Χρονιά - πρόκληση είναι το 2020 για την αγορά των καλλυντικών, καθώς η πανδημία έχει επιφέρει ριζικές αλλαγές τόσο στην λειτουργία των επιχειρήσεων όσο και στις εξαγωγές του κλάδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), η χρονιά που διανύουμε ανακόπτει τη σταθερά θετική πορεία του κλάδου μέχρι και το τέλος του 2019, περιορίζοντας την αξία της αγοράς τόσο εντός όσο κι εκτός ελληνικών συνόρων.
Σημειώνεται ότι το 2019 έκλεισε με σταθερές πωλήσεις ύψους 900 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά των καλλυντικών, ενώ και οι πρώτοι μήνες του 2020 παρουσίασαν θετικές προοπτικές για τα καλλυντικά ειδικά στο δίκτυο φαρμακείων και σούπερ μάρκετ. Οι κατηγορίες των αρωμάτων και της περιποίησης προσώπου παρουσίασαν σημαντική αύξηση το 2019 έναντι του προηγούμενου έτους, με τα πρώτα να καταγράφουν πωλήσεις ύψους 80,9 εκ ευρώ πέρσι, έναντι 77,8 εκ το προηγούμενο έτος, και την δεύτερη κατηγορία να καταγράφει πωλήσεις ύψους 293,5 εκατ. ευρώ το 2019 έναντι 280.3 εκατ ευρώ το 2018.
Ωστόσο, το στοιχείο που διαφοροποιεί τα πράγματα στην τρέχουσα συγκυρία είναι η πτώση των εξαγωγών καθώς και η μείωση της εγχώριας κατανάλωσης, λόγω των περιοριστικών μέτρων. Τα καταστήματα καλλυντικών καλούνται πλέον να λειτουργήσουν σε μία νέα πραγματικότητα, όπου ο πελάτης πρέπει να μένει σε απόσταση και οι πωλητές να προωθούν νέα προϊόντα χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα δοκιμής τους προηγουμένως.
Καταστήματα καλλυντικών και φαρμακεία απειλούνται με πρόστιμα που κυμαίνονται μεταξύ 1.000 και 100.000 ευρώ, εάν δεν αποσύρουν τις δοκιμαστικές συσκευασίες των καλλυντικών που πωλούν (testers), γεγονός που ώθησε τον ΠΣΒΑΚ να αποστείλει επιστολή προς τα αρμόδια υπουργεία για τον δειγματισμό των καλλυντικών στα σημεία λιανικής πώλησης, καταθέτοντας προτάσεις με βάση αντίστοιχες ενέργειες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Πρόκειται ίσως για την πιο δύσκολη εξίσωση στο λιανεμπόριο, μετά την άρση του lockdown, η οποία εντούτοις αναδεικνύει την δυναμική που μπορεί να αποκτήσει το κανάλι του Διαδικτύου. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων καλλυντικών σημείωσαν αξιόλογη δυναμική κατά την διάρκεια της καραντίνας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το atticabeauty.gr, που αύξησε τις πωλήσεις του κατά 80% το υπό εξέταση διάστημα, συγκριτικά με πέρσι, πιστοποιώντας τις προοπτικές που ανοίγονται για την αγορά των καλλυντικών, καθώς και την απήχηση των online πωλήσεων εν γένει στη νεότερη γενιά. Έτσι εξηγείται και η προσθήκη του νέου ηλεκτρονικού καταστήματος καλλυντικών του ομίλου Σαράντη, scarletbeauty.gr σε μία αγορά που μετράει ήδη τουλάχιστον τρεις μεγάλους παίκτες -hondoscenter, atticabeauty και Sephora.
Ωστόσο, προβληματικό σημείο για την φετινή χρονιά αποτελεί η κάμψη του τουρισμού, με εκπροσώπους της αγοράς να σημειώνουν ότι κατηγορίες όπως τα αντιηλιακά, τα προϊόντα περιποίησης σώματος καθώς και τα είδη για τα ξενοδοχειακά spa θα δουν σημαντική κάμψη πωλήσεων φέτος, ως αποτέλεσμα του εκτιμώμενου ελλείμματος εσόδων από τον τουρισμό. Σημειώνεται ότι πρόσφατη ανάλυση του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κάνει λόγο για εκτεταμένες απώλειες εσόδων κατά το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο κυρίως του έτους, με τις πρώιμες εκτιμήσεις να τοποθετούν τις φετινές τουριστικές εισπράξεις πολύ χαμηλότερα του μισού έναντι των περσινών (18,1 δισ ευρώ).
Από αυτή την τάση αναμένεται να επηρεαστούν και οι προαναφερθείσες κατηγορίες καλλυντικών. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα αντιηλιακά, τα στοιχεία της εταιρείας IRI του Μαρτίου για την χώρα μας έδειξαν ήδη κάμψη πωλήσεων κατά 13% σε αξία συγκριτικά με πέρσι. Αξίζει να σημειωθεί ότι προ κορονοϊού, η παγκόσμια αγορά των αντιηλιακών προβλεπόταν να αυξηθεί κατά 7% ετησίως την δεκαετία 2020-2030, σύμφωνα με την εταιρεία Fact.MR, αγγίζοντας σε αξία τα 10,4 δισ δολάρια έως το 2024. Ωστόσο, η αγορά παρουσιάζει σημαντική πτώση της ζήτησης φέτος, λόγω της πανδημίας, με τις πωλήσεις μόνο στις ΗΠΑ να περιορίζονται κατά 20% το πρώτο τρίμηνο.
Ο ΠΣΒΑΚ πάντως εντείνει τις προσπάθειές του για την αναχαίτιση των αρνητικών συνεπειών της πανδημίας και σε ό,τι αφορά τις ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες βάλλονται και από την μικρή ανταπόκριση των logistics. Σε συνεργασία με την Enterprise Greece, στοχεύει στην δημιουργία ενός ενιαίου και ενισχυμένου δικτύου υποστήριξης των επιχειρήσεων, για την διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης τόσο των αγαθών όσο και του αριθμού των εξαγωγέων, στην βάση της καινοτομίας.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. οι ελληνικές εξαγωγές καλλυντικών προϊόντων ανήλθαν σε 289 εκατ. ευρώ το 2019, έναντι 257 εκατ το 2018, με την Κύπρο να αποτελεί την κορυφαία αγορά, ακολουθούμενη από τη Βρετανία, την Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Πολωνία και την Ιταλία.