ΓΔ: 1399.66 0.65% Τζίρος: 127.25 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04 DATA
Φωτο: Shutterstock

Ο μαραθώνιος για τα έργα των 13 δισ.: Έκλεισαν ήδη συμβάσεις 4 δισ.

Μέσα στο προσεχές πεντάμηνο αναμένεται να προκηρυχθούν νέοι διαγωνισμοί ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται τα νέα σιδηροδρομικά έργα, προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.

Περίπου 3,5 έως 4 δισ. ευρώ από το κυβερνητικό πρόγραμμα έργων των 13 δισ. ευρώ έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί, ενώ στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να επιλεγούν προσωρινοί ανάδοχοι και σε διαγωνισμούς ΣΔΙΤ συνολικής αξίας σχεδόν ένα δισ. ευρώ. Παράλληλα, μέσα στο προσεχές πεντάμηνο αναμένεται να προκηρυχθούν νέοι διαγωνισμοί ύψους γύρω στο 1,5 δισ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται τα νέα σιδηροδρομικά έργα, προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ, που βγαίνουν στον αέρα με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Στον κατάλογο των έργων που είχε καταρτίσει το υπουργείο Υποδομών και είχε εντάξει στο σχέδιο των 13 δισ. ευρώ περιλαμβάνονται και πέντε στα οποία υπάρχουν ήδη συμβάσεις. Πρόκειται για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό (Άλσος Βεϊκου – Γουδή), το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65 (την Τρίτη συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης), τον άξονα Άκτιο – Αμβρακία αλλά και αντιπλημμυρικά έργα ύψους 300 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη ανατεθεί στους παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων.

Στα έργα που θα ανατεθούν μέχρι τέλος του χρόνου συμπεριλαμβάνεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του υπουργείου Υποδομών, και ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος. Μετά την ακύρωση της αρχικής διαδικασίας, με τον τεμαχισμό του άξονα σε οκτώ τμήματα, η κυβέρνηση συμφώνησε να ανατεθεί η κατασκευή και διαχείριση του δρόμου στην κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού. Όμως, εκκρεμεί η έγκριση της συμφωνίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Πριν από λίγες ημέρες, στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση της ΑΒΑΞ, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κ. Μιτζάλης είχε προβλέψει πως μέχρι το τέλος του χρόνου θα προκηρυχθούν νέα δημόσια έργα ύψους 1,5 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται να κατατεθούν οικονομικές προσφορές σε έξι έως οκτώ διαγωνισμούς για έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) συνολικού ύψους δύο με 2,5 δισ. ευρώ.

Μεταξύ των έργων στα οποία θα κατατεθούν οικονομικές προσφορές και θα επιλεγούν προσωρινοί ανάδοχοι μέχρι τα τέλη του έτους ή τις αρχές του 2022 περιλαμβάνονται και οι τρεις πρώτοι οδικοί άξονες που θα υλοποιηθούν με ΣΔΙΤ. Πρόκεται για το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και το Flyover της Θεσσαλονίκης, με το συνολικό κόστος των τριών έργων να φτάνει το 1 δισ. ευρώ.

Οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος και Intrakat διεκδικούν τους τρεις διαγωνισμούς (η Intrakat δεν διεκδικεί το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ). Ο διαγωνισμός για το οδικό τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη είναι ο πλέον ώριμος καθώς είχε προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση με εκτιμώμενο κόστος 312 εκατ. ευρώ. Από την προηγούμενη κυβέρνηση είχε προκηρυχθεί και το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη. Πέρυσι προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το Flyover της Θεσσαλονίκης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «μάχη» για επανεκκίνηση των έργων και ο «εμφύλιος» των κατασκευαστικών

Την ανάγκη να δοθεί τέλος στις προσφυγές που μπλοκάρουν τα έργα επισήμαναν ο Κ. Καραμανλής και κορυφαία στελέχη του κλάδου. Πώς θα κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα των έργων προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρόνο και χρήμα ζητούν τα νέα έργα υποδομών: Το στοίχημα του υπ. Υποδομών

Νέο μείγμα πόρων αναζητεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς οι πόρτες του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν κλείσει. Αύξηση ΠΔΕ και στροφή σε ιδιωτικά κεφάλαια για να καλυφθούν οι ανάγκες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην εκκίνηση τρία μεγάλα έργα με συνολικό προϋπολογισμό 560 εκατ.

Στη Βουλή η σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα - Κακαβιά που θα ενώσει την Ιονία με την Εγνατία Οδό. Στο υπουργικό συμβούλιο δύο σημαντικά έργα ύδρευσης που είχαν τεθεί εκτός Ταμείου Ανάκαμψης.