Τη δυναμική των ελληνικών καλλυντικών προϊόντων, τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και διεθνώς, ανέδειξε μεταξύ άλλων πρόσφατη ημερίδα του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχανίας Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), στη διάρκεια της οποίας εγκαινιάστηκε η συνεργασία του με το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθήνας, ως βραχίονα εξωστρέφειας για τις ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις.
Κατά τον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης, αναφέρθηκε στην εντυπωσιακή πορεία του κλάδου κατά το 2023, έτος κατά το οποίο επιτεύχθηκε αύξηση των εξαγωγών κατά 8% στα 470 εκατ ευρώ και επαναφορά του εγχώριου τζίρου σε επίπεδα προ πανδημίας, ήτοι σε 1,3 δισ ευρώ. Ο ίδιος σημείωσε ότι βιώνουμε εποχή καθολικής μετάλλαξης, με μία «πράσινη επανάσταση» να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, τόσο από πλευράς υλικών όσο και συσκευασίας και την καινοτομία να δίνει τον τόνο για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου των καλλυντικών. Για το τρέχον έτος πάντως, αναμένεται μικρή κάμψη στον ρυθμό ανάπτυξης στην εγχώρια αγορά, με τον μέσο ρυθμό να εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 4% και 7% σε σχέση με το 2023, εξέλιξη που σύμφωνα με τον κ. Γιαρμενίτη οφείλεται εν μέρει στην αύξηση του κόστους διαβίωσης λόγου του πληθωρισμού των τροφίμων.
Από την πλευρά του, ο κ. Παναγιώτης Γκεζερλής, ιδρυτής και πρόεδρος της Convert Group, σημείωσε την ολοένα και μεγαλύτερη καταγραφόμενη διείσδυση της πλατφόρμας skroutz στον χώρο των καλλυντικών και των αρωμάτων, η οποία εντάθηκε ειδικά από τον Σεπτέμβριο του 2023. Οι λόγοι πίσω από την στροφή των καταναλωτών προς αυτήν την επιλογή σχετίζονται με την αναζήτηση της πιο συμφέρουσας τιμής. Παράλληλα, τη διαφαινόμενη τάση στην αγορά ενίσχυσε και η δημιουργία εκ μέρους της πλατφόρμας ίδιων αποθηκών και δικτύου διανομής, με στόλο 450 οχημάτων και 2.000 εγκαταστάσεων lockers σε όλη την Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert, η αξία της λιανικής των καλλυντικών και αρωμάτων που αγοράστηκαν την χρονιά που πέρασε από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων κυμάνθηκε μεταξύ 250 και 260 εκατ. ευρώ, με το κανάλι του οnline φαρμακείου να ενισχύεται κατά 6% σε σχέση με το 2022, συνεισφέροντας 138 εκατ. ευρώ, και το κανάλι των οnline super market να αυξάνει κατά 7%, συνεισφέροντας 18 εκατ. ευρώ. Ακόμη 100 εκατ. ευρώ προστέθηκαν στον εγχώριο τζίρο καλλυντικών το 2023 από την online επιλεκτική αγορά, (retailers όπως Sephora, Hondos Center, Galleries de Beauty και Αttica), την online επιλεκτική από διεθνείς εταιρείες, όπως η notinο, από online καταστήματα για επαγγελματίες, όπως το angelopoulos.gr, και από πλατφόρμες quick commerce, όπως οι Wolt και eFood market.
Οι ελληνικές εταιρείες-μέλη του ΠΣΒΑΚ πάντως στρέφουν ολοένα και δυναμικότερα το βλέμμα στις αγορές του εξωτερικού, θέτοντας ως προτεραιότητα τις εξαγωγές, με βασικό όπλο την υψηλή βιολογική αξία των ελληνικών πρώτων υλών και τον άρρηκτο δεσμό τους με τις αρχές της αειφορίας. Προς αυτήν την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλει η συνεργασία του Συνδέσμου με το ΕΒΕΑ. Όπως σημείωσε η πρόεδρος του Επιμελητηρίου, κ. Σοφία Κουνενάκη Εφραίμογλου, ο κλάδος έχει διπλασιάσει την αξία των εξαγωγών του την τελευταία δεκαετία και πλέον νέες αγορές και νέοι δρόμοι δικτύωσης δύνανται να τεθούν στο στόχαστρο των ελληνικών επιχειρήσεων, με την συνδρομή της εργαλειοθήκης και της τεχνογνωσίας του ΕΒΕΑ.
Την κρυφή δυναμική μάλιστα επιλεγμένων διεθνών αγορών για τα ελληνικά προϊόντα αποκάλυψε από την πλευρά του ο κ. Αν. Βάββας, Managing Director της Flax Ltd, αξιοποιώντας στοιχεία της Enterprise Greece. Όπως ο ίδιος επεσήμανε, εντυπωσιακά χαρακτηρίζονται τα στοιχεία που αφορούν στα δυνητικά έσοδα που οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να αποκομίσουν στην κατηγορία προϊόντων ομορφιάς και αρωμάτων, με βασικές αγορές-στόχους για τα επόμενα χρόνια να αναδεικνύονται η Κύπρος, η Βρετανία και η Γαλλία. Μάλιστα, η Ιταλία εμφανίζει τη μεγαλύτερη απόλυτη διαφορά μεταξύ δυνητικών και πραγματικών εξαγωγών σε όρους αξίας, αφήνοντας περιθώρια για επιπλέον εξαγωγές αξίας 19 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία.
Στον αντίποδα, κορεσμένες αγορές για τα συγκεκριμένα ελληνικά προϊόντα χαρακτηρίζονται εκείνες των Ηνωμένων Πολιτειών, της Γερμανίας και της Ισπανίας. Κατά αναλογία, στην κατηγορία των προϊόντων περιποίησης μαλλιών, τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να βρουν εύφορο έδαφος στις αγορές της Βρετανίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας, με την κρυφή δυναμική της αξίας των εξαγωγών να αγγίζει τα 2,6 εκατ ευρώ.