Ακόμα πιο δύσκολα γίνονται τα πράγματα για τους τεχνολογικούς κολοσσούς στην Αυστραλία καθώς οι ρυθμιστικές Αρχές σύμφωνα με το νέο νομικό πλαίσιο θα μπορούν να αναγκάσουν τις εταιρείες να μοιραστούν τα στοιχεία που έχουν για το πώς διαχειρίζονται την παραπληροφόρηση.
Στο πλαίσιο της παγκόσμιας προσπάθειας που γίνεται να μειωθεί η διάδοση επιβλαβών ψεμάτων στο διαδίκτυο, η Αυστραλιανή Αρχή Επικοινωνιών και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ACMA) θα μπορεί επίσης να επιβάλει ρυθμίσεις στις πλατφόρμες που δεν συνεργάζονται.
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο έρχεται έπειτα από την έρευνα που πραγματοποίησε η ACMA όπου και διαπιστώθηκε ότι τα τέσσερα πέμπτα των ενηλίκων της Αυστραλίας είχαν βιώσει παραπληροφόρηση σχετικά με τον COVID-19 και το 76% πίστευε ότι οι διαδικτυακές πλατφόρμες θα έπρεπε να κάνουν περισσότερα για να μειώσουν την ποσότητα ψευδούς και παραπλανητικού περιεχομένου στο διαδίκτυο.
Οι νόμοι ευθυγραμμίζονται σε γενικές γραμμές με τις προσπάθειες της Ευρώπης να περιορίσει το επιβλαβές διαδικτυακό περιεχόμενο, με το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο να μπαίνει σε εφαρμογή μέχρι τα τέλη του 2022. Ωστόσο η ΕΕ έχει δηλώσει ότι θέλει ακόμη πιο σκληρά μέτρα για να σταματήσει την παραπληροφόρηση, δεδομένου μέρους της παραγωγής από ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης κατά την εισβολή στην Ουκρανία.
«Οι ψηφιακές πλατφόρμες πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για ό,τι υπάρχει στους ιστότοπούς τους και να αναλάβουν δράση όταν εμφανίζεται επιβλαβές ή παραπλανητικό περιεχόμενο», δήλωσε ο υπουργός Επικοινωνιών Πολ Φλέτσερ, με την ACMA να σημειώνει πως οι Αυστραλοί ήταν πιο πιθανό να δουν παραπληροφόρηση σε μεγαλύτερες υπηρεσίες όπως το Facebook και το Twitter της Meta Platforms
Οι ψευδείς αφηγήσεις ξεκινούσαν συνήθως με «πολύ συγκινητικές και ελκυστικές αναρτήσεις σε μικρές διαδικτυακές ομάδες συνωμοσίας» και «ενισχύθηκαν από διεθνείς παράγοντες επιρροής, τοπικά δημόσια πρόσωπα και από κάλυψη στα μέσα ενημέρωσης», πρόσθεσε.
Είναι χαρακτηριστικό του προβλήματος πάντως πως το Facebook είχε αφαιρέσει τέσσερις εκστρατείες παραπληροφόρησης στην Αυστραλία από το 2019 έως το 2020, ενώ συνωμοσιολογικές ομάδες προτρέπουν τα μέλη τους να συμμετάσχουν σε μικρότερες πλατφόρμες με πιο χαλαρούς κανόνες.
Εάν αυτές οι πλατφόρμες έχουν απορρίψει τις κατευθυντήριες γραμμές περιεχομένου του κλάδου «μπορεί να παρουσιάζουν υψηλότερο κίνδυνο για την αυστραλιανή κοινότητα», ανέφερε η ACMA. Ο αυστραλιανός υπουργός Επικοινωνιών είπε ότι οι νέες εξουσίες της ρυθμιστικής αρχής θα εισαχθούν στο κοινοβούλιο στα τέλη του 2022.
Η DIGI, μια αυστραλιανή βιομηχανία που εκπροσωπεί το Facebook, το Google, το Twitter και τον ιστότοπο βίντεο της Alphabet, TikTok, δήλωσε ότι υποστηρίζει τις συστάσεις και σημείωσε ότι είχε ήδη δημιουργήσει ένα σύστημα για την επεξεργασία καταγγελιών για παραπληροφόρηση.