Μία νέα αντίληψη στο σχεδιασμό αεροσκαφών παρουσίασε την Τρίτη στο Air Show της Σιγκαπούρης η Airbus, που υπόσχεται ότι μία τέτοια προσέγγιση μπορεί να μειώσει έως και 20% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την κατανάλωση καυσίμων.
Το αντίγραφο του μοντέλου μήκους 2 μέτρων που παρουσιάστηκε στην έκθεση ενθουσίασε τους φίλους των ταινιών επιστημονικής φαντασίας με το design της λεγόμενης «ατράκτου με "χωνεμένα" φτερά» να θυμίζει αεροσκάφη από τις ταινίες Star Wars. Στον σχεδιασμό του αεροσκάφους προβλέπεται επίσης ότι οι κινητήρες θα βρίσκονται στο πίσω μέρος του.
Παρόμοιος σχεδιασμός χρησιμοποιείται έως σήμερα σε πολεμικά αεροσκάφη ενώ αντίστοιχα σχέδια αεροσκαφών υπάρχουν από το 1940 και έχουν χρησιμοποιηθεί και από το ερευνητικό έργο X-48 των Boeing και NASA πριν από μια δεκαετία. Τώρα, η ευρωπαϊκή εταιρεία θεωρεί ότι ο σχεδιασμός αυτός θα μπορούσε να περάσει και σε επιβατικά αεροσκάφη για εμπορικές πτήσεις που θα είναι πιο φιλικές προς το περιβάλλον.
Το πρότζεκτ Maveric ξεκίνησε για την Airbus το 2017, οι πρώτες δοκιμαστικές δοκιμές των μοντέλων έγιναν μυστικά τον περασμένο Ιούνιο στη Γαλλία και η εταιρεία δήλωσε πρόσφατα ότι θα συνεχίσει αντίστοιχες δοκιμαστικές πτήσεις στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 στην Τουλούζ.
«Χρειαζόμαστε αυτά τα μικρά, δοκιμαστικά μοντέλα για να αξιολογήσουμε το αν το έργο θα προσφέρει τελικά μία βιώσιμη και ασφαλή επιλογή για εμάς», δήλωσε ο Ζαν Μπρις Ντιμόν, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Airbus. «Επιπλέον, χρειαζόμαστε αυτές τις ανακαλύψεις, αυτές τις τεχνολογίες για να ανταποκριθούμε στην περιβαλλοντική μας πρόκληση. Είναι η επόμενη γενιά αεροσκαφών» είπε τονίζοντας ωστόσο ότι είναι ακόμα νωρίς για να δούμε εάν τελικά όντως αυτό θα είναι το μοντέλο που θα καταφέρει να ανοίξει τον δρόμο στην επόμενη γενιά αεροσκαφών που αναμένεται να εμφανιστούν μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Αλλά μιας και ο σχεδιασμός θα αφορά σε εμπορικά αεροπλάνα, ένα από τα βασικά ερωτηματικά που δεν έχουν ακόμα απαντηθεί είναι αν θα έχει παράθυρα ή θα χρησιμοποιεί οθόνες και βίντεο για να δώσει στους επιβάτες μια αίσθηση του εξωτερικού περιβάλλοντος. Αλλά το πιο σημαντικό θέμα που προκύπτει είναι όμως κατά πόσο θα νιώθουν οι επιβάτες την κίνηση του αεροσκάφους. Και αυτό συμβαίνει γιατί με βάση τον σχεδιασμό οι επιβάτες θα κάθονται πιο μακριά από το κέντρο του αεροσκάφους, σε σύγκριση με το κλασικό μοντέλο αεροπλάνου όπως το γνωρίζουμε μέχρι τώρα.
Αν και ακόμα μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας, τα αεροπλάνα με σχέδια όπως το Maveric και με στόχους για πιο φιλικές στο περιβάλλον πτήσεις μπορεί να είναι πραγματικότητα μέσα στα επόμενα χρόνια, ακόμα και μέσα στην επόμενη δεκαετία. Ρίξτε μια ματιά λοιπόν στα αεροπλάνα του μέλλοντος.