Στον επόμενο επενδυτικό προορισμό της Ελλάδας θα μπορούσε να αναδειχθεί η Θεσσαλονίκη με τα έργα υποδομής που προχωράνε στη συμπρωτεύουσα, ωστόσο η πόλη χάνει τη «λάμψη» για τους επενδυτές ακινήτων λόγω της μειωμένης διάθεσης για ρίσκο στην τωρινή συγκυρία.
Την περασμένη εβδομάδα η Θεσσαλονίκη έζησε στιγμές «ΔΕΘ». Μια σειρά από εκδηλώσεις, τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, πραγματοποιήθηκαν για νέες επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη, θυμίζοντας τον παλμό που χτυπά στην πόλη στη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης.
«Η Θεσσαλονίκη φαίνεται να είναι η επόμενη αναδυόμενη επενδυτική αγορά της Ελλάδας», τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της 8G Capital Partners, Τάσος Κοτζαναστάσης, σε δηλώσεις στο Business Daily.
Παρουσία του κ. Μητσοτάκη υπογράφηκε η σύμβαση για τη συντήρηση και λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ ο ίδιος σε πρόσφατη δημόσια τοποθέτησή του ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα ξεκινήσει η κατασκευή του οδικού άξονα Flyover. Την περασμένη Πέμπτη, επίσης, η Dimand παρουσίασε το επενδυτικό της πλάνο για τη Θεσσαλονίκη, όπου ξεχωρίζει η μεγάλη αστική ανάπλαση του συγκροτήματος ΦΙΞ και το πρώτο βιοκλιματικό επιχειρηματικό πάρκο της Βορείου Ελλάδας που θα αναπτύξει με την Prodea (Hub26), την στιγμή που παραδίπλα, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης αναβαθμίζει το λιμάνι και όλη τη γύρω περιοχή με ένα επικαιροποιημένο master plan.
«Η εισροή ξένων κεφαλαίων είναι ήδη εμφανής. Νέες αναπτύξεις γραφείων (όπως το Hub26 των Dimand/Prodea), ξενοδοχείων (αλυσίδες όπως οι Leonardo και Brown) και οικιστικών (Progreece) δημιουργούνται για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση. Η τελευταία, ισραηλινών συμφερόντων, καταδεικνύει την ελκυστικότητα της αγοράς για ξένους, ιδιώτες επενδυτές», εξηγεί ο κ. Κοτζαναστάσης.
Εδώ και καιρό, η Θεσσαλονίκη επωφελείται από νέες επενδύσεις που παλαιότερα προορίζονταν σχεδόν αποκλειστικά για την Αθήνα. Ένα τεράστιο βήμα έγινε πριν από τρία χρόνια με την Pfizer, όταν εγκαθίδρυσε εγκαταστάσεις έρευνας και ψηφιακής καινοτομίας στην πόλη με το βλέμμα στο ανθρώπινο δυναμικό που παράγουν τα πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης στην πληροφορική και η δυνατότητα συνεργασίας που παρέχεται με παγκοσμίου βεληνεκούς ερευνητικά κέντρα.
Στη συνέχεια επένδυσαν κι άλλα μεγάλα ξένα ονόματα στην συμπρωτεύουσα, όπως η Cisco, η Accenture και ο αμερικανικός ασφαλιστικός κολοσσός Chubb με επίκεντρο τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογικές υπηρεσίες.
«Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και της βιοτεχνολογίας, τα πιο πάνω είναι ικανά να θέσουν την πόλη σε τροχιά μακροπρόθεσμης ανάπτυξης», αναφέρει ο κ. Κοτζαναστάσης, προσθέτοντας όμως ότι οι νέες οικονομικές συνθήκες ανατρέπουν την εικόνα.
Το επενδυτικό τοπίο στην Ελλάδα έχει μεταμορφωθεί το τελευταίο διάστημα με τους επενδυτές να αντιμετωπίζουν υψηλό πληθωρισμό, ενώ οι οικονομίες της Ευρώπης και των ΗΠΑ φλερτάρουν με την ύφεση και δεν προβλέπεται να πέσουν τα επιτόκια από τα υψηλά επίπεδα για αρκετό καιρό ακόμα.
«Σε περιόδους κρίσεων, όλοι τείνουμε να επιστρέφουμε σε ασφαλή καταφύγια και οι επενδυτές ακινήτων δεν αποτελούν εξαίρεση. Η Θεσσαλονίκη έχει εξαιρετικές προοπτικές αλλά αφενός για τους ξένους επενδυτές δεν αποτελεί προτεραιότητα σε αυτή την συγκυρία, αφετέρου οι εγχώριοι επενδυτές επηρεάζονται από τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες», υπογραμμίζει ο ίδιος.
Τα τέσσερα έργα που θα μεταμορφώσουν την Θεσσαλονίκη
Metro: Στα 2,08 δισ. ευρώ θα ανέλθει το συνολικό κόστος κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων τα 1,5 δισ. ευρώ αφορά στο κόστος της βασικής γραμμής, και 586 εκατ. ευρώ το κόστος επέκτασης προς Καλαμαριά. Η προοπτική είναι να τεθεί σε λειτουργία στο δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους, ενώ η κατασκευή των 13 σταθμών της βασικής γραμμής έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.
Ανάπλαση του Φιξ: Η Dimand υλοποιεί επενδύσεις συνολικής ακαθάριστης αξίας περίπου 400 εκατ. ευρώ μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η μεγάλη αστική ανάπλαση του συγκροτήματος ΦΙΞ, που βρίσκεται επί της οδού 26ης Οκτωβρίου. Η ανακατασκευή της ιστορικής ζυθοποιίας αποτελεί μέρος της βιομηχανικής κληρονομιάς της χώρας και εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο αστικής ανάπλασης που έχει σχεδιάσει και υλοποιεί η Dimand στη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για μια επένδυση εκτιμώμενης αξίας 180 εκατ. ευρώ στην οποία συμμετέχει ως συνεπενδυτής η εταιρεία ELVIAL.
Το masterplan του ΟΛΘ: Το σχέδιο προβλέπει την υλοποίηση μιας σειράς έργων με χρονικό ορίζοντα τα 25 έτη με στόχο την αναβάθμιση του λιμανιού και την μετατροπή του σε διεθνή κόμβο εμπορευματικών μεταφορών. Συγκεκριμένα, η περιοχή που είναι υπό την ευθύνη διαχείρισης του ΟΛΘ θα χωριστεί σε δύο Ζώνες, την Ζώνη Α, στο ανατολικό τμήμα του Λιμένα που περιλαμβάνει τον 1ο, τον 2ο και τον 3ο Προβλήτα με χρήσεις γης σχετικές με τον τουρισμό, την ψυχαγωγία και τον πολιτισμό. Στην Ζώνη Β, στο δυτικό τμήμα του Λιμένα που περιλαμβάνει τον 4ο, τον 5ο και τον 6ο Προβλήτα προτείνονται χρήσεις σχετικές με την μεταφορά, διακίνηση, διαχείριση και αποθήκευση συμβατικών, χύδην φορτίων και εμπορευματοκιβωτίων.
Το Flyover: Πρόκειται για την μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, ένα πρωτοποριακό έργο μήκους 13 χιλιομέτρων, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα εναέριας οδού, δηλαδή συνεχόμενης γέφυρας «Flyover», 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες που θα αποσυμφορήσει την υφιστάμενη Περιφερειακή, η οποία εφεξής θα έχει πιο τοπικά χαρακτηριστικά.