Η ανάγκη των κτηνοτρόφων, αλλά και των γαλακτοβιομηχανιών να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα τις τιμές της πρώτης ύλης, αλλά και των τελικών προϊόντων, προσκρούουν τελικώς στην καταναλωτική κόπωση. Αυτό επιβεβαιώθηκε σε κάθε περίπτωση στη διάρκεια του 2023, που ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων, στις πέντε βασικές του κατηγορίες, μόνο σε δύο διατήρησε θετικό πρόσημο στον όγκο των πωλήσεων διατήρησε θετικό πρόσημο.
Η κατηγορία του γιαουρτιού και της κρέμας γάλακτος είχαν αύξηση του όγκου των πωλήσεων και παράλληλα το εύρος των ανατιμήσεων κινήθηκε σε μάλλον χαμηλότερα επίπεδα, έναντι των τριών άλλων κατηγοριών, του λευκού γάλακτος, των τυροκομικών προϊόντων και του βουτύρου.
Και οι τελευταίες τρεις κατηγορίες είχαν μείωση του όγκου των πωλήσεων. Παράλληλα στη διάρκεια του Δεκεμβρίου οι τιμές παραγωγού του αγελαδινού γάλακτος, στην συντριπτική πλειονότητα των περιοχών, παρέμειναν σε επίπεδα άνω των 50 λεπτών το κιλό – μέχρι τα περίπου 58 λεπτά το κιλό. Αλλά και οι τιμές του πρόβειου γάλακτος, που αποτελεί την αναγκαία πρώτη ύλη για την παραγωγή της φέτας, διατηρήθηκαν στα επίπεδα 1,50 – 1,60 ευρώ το κιλό, στην συντριπτική πλειοψηφία των γαλακτοπαραγωγικών περιοχών.
Όμως η καταναλωτική κόπωση – κυρίως στην εξαγωγική δραστηριότητα – και η προσπάθεια των γαλακτοβιομηχανιών να μειώσουν την τιμή παραγωγού προκάλεσε τις αντιδράσεις των κτηνοτρόφων και τους ελέγχους από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σχετικά με τις καταγγελίες περί «ελληνοποίησης» εισαγόμενης πρώτης ύλης.
Αναλυτικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana που αφορούν στο 12μηνο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2023, ο όγκος των πωλήσεων του λευκού γάλακτος μειώθηκε κατά 1,7%, ενώ η αξία τους αυξήθηκε κατά 4,9% - δηλαδή στη διάρκεια του 12μήνου ανατιμήθηκε κατά 6,6%. Στην κατηγορία την μεγαλύτερη μείωση της κατανάλωσης παρουσίασε το γάλα εβαπορέ κατά 3,9%, ενώ αντιθέτως η αξία των πωλήσεων του ανήλθε στο 7,1%.
Ακολούθησε το γάλα υψηλής παστερίωσης με μείωση του όγκου κατά 1,6% και αύξηση των πωλήσεων κατά 4,9% και στην τρίτη θέση βρέθηκε το παστεριωμένο γάλα με την μικρότερη μείωση, κατά 0,6% και την χαμηλότερη αύξηση του τζίρου του κατά 3,6% - δηλαδή η αύξηση της τιμή του δεν υπερέβη το 4,2% σ΄ολόκληρο το 2023.
Η κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων έδειξε υψηλή ανθεκτικότητα παρά το ύψος των ανατιμήσεων και η μείωση του όγκου της κατηγορίας ήταν μόλις 0,1%, ενώ οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 8,7% - δηλαδή οι ανατιμήσεις του 12μήνου ανήλθαν στα 8,8%. Ο όγκος των πωλήσεων των κίτρινων τυριών είχε αύξηση κατά 0,2% και οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν κατά 4%. Αντιθέτως η υποκατηγορία των λευκών τυριών είχε μείωση της κατανάλωσης κατά 0,7% και ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 14,6% - δηλαδή οι ανατιμήσεις ολόκληρου του 2023 ανήλθαν στο 15,3%, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση μεταξύ όλως των γαλακτοκομικών προϊόντων.
Οι ανατιμήσεις στην κατηγορία του γιαουρτιού ήταν 5,5% και ο όγκος των πωλήσεων ήταν θετικός – αυξήθηκε η κατανάλωση κατά 3,6% και το στραγγιστό γιαούρτι έχει αύξηση της κατανάλωσης κατά 4,6% και αξίας πωλήσεων κατά 10%! Ο όγκος των πωλήσεων της κρέμας γάλακτος επίσης αυξήθηκε κατά 1,8% και η αξία τους κατά 10,1%. Ενώ η κατανάλωση του βούτυρου υποχώρησε κατά 1,1%, αλλά η αξία των πωλήσεων του αυξήθηκε κατά 3,4%.