Eξαιρετικά περιορισμένη είναι η ζημία στην συναλλακτική δραστηριότητα από τα περιστατικά ψηφιακής απάτης, τα οποία αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά μέσα από τη βελτίωση των τεχνολογιών πρόγνωσης της απάτης και την εκπαίδευση που οι τράπεζες προσφέρουν διαρκώς στους πελάτες τους, τόνισε ο Γιάννης Γραμματικός, Γενικός Διευθυντής Προϊόντων Λιανικής Τραπεζικής της Τράπεζας Πειραιώς στο Payments 360ο Conference.
Συμμετέχοντας σε συζήτηση, την οποία συντόνισε η Γενική Γραμματέας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών Χαρούλα Απαλαγάκη με θέμα E-payments, Digital, Cybersecurity, ο κ. Γραμματικός σημείωσε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και οι ηλεκτρονικές πληρωμές «τρέχουν» με γοργό ρυθμό και έχει δημιουργηθεί ένας διαφορετικός καταναλωτής που πλέον έχει εκτιμήσει την ευκολία, την καλή εμπειρία και την ασφάλεια της ψηφιακής οικονομίας.
Η εξέλιξη αυτή έχει παρακινήσει και παλαιότερους παίκτες της αγοράς να γίνουν γρηγορότεροι και αποδοτικότεροι, είπε ο κ. Γραμματικός, επισημαίνοντας ότι η Τράπεζα Πειραιώς πρωτοπορεί μεταξύ των παραδοσιακών τραπεζών μέσω της συνεργασίας με την εταιρεία Natech προκειμένου να φτιάξει μια νέα, ψηφιακή τράπεζα, ανταγωνιστική σε όποια δραστηριοποιείται σήμερα στη χώρα μας, με στρατηγική να κινηθεί και εκτός συνόρων.
Καθώς η προτίμηση των πελατών στρέφεται στο digital banking, παρατηρείται μια αναλογική αύξηση της ηλεκτρονικής απάτης, η οποία έχει την ιδιομορφία να μην γνωρίζει πατρίδα ή ωράριο. επισήμανε ο Γενικός Διευθυντής Προϊόντων Λιανικής Τραπεζικής της Τράπεζας Πειραιώς.
Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών που υπάρχουν για το πρώτο τετράμηνο του 2022, αναμένονται για το σύνολο της χρονιάς περίπου 30.000 περιστατικά απάτης, με συνολική αξία της τάξης των 175 εκατ. ευρώ. Από τα περιστατικά, το ήμισυ «σώζεται», είτε πριν την εκδήλωση της συμβάντος ή αμέσως μετά, και με βάση τα υπόλοιπα που συνιστούν απώλεια, είτε για το τραπεζικό σύστημα, είτε τους τους πελάτες, η εκτίμηση είναι ότι η ζημιά στο σύνολο της συναλλακτικής δραστηριότητας αντιστοιχεί στο 0,00108% ή μόλις 1 ευρώ στα 92 χιλ. ευρώ που διακινούνται.
«Αυτό έρχεται να το διαχειριστεί η συνδυαστική δύναμη του παγκοσμίου χρηματοπιστωτικού συστήματος, το οποίο αναπτύσσει και ανταλλάσσει real time γνώση και βέλτιστες πρακτικές, συνεπικουρούμενο από τις αντίστοιχες διωκτικές αρχές αλλά και άλλες εταιρείες εξειδικευμένης γνώσης στο τομέα της ασφάλειας», τόνισε ο κ. Γραμματικός, υπογραμμίζοντας το ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα από πλευράς των χρηστών της ηλεκτρονικής τραπεζικής.
«Όπως στα σπίτια μας, μια ακριβή, θωρακισμένη πόρτα, δεν επιτελεί το σκοπό της αν δεν την κλειδώνουμε, πόσο μάλλον αν αφήνουμε πάνω της τα κλειδιά, έτσι και η πρόσβαση στην ψηφιακή μας τράπεζα δεν είναι ασφαλής, αν δεν είμαστε διπλά και τριπλά προσεκτικοί με το πως, πότε και πού κάνουμε χρήση των προσωπικών μας κωδίκων πρόσβασης. Η τράπεζα μας, δεν θα μας ζητήσει ποτέ τους κωδικούς πρόσβασης στην ηλεκτρονική μας τραπεζική, ούτε θα επικοινωνήσει με εμάς με τρόπο που θα μας δημιουργήσει τεχνηέντως ένα άγχος ώστε να αντιδράσουμε βιαστικά, δίνοντάς τα. Στο βαθμό, που τηρούμε αυτό τον απλό κανόνα ο τραπεζικός κόσμος στο διαδίκτυο είναι καθόλα ασφαλής, τόσο για τα χρήματα μας όσο και για τα προσωπικά μας δεδομένα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γραμματικός.