ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Το σιδηροδρομικό έργο των 1,39 δισ. για την ένωση τριών θαλασσών

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα πρόταση στο Connecting Europe Facility (CEF-II), στο πλαίσιο του πρότζεκτ "3-Seas" που ενώνει Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος.

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα φέρνει για ακόμη μια φορά στο προσκήνιο την ανάγκη για εναλλακτικές οδεύσεις ώστε τα εμπορεύματα να βρίσκουν τον δρόμο τους. Νέες θαλάσσιες και χερσαίες γέφυρες αναζητούνται, με την Ελλάδα, που έχει ήδη χάσει πολλές φορές το τρένο της ανάδειξης σε περιφερειακό κόμβο logistics, να μπορεί να παίξει αυτόν τον ρόλο στα Βαλκάνια, με την προϋπόθεση να βρεθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.

Και ενώ στα λιμάνια έχουν γίνει μεγάλα βήματα, με πρωταγωνιστές τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά και στην αξιοποίηση και περιφερειακών λιμένων (Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Βόλος), ο σιδηρόδρομος παραμένει ο μεγάλος ασθενής. Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση στρέφει -με μεγάλη καθυστέρηση- τους ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών και τις αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις προς την ανατολή, με έμφαση στο πλέον πράσινο μέσο μεταφοράς το τρένο, η χώρα μας έχει ακόμα μία ευκαιρία.

Προς αυτή την κατεύθυνση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα πρόταση στο Connecting Europe Facility (CEF-II), στο πλαίσιο του πρότζεκτ "3-Seas" που ενώνει Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος. Σε αυτή τη διαδρομή η χώρα μας διαθέτει δύο πύλες, τον Προμαχώνα προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη και το Ορμένιο προς την Ανατολική Ευρώπη και τη Βαλτική.

Η πρόταση ύψους 1,39 δισ. ευρώ αφορά κατά το ήμισυ σχεδόν αυτές τις δύο οδεύσεις. Το μεγαλύτερο μέρος θα κατευθυνθεί προς την αναβάθμιση του άξονα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, με αίτημα για συνολικά 555 εκατ. ευρώ, ενώ 165 εκατ. ευρώ ζητούνται για την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας. Ο ευρωπαϊκός σχεδιασμός για την Παράκαμψη του Βοσπόρου, που έχει ανάψει ξανά μηχανές, είναι ουσιαστικά η σύνδεση των τριών λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας, δηλαδή Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας σε Μπουργκάς, Βάρνα και Ρούσε

Η επιβίβαση και της Ρουμανίας στον σχεδιασμό, που φαίνεται πως ευοδώνεται, βελτιώνει τις δυνατότητες υλοποίησης, καθώς το Sea2Sea project κουμπώνει και στις συζητήσει για εναλλακτικές οδούς εξαγωγών για τα ουκρανικά σιτηρά, με τη διαμόρφωση μίας λωρίδας αλληλεγγύης που θα φτάνει ως τη χώρα μας.

Τα δύο μεγαλύτερα έργα που αντιστοιχούν στην ελληνική πλευρά, και είχαν ενταχθεί στο υπερ-φιλόξοδο, όπως αποδείχθηκε, πακέτο έργων της ΕΡΓΟΣΕ δημιουργούσαν τη λεγόμενη ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία. Ο αρχικός προϋπολογισμός των δύο έργων, ύψους 2,75 δισ. ευρώ, τα καθιστά πρακτικά μη υλοποιήσιμα. Μέχρι σήμερα, έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση μόνο 212 εκατ. ευρώ από το CEF-I για την κατασκευή νέας μονής γραμμής (υποδομή, επιδομή και σταθμοί) στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Αλεξανδρούπολη.

Αυτό οδήγησε στην αναδίπλωση της νέας ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου που εστιάζει σε χρηματοδοτήσιμα έργα. Έτσι, στον άμεσο σχεδιασμό αποκόπτεται το πρώτο κομμάτι Θεσσαλονίκη - Νέα Καρβάλη. Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, άρα το αντικείμενο που μελετάται μπορεί να διαφοροποιηθεί. Η έγκριση βεβαίως της πρότασης που κατατέθηκε στο CEF-II δεν είναι δεδομένη, καθώς αυτό αποτελεί ένα ανταγωνιστικό εργαλείο χρηματοδότησης. Αυτό σημαίνει πως οι προτάσεις συναγωνίζονται μεταξύ τους και δεν υπάρχει εκ των προτέρων εξασφαλισμένος προϋπολογισμός ανά κράτος – μέλος. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία φουρνιά εγκρίσεων, κυριάρχησε η Πολωνία εξαιτίας του μεγάλου βάρους που έχει δεχθεί λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Στο προσκήνιο και η σύνδεση με Σκόπια-Βελιγράδι

Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συνάντηση με τον Σέρβο ομόλογό του, Goran Vesic, στο Βελιγράδι, ένα από τα πεδία συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών είναι η σιδηροδρομική σύνδεση «Πειραιάς Θεσσαλονίκη-Σκόπια-Βελιγράδι-Κεντρική Ευρώπη». Οι μηχανές του πρότζεκτ μπορούν να πάρουν μπροστά ως μέρος του νέου ευρωπαϊκού διαδρόμου «Δυτικά Βαλκάνια-Ανατολική Μεσόγειος», στο πλαίσιο της τρέχουσας αναθεώρησης της πολιτικής των διευρωπαϊκών διαδρόμων μεταφορών.

Σε αυτή την κατεύθυνση, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε την ανάγκη συντονισμού των αρμόδιων υπηρεσιών των υπουργείων Ελλάδας και Σερβίας, ώστε η διμερής συνεργασία να οδηγήσει σε έργα, όπως ο κάθετος διάδρομος που συνδέει το Βελιγράδι με τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά. «Είναι μια ευκαιρία να επαναφέρουμε δρομολόγια που είχαν καταργηθεί δεκαετίες πριν και δημιούργησαν ένα χάσμα στο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών», είπε χαρακτηριστικά.

Στο ελληνικό κομμάτι αυτού του εγχειρήματος, εμπίπτει ο διάδρομος Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, που συνίσταται από μονή γραμμή μήκους 76,6 χλμ., που συνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι μέσω Σκοπίων, συνεχίζοντας προς Ουγγαρία, Αυστρία, Σλοβακία. Η εν λόγω γραμμή, κατά την τελευταία πενταετία, υποβάλλεται σε πλήρη ανακατασκευή ως προς την υποδομή και τα συστήματα.

Επί του παρόντος, βρίσκεται σε φάση υλοποίησης η σύμβαση για την εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης και ETCS – level 1 στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και αντικατάσταση 37 αλλαγών τροχιάς, για τις ανάγκες της σηματοδότησης. Στόχος του έργου, κόστους 40,86 εκατ. ευρώ, είναι να επιτευχθεί μέγιστη ταχύτητα 120 χλμ/ώρα. Η υπολογισμένη μέγιστη δυναμικότητα του διαδρόμου θα είναι 6 τρένα ανά κατεύθυνση, ανά ώρα. Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι 36 μήνες, αρχής γενομένης το 2ο τρίμηνο του 2023.

Ο χάρτης του Sea2Sea Project

pinakas diadromi

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: «Έμφραγμα» στη γραμμή αεροδρομίου, ζητούνται επειγόντως λύσεις

Εναλλακτικές λύσεις για συχνότερα δρομολόγια του μετρό στο αεροδρόμιο εξετάζει η ΣΤΑΣΥ, «κόβοντας» τη διαδρομή των 46,5 χλμ. ως τον Πειραιά. Μόνιμη λύση στις συχνότητες του μετρό θα είναι μόνο η προμήθεια νέων συρμών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναθερμαίνεται το σχέδιο για υπόγεια γραμμή του Ηλεκτρικού στον Πειραιά

Η υπογειοποίηση της Γραμμής 1 από Φάληρο μέχρι τον Πειραιά θα απελευθερώσει χώρο σε μία αρκετά «στριμωγμένη» περιοχή του Πειραιά, ώστε να αναπτυχθεί οδικός άξονας και να αξιοποιηθούν οι γύρω χώροι για στάθμευσης.
ilektrokinisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: Επιδότηση - εξπρές και διπλάσιο μπόνους απόσυρσης

Με διαδικασία first in – first served και άμεση πληρωμή οι επιδοτήσεις του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», που μπορούν να φτάσουν ως 11.000 ευρώ. Διπλασιάζεται στα 2.000 ευρώ το κίνητρο απόσυρσης. Τι αλλάζει για τις εταιρείες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επειγόντως ψάχνουν συμβούλους για το... χάος σε Κηφισό και Flyover

Σπεύδει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προσλάβει συμβούλους που θα προτείνουν λύσεις για την ανακούφιση των εξαιρετικά σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να απελευθερωθούν υπηρεσίες τύπου Uber προτείνει μελέτη του ΕΜΠ

Άρση των φραγμών που θα επιτρέψουν να αναπτυχθούν υπηρεσίες ridesharing με οδηγό προτείνει έρευνα του ΕΜΠ. Θα μείωναν τη χρήσης των ΙΧ στην Αθήνα κατά 5,3% και θα δημιουργούσαν έως 36.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έμειναν από.... χρήμα τα σιδηροδρομικά έργα: Ποιος διαγωνισμός προχωράει

Η δυσκολία εξασφάλισης ευρωπαϊκών πόρων ψαλίδισε τον σχεδιασμό, αφήνοντας μετέωρους διαγωνισμούς 4 δισ. ευρώ. Σε προτεραιότητα το «Νέα Καρβάλη – Τοξότες», αλλά χωρίς ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.