ΓΔ: 1401.51 0.28% Τζίρος: 82.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:01:30 DATA
supermarket, trofima, proionta
Φώτο: Shutterstock

Τα φθηνά προϊόντα «τρώνε» τα κέρδη των σούπερ μάρκετ για το 2022

Παρά τις ανατιμήσεις που «φουσκώνουν» την αξία των πωλήσεων, η κερδοφορία των αλυσίδων πιέζεται από τη στροφή των καταναλωτών σε φθηνά προϊόντα και σε private label.

Με μειωμένα κέρδη –κατά το μάλλον ή ήττον και ανάλογα με την αλυσίδα– προβλέπεται να κλείσει το 2022 για το λιανεμπόριο. Η... φαντασμαγορία των πληθωριστικών πωλήσεων «κρύβει» από την μεγάλη εικόνα τις αντινομίες που έχουν προκληθεί από τις εγχώριες και εισαγόμενες αναστατώσεις της αγοράς.

Κορυφαία πηγή του ελληνικού λιανεμπορίου μιλώντας προς το BD έλεγε πως «ενώ φέτος θα έχουμε ισχυρή αύξηση της αξίας των πωλήσεων, υπάρχει περιορισμός κερδοφορίας –εκτός από την ισχυρή αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων- για δύο λόγους: πρώτον, διότι οι ισχυρές ανατιμήσεις που συνέβαλαν στην αύξηση των πωλήσεων, προέρχονται από προϊόντα τα οποία έτσι κι αλλιώς έχουν χαμηλή κερδοφορία και λόγω των ανατιμήσεων έχουν αρνητικό πρόσημο στον όγκο των πωλήσεων και, δεύτερον, λόγω της αύξησης της συμμετοχής των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, οι πωλήσεις των οποίων προσφέρουν λιγότερα κέρδη από τα επώνυμα προϊόντα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ».

Όπως εξηγούσε η ίδια πηγή, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα πρώτα χρόνια της κυκλοφορίας τους στην ελληνική αγορά πράγματι υπερτερούσαν σε κερδοφορία έναντι των επωνύμων. Τα πράγματα αργότερα άλλαξαν και σήμερα η κατάσταση έχει ως εξής: δεν υπάρχει μόνο ανταγωνισμός μεταξύ ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμου προϊόντος στο περιβάλλον μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ, αλλά και ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων για ομοειδή προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτό προφανώς επηρεάζει άμεσα την τιμή. Και λόγω του σκληρού ανταγωνισμού που υπάρχει οι τιμές διαμορφώνονται σε χαμηλότερα επίπεδα κάθε φορά. Κι είναι αυτή η εξέλιξη που στο τέλος επηρεάζει και την κερδοφορία του λιανεμπορίου.

Πράγματι, όπως είχε γράψει το BD προσφάτως μήνα με τον μήνα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν μερίδιο έναντι των επωνύμων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της IRI τον περασμένο Οκτώβριο το μερίδιο τους ανήλθε στο 16,1% έναντι του 15,9% που ήταν τον Σεπτέμβριο.

Στους 10 μήνες του 2022 οι συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ – εξαιρείται το Lidl – ανήλθαν στα 6,933 δισ. ευρώ. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας από τον Ιανουάριο ως και τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς πλησιάζουν τα 800 εκατ. ευρώ. Δηλαδή φέτος έναντι του 2021 τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ως τώρα έχουν κερδίσει περίπου 200 εκατ. ευρώ επιπλέον πωλήσεις. Κι αν ληφθεί υπόψη ότι πρόκειται για προϊόντα χαμηλής τιμής, τότε είναι προφανές ότι ο όγκος τους είναι ένα εξαιρετικά υπολογίσιμο μέγεθος, τον οποίο έχουν απολέσει τα επώνυμα προϊόντα.

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου οι πωλήσεις του λιανεμπορίου αυξήθηκαν κατά 5% και οι συνολικές πωλήσεις με βάση την αξία τους ανήλθαν στα στα 6,933 δισ. ευρώ έναντι 6,605 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Αναφορικά με τον Οκτώβριο, όπως έχει γράψει το BD, ενώ ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε σχεδόν οριακά στο σύνολο του μήνα, μόνο 0,6% - η αξία τους αυξήθηκε κατά 10% - ωστόσο την τελευταία εβδομάδα παρατηρήθηκε μία πτώση της τάξεως του 4,8%, που πιθανόν να είναι οιωνός για τις επόμενες εβδομάδες ως το τέλος του έτους.  

Επίσης σύμφωνα με την IRI αυξήθηκαν οι τιμές των τροφίμων κατά 6%, κατά 7,9% των προϊόντων προσωπικής φροντίδας και 7,4% των προϊόντων για το σπίτι. Και οι πωλήσεις στα μικρά σημεία πώλησης με εμβαδόν έως 400 τ.μ. αυξήθηκαν κατά 10,4%, κατά 6,2% των των υπερμάρκετ, κατά 2,5% των σούπερ μάρκετ με εμβαδόν από 1.000 έως 2.500 τ.μ. και κατά 4,1% αυξήθηκαν οι πωλήσεις των καταστημάτων από 400τμ ως και 1.000 τ.μ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα «ανώνυμα» προϊόντα νικούν τα brands στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Σχεδόν 5% η αύξηση όγκου πωλήσεων στα προϊόντα private label το 2022, εν μέσω της εκτίναξης του πληθωρισμού, ενώ τα επώνυμα έχασαν 0,7%. Το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 17,5%, ενώ στο «καλάθι του νοικοκυριού» πλησιάζει το 20%.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σπεύδουν να σώσουν τα κέρδη τους οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων

Αποφασισμένες να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους ακόμη και αν χάσουν μερίδιο στην αγορά είναι οι βιομηχανίες και εταιρείες εισαγωγής καταναλωτικών προϊόντων. Έρχονται σημαντικές ανατιμήσεις στα ράφια.
trofima, pota, supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φτωχό» το πρώτο καλάθι του νοικοκυριού, δεν θα έχει μεγάλες προσφορές

Η πρώτη λίστα προϊόντων που θα διαμορφωθεί για την Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου δεν θα περιλαμβάνει μεγάλες προσφορές για πολλά προϊόντα, λόγω έλλειψης χρόνου για προετοιμασία. Θα υπάρχουν αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.