Παρά το γεγονός ότι οι τιμές παραγωγού του γάλακτος – κυρίως του αγελαδινού και σε μικρότερο βαθμό του αιγοπρόβειου – κυμαίνονται πλέον από 45 ως 48 λεπτά το κιλό, οι γαλακτοβιομηχανίες συνεχίζουν να διατηρούν σε υψηλά επίπεδα τις τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων. Με βάση μάλιστα τα στοιχεία της CIRCANA (πρώην IRI), στη διάρκεια του Μαΐου η αξία των πωλήσεων συνεχίζει να κινείται αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς, ενώ αντιθέτως ο όγκος τους διατηρεί σταθερά αρνητικό πρόσημο.
Οι γαλακτοβιομηχανίες φαίνεται πως ενισχύουν την κερδοφορία τους αυτή την περίοδο. Πρόκειται για τη γενική τάση της αγοράς στη διάρκεια του 2023. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, οι εταιρείες φαίνεται να αδιαφορούν για την συνεχιζόμενη μείωση του όγκου των πωλήσεων, που είναι αποτέλεσμα των υψηλών τιμών.
Το γεγονός αυτό, παράδοξο εκ πρώτης όψεως, οφείλεται από τη μία πλευρά στην ανάγκη ορισμένων εταιρειών του κλάδου να βελτιώσουν την κερδοφορία τους, η οποία στη διάρκεια του 2022 ήταν σχεδόν οριακή, και από την άλλη πλευρά υπάρχουν γαλακτοβιομηχανίες οι οποίες ενισχύουν την ήδη υψηλή κερδοφορία τους, εκμεταλλευόμενες το γεγονός ότι δεν υφίστανται μία επιθετική ανταγωνιστική συμπεριφορά από την πρώτη κατηγορία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της CIRCANA που αφορούν στην εξέλιξη της αγοράς τον Μάιο, ο όγκος των πωλήσεων του λευκού γάλακτος συνολικά μειώθηκε κατά 4,7% εν αντιθέσει με τον Απρίλιο που είχε μειωθεί 5,7%. Τον ίδιο μήνα οι πωλήσεις του λευκού γάλακτος αυξήθηκαν κατά 12,4% έναντι 12,6% τον Απρίλιο. Αναλυτικότερα ο όγκος του παστεριωμένου γάλακτος μειώθηκε κατά 2,8% τον Μάιο έναντι 3,2% τον Απρίλιο, ενώ οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 12% έναντι 12,4% τον προηγούμενο μήνα.
Ο όγκος των πωλήσεων του γάλακτος υψηλής παστερίωσης τον Μάιο μειώθηκε κατά 4,3% έναντι 5,3% τον Απρίλιο και η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 12,6% έναντι 12,9% τον προηγούμενο μήνα. Τη μεγαλύτερη πτώση καταγράφει η υποκατηγορία του γάλακτος εβαπορέ – αν και περιορίσθηκε ο ρυθμός πτώσης - του οποίου ο όγκος έχασε το 8,6% έναντι 10,5% τον Απρίλιο, ενώ οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 13,2% έναντι 12,4%!
Εν τω μεταξύ το σύνολο της κατηγορίας των τυροκομικών προϊόντων στη διάρκεια του Μαΐου έχασε το 3,2% του όγκου του έναντι 4,1% του Απριλίου και η αξία των πωλήσεων της αυξήθηκε κατά 13,7% παραμένοντας σταθερός ο ρυθμός ανόδου τους. Η υποκατηγορία των κίτρινων τυριών έχασε το 2,9% του όγκου της έναντι 4% απωλειών που είχε τον Απρίλιο και η αξία των πωλήσεων της αυξήθηκε κατά 10,5% έναντι 11% τον προηγούμενο μήνα.
Η πιο ενδιαφέρουσα εξέλιξη όμως εντοπίζεται στην υποκατηγορία των λευκών τυριών, στην οποία ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 3,9% έναντι 4,5%, αλλά η αξία τους αυξήθηκε τον Μάιο κατά 18% έναντι 17,4% τον Απρίλιο. Πρόκειται για την υποκατηγορία με τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης, πράγμα που σημαίνει και τις υψηλότερες ανατιμήσεις.
Η υποκατηγορία του γιαουρτιού έχασε το 0,4% του όγκου της έναντι 1,6% τον Απρίλιο, αλλά η αξία των πωλήσεων της αυξήθηκε κατά 14,3% έναντι 13,1% τον Απρίλιο. Η συνολική υποκατηγορία της κρέμας γάλακτος έχασε το 4,1% του όγκου της τον Μάιο, αλλά οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 16% και η συνολική αγορά του βούτυρου έχασε 8,4%, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της κατά 8,5%!