Το ασφυκτικό pressing το οποίο έχουν δεχτεί οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων, πρωτίστως από τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και ακολούθως από τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα, για τη συμμετοχή στην προσπάθεια μείωσης της τιμής σε αρκετούς κωδικούς προϊόντων κατά 5% για έξι μήνες, φαίνεται πως έχει τελικά αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το BD, ήδη η Procter & Gable και η Unilever, δύο από τους κορυφαίους πολυεθνικούς ομίλους της ελληνικής αγοράς και με ισχυρό ανταγωνισμό μεταξύ τους, αποφάσισαν να συμμετάσχουν στην κυβερνητική προσπάθεια. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ένα μικρό, αλλά ενδιαφέρον παρασκήνιο που υποδηλώνει το μέγεθος του μεταξύ τους ανταγωνισμού.
Κατ΄ αρχάς η πρωτοβουλία ελήφθη από την αμερικανική Procter & Gable, η οποία μάλιστα έκανε γνωστό στους λιανεμπόρους πως πρόκειται να συμμετάσχει με «αρκετές μειώσεις», που φτάνουν συνολικά στους 71 κωδικούς. Ειρήσθω εν παρόδω, η κερδοφορία της στη χρήση 2021-2022 ήταν εξαιρετικά υψηλή (αύξηση καθαρών κερδών 338% και δείκτης απόδοσης ιδίων κεφαλαίων 68%). Φαίνεται πως η απόφαση της αμερικανικής πολυεθνικής έγινε γνωστή και στην αγγλο – ολλανδική ανταγωνίστρια της, η οποία προσπάθησε να το επιβεβαιώσει, μέσα από δικούς της συνομιλητές. Και εφόσον το επιβεβαίωσε, έλαβε την απόφαση να συμμετάσχει, χωρίς ακόμη να είναι γνωστό σε πόσους κωδικούς θα κάνει μειώσεις.
Πηγές του λιανεμπορίου έλεγαν πως μέσα από αυτό το πλαίσιο του ανταγωνισμού είναι δυνατή και η περαιτέρω πτώση των τιμών, δεδομένου μάλιστα ότι πάνω στη μείωση του 5% θα «πέσουν» και προσφορές, σε δεύτερο χρόνο φυσικά. Εξάλλου, σε χθεσινή συνέντευξη του στην ΕΡΤ ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας είπε ότι σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία του υπουργείου θα μειωθούν κατά 5% οι τιμές σε 213 προϊόντα. Κι όπως είναι γνωστό η δήλωση συμμετοχής λήγει στις 30 Νοεμβρίου. Ως εκ τούτου ο ίδιος ανέφερε πως μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος των μειώσεων σε 500 προϊόντα.
Όπως φαίνεται στον πίνακα, μέχρι τώρα επτά είναι οι εταιρείες που έχουν γνωστοποιήσει μειώσεις 5% σε περισσότερους από δέκα κωδικούς προϊόντων, με την Procter & Gamble να έχει με διαφορά τους περισσότερους κωδικούς.
Οι μειώσεις τιμών πάνω από 5% για έξι μήνες
Εταιρεία | Κωδικοί |
ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ | 71 |
ΓΙΩΤΗΣ | 23 |
ΔΕΛΤΑ | 20 |
ΟΛΥΜΠΟΣ | 19 |
Numil Hellas | 17 |
ΜΥΛΟΙ ΛΟΥΛΗ | 12 |
ΠΑΛΙΡΡΟΙΑ | 12 |
ΒΙΟΛΑΝΤΑ | 8 |
ARLA | 7 |
ΤΡΙΚΚΗ | 6 |
MULTI FOAM | 4 |
FLOS | 4 |
ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ | 2 |
ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ | 2 |
EURICOM | 2 |
MELINDA | 2 |
ΜΑΝΔΡΕΚΑΣ | 2 |
Σύνολο | 213 |
Πάντως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι, σύμφωνα με πληροφορίες του BD, βρίσκονται υπό έλεγχο συγκεκριμένοι πολυεθνικοί όμιλοι, δεδομένου ότι υπάρχουν ενδείξεις για παραβίαση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Όπως είχε αναφέρει προ ημερών το BD, τουλάχιστον σε δύο πολυεθνικούς ομίλους «εισέβαλαν» υπάλληλοι της ΔΙΜΕΑ ζητώντας τους κοστολογικά στοιχεία.
Προκαλεί εντύπωση πάντως η αναφορά του κ. Σκρέκα για την εμπλοκή της Επιτροπής Ανταγωνισμού στο θέμα των τιμών και ιδιαίτερα με βάση τις διαπιστώσεις πως στην Ελλάδα ομοειδή προϊόντα πωλούνται υψηλότερα από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τούτου δοθέντος, ο υπουργός ζήτησε να γίνει ιδιαίτερη έρευνα και να τιμωρηθούν οι πολυεθνικές που κερδοσκοπούν. Υπολογίζεται, σύμφωνα με πηγές του λιανεμπορίου, ότι στις κατηγορίες εκτός των τροφίμων η παρουσία των πολυεθνικών ανέρχεται περίπου στο 90%. Επίσης ισχυρή είναι και στις κατηγορίες των τροφίμων, αλλά εκεί υπάρχει και ισχυρή ελληνική παρουσία.