του αναφερόμενου φορέα, σύμφωνα με το κείμενο της κατάθεσής του ενώπιον της Γερουσίας.
Το Bloomberg αναφέρει πως την τελευταία δεκαετία οι μεγαλύτερες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες έχουν ξοδέψει το 96% των πλεονασμάτων ρευστότητας τους για επαναγορές μετοχών.
Τον Μάρτιο, η συμβουλευτική αεροναυτιλίας CAPΑ (CAPA Centre for Aviation) σημείωνε πως πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν οδηγηθεί σε αθέτηση υποχρεώσεων ή έχουν παραβιάσει ήδη δανειακές συμβάσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες ξοδεύουν τα αποθέματα ρευστότητας γρήγορα, ενώ τα αεροπλάνα τους παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος και αυτά που πετάνε είναι σχεδόν άδεια. «Συντονισμένες κινήσεις από κυβερνήσεις και βιομηχανία χρειάζονται άμεσα, για να μπορέσει να αποφευχθεί η καταστροφή», σημειώνει η CAPΑ. Αλλιώς, «εξερχόμενη από την κρίση, η βιομηχανία θα είναι σαν να βγαίνει από μια βίαιη μάχη γεμάτη απώλειες».
Οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Μέση Ανατολή είναι πιθανό να επιβιώσουν επειδή οι κυβερνήσεις θα τις βοηθήσουν, ή θα υποστηριχτούν από τους ιδιοκτήτες τους, αναφέρει επίσης η συμβουλευτική CAPA. Οι αεροπορικές εταιρείες είναι οι επιχειρήσεις που έχουν υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού που έχει περιορίσει στο μισό την αεροπορική κυκλοφορία.
Οι αεροπορικές εταιρείες ζήτησαν σαφώς μεγαλύτερη οικονομική βοήθεια από την αμερικανική κυβέρνηση σε σχέση με τα 15 δισ. δολάρια που είχαν δοθεί μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Όμως οι αναλυτές της Wall Street ανησυχούν πως τα χρήματα μπορεί και πάλι να πάνε στα λάθος μέρη.
Ο Τιμ Γου της New York Times, ανέφερε πως δεν θα πρέπει να λυπόμαστε τις αεροπορικές εταιρείες, αντιθέτως θα πρέπει να εξεταστεί το πώς συμπεριφέρονται σε επιβάτες και υπαλλήλους πριν αποφασιστεί οποιαδήποτε βοήθεια σε αυτές.
Πολλοί απορούν γιατί αυτές οι τόσο μεγάλες και κερδοφόρες εταιρείες δεν μπορούν να αντέξουν μια «πρόσκαιρη καταιγίδα» για μερικούς μήνες. Αν και κανείς δεν περίμενε μια τέτοια πανδημία, αρκετοί υπογραμμίζουν την τακτική των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών που λειτουργούσαν με κίνητρο τα κέρδη των μετοχών καθώς οι επενδυτές δεν αγαπούν τις εταιρείες που απλά αφήνουν το ρευστό τους να κάθεται. Πολλοί δεν έχουν το κίνητρο να κάνουν αυτό που είναι νομισματικά σωστό αλλά θέλουν να μεγιστοποιήσουν τα βραχυπρόθεσμα κέρδη των μετοχών.