ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Θα υπάρξουν αλλαγές στον κλάδο του κρασιού μετά την κρίση του κορονοϊού

Οι οινοποιοί εκφράζουν την ανησυχία τους για το πως θα λειτουργήσει η εστίαση και τα ξενοδοχεία το φετινό καλοκαίρι σημειώνοντας πως έχουν χαθεί τα βασικά σημεία πώλησης των κρασιών τους.

Ανηφορικό δρόμο φαίνεται ότι έχουν μπροστά τους τα ελληνικά οινοποιεία, στο τοπίο που διαμορφώνει η πανδημία του κορονοϊού καθώς ο κλάδος HORECA βρίσκεται επί σχεδόν ενάμιση μήνα σε πλήρη αδράνεια λόγω του lockdown, τα οινοποιεία έχουν χάσει τα βασικά σημεία πώλησης των κρασιών τους -απώλεια από την οποία επηρεάζονται πιο «βαριά» οι μικροί του κλάδου. Την ίδια στιγμή, οι οινοποιοί εκφράζουν την ανησυχία τους για το πώς θα λειτουργήσει στην πράξη η εστίαση -αλλά και η ξενοδοχία- το φετινό καλοκαίρι.

 «Συνήθως είμαι παθολογικά αισιόδοξος, αλλά θεωρώ ότι έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι με πολλή αστάθεια, στη διάρκεια του οποίου δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο οινοποιός Στέλλιος Μπουτάρης, πρόεδρος της ένωσης οινοπαραγωγών «Οίνοι Βορείου Ελλάδος» και συνεχίζει: «η εικόνα είναι κακή. Η HORECA, που για την Ελλάδα αποτελεί ένα πολύ μεγαλύτερο κομμάτι της οικονομίας, σε σχέση με τις βόρειες χώρες, δεν δουλεύει καθόλου και δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργήσει την επόμενη ημέρα. Στη λιανική, στα σούπερ μάρκετ, υπήρξε κάποια κινητικότητα τον Απρίλιο λόγω του Πάσχα, αλλά το θέμα είναι τι θα γίνει στην πράξη με τον τουρισμό και τα εστιατόρια. Από την αδράνεια στον κλάδο HORECA επηρεάζονται κυρίως τα μικρά οινοποιεία, που πραγματοποιούν μέχρι και το 90% των πωλήσεών τους σε εστιατόρια κτλ. Ευτυχώς που πολλά από αυτά είναι προσωπικές επιχειρήσεις, που σημαίνει ότι τα "τρέχουν" τα μέλη της οικογένειας και δεν χρειάζεται να πληρώνουν και προσωπικό».

Σύμφωνα με τον οινοποιό Αγγελο Ιατρίδη, ιδιοκτήτη του Κτήματος Άλφα προς το παρόν, το καθολικό «κάθισμα» του κλάδου HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering), λόγω των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης της Covid-19 έχει αφήσει το «στίγμα» του στις πωλήσεις. «Στην Ελλάδα έχουμε έναν πελάτη, το δίκτυο διανομής μας, με τις πωλήσεις να γίνονται πάντα στις αρχές κάθε μήνα. Τον Μάρτιο λοιπόν, αρχίσαμε κανονικά. Παρ' όλα αυτά, μετά τα μέσα του μήνα, που άρχισε το lockdown, επηρεάστηκε η εικόνα και έχουμε πτώση πωλήσεων (μέσα στην αγορά) της τάξης του 40%-50%. Τον δε Απρίλιο, οι πωλήσεις προς το δίκτυο διανομής είναι μηδενικές. Και στις εξαγωγές μας, που απευθύνονται στον κλάδο HORECA, οι πωλήσεις υπολειτουργούν, μια και πολύ λίγα κράτη έλαβαν διαφορετικά μέτρα από αυτά της ελληνικής Πολιτείας, οπότε εστιατόρια και ξενοδοχεία είναι σχεδόν παντού κλειστά. Είχαμε βέβαια δύο- τρεις αποστολές στη Βόρεια Αμερική και τη Γερμανία, που μας εξέπληξαν ευχάριστα, αλλά αυτός δεν είναι ο κανόνας», εξηγεί.

Κατά τον Αγγελο Ιατρίδη και τα οινοποιεία βιώνουν μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Με τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία κλειστά, κρασιά πωλούνται σήμερα κυρίως στα σούπερ μάρκετ, αλλά αυτά δεν είναι ο φυσικός χώρος πώλησής τους, καθώς όταν ο καταναλωτής τα επισκέπτεται, δεν έχει ως πρώτη προτεραιότητα στο μυαλό του να αγοράσει κρασί. «Ζούμε πρωτόγνωρα πράγματα, αλλά στις πρωτόγνωρες καταστάσεις υπάρχουν πάντα και ευκαιρίες», λέει ο οινοποιός και προσθέτει ότι αισθάνεται αισιόδοξος.

Έρχονται αλλαγές στον κλάδο του κρασιού

Την εκτίμηση ότι η κρίση που ξέσπασε εξαιτίας της πανδημίας θα έχει ως αποτέλεσμα την αναδιάρθρωση του κλάδου των οινοποιείων, διατυπώνει, ο κ. Ιατρίδης, επισημαίνοντας ότι, στο πεδίο των υποδομών, οι εταιρείες που έχουν επενδύσει στον πρωτογενή τομέα θα ξεχωρίσουν μετά την Covid-19.

Ο κ. Μπουτάρης επισημαίνει παράλληλα πως «έχουμε μπροστά μας έναν τρύγο, που δείχνει καλός, αλλά προς το τέλος του Ιουνίου θα πρέπει να εξετάσουμε και τα αποθέματά μας, για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε τις γεμάτες αποθήκες. Οι αποθήκες μπορούν να αδειάσουν είτε με ενέργειες για να τονώσουμε ζήτηση, τουρισμό, εστιατόρια κτλ, είτε στις τρέχουσες συνθήκες με αυτό που λέμε "απόσταξη κρίσης", το οποίο στην ουσία συνιστά απόσυρση ποσοτήτων κρασιού που περισσεύουν, για να γεμίσουν οι αποθήκες με τα καινούργια».

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Μπουτάρη, ετοιμάζονται δύο μεγάλα προγράμματα για την αναζωπύρωση της ζήτησης του κρασιού, στην Ελλάδα και το εξωτερικό αντίστοιχα. Τα προγράμματα είχαν προγραμματιστεί προ κρίσης, αλλά η πανδημία αναδεικνύει τη σημασία τους.

Το πρώτο έχει να κάνει με το ελληνικό επώνυμο κρασί και την υποστήριξη της εκπαίδευσης των ανθρώπων της εστίασης -όπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο κ. Μπουτάρης, θα πρέπει, με βάση τις σημερινές ιδιάζουσες συνθήκες, να βρεθεί ενδεχομένως κάποιος τρόπος να στηριχθούν και οι ίδιοι οι εστιάτορες, όχι μόνο το προσωπικό τους.

Το δεύτερο έχει να κάνει με τη δημιουργία καμπάνιας ψηφιακού μάρκετινγκ για την προβολή του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό, με ταυτόχρονη προβολή των επισκέψιμων οινοποιείων και σε συνεργασία με φορείς του τουρισμού, για να ανοίξει δίαυλος επικοινωνίας με τον ξένο καταναλωτή. Τα δύο προγράμματα δεν αναμένεται να αρχίσουν πριν από τον Ιούνιο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Olga Kefalogianni, Tourismos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο. Κεφαλογιάννη: Στρατηγική προτεραιότητα η ανάπτυξη του οινοτουρισμού

Η υπουργός Τουρισμού επισήμανε πως πρέπει να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη του οινοτουρισμού και προβολή των δρόμων του κρασιού. Στόχος να αναδειχθούν οι περιοχές που διαθέτουν αμπελώνες και οινοποιεία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μειώθηκαν οι εκτάσεις των ελληνικών αμπελώνων το 2022

Η ΚΕΟΣΟΕ υπογραμμίζει ότι από την απογραφή του 2022 εξάγεται ότι έχουν εγκαταλειφθεί 30.912,4 στρέμματα σε μια εξαετία, ωστόσο δεν είναι γνωστό πόσα στρέμματα από τις τριετούς ισχύος 'Αδειες Φύτευσης, είναι ακόμη στα χέρια των δικαιούχων.