Ένα νέο έργο αναμένεται να μεταμορφώσει το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, καθώς σχεδιάζεται η κατασκευή ενός ξύλινου ντεκ (deck) κατά μήκος της Παλιάς Παραλίας, από το ύψος του Λευκού Πύργου έως το Λιμάνι.
Η νέα αυτή υποδομή έχει στόχο να προσφέρει σε κατοίκους, επισκέπτες και ποδηλάτες έναν άνετο και ασφαλή χώρο περιπάτου με μοναδική θέα προς τον Θερμαϊκό, αναβαθμίζοντας ουσιαστικά την εικόνα και τη λειτουργικότητα της περιοχής.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης ενέκρινε πρόσφατα τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την «Κατασκευή Ξύλινου Καταστρώματος Επί Πασσάλων (Deck) στην Παλιά Παραλία».
Η απόφαση αυτή αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα, καθώς ο δήμος είναι ένας από τους δώδεκα συνολικά φορείς και υπουργεία που καλούνται να γνωμοδοτήσουν, προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία υλοποίησης του έργου.
Η καταληκτική ημερομηνία για τη συλλογή όλων των απαραίτητων γνωμοδοτήσεων ορίζεται η 24η Οκτωβρίου. Αμέσως μετά, η ΜΠΕ θα υποβληθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για τελική έγκριση, ανοίγοντας τον δρόμο στην διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη να ξεκινήσει τη διαδικασία δημοπράτησης.
«Εκτιμούμε πως το έργο θα δημοπρατηθεί μέχρι τις αρχές του 2026. Ο ανάδοχος θα προκύψει προς τα τέλη της άνοιξης και, εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές ή ενστάσεις, οι εργασίες θα μπορούν να ξεκινήσουν το φθινόπωρο του επόμενου έτους, με διάρκεια υλοποίησης περίπου ένα χρόνο», δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Πρόδρομος Νικηφορίδης.
Το προτεινόμενο ξύλινο κατάστρωμα σχεδιάζεται ως προέκταση του υφιστάμενου κρηπιδώματος της Παλιάς Παραλίας, έχοντας πλάτος 12 μέτρα προς τη θάλασσα και συνολικό μήκος περίπου 1.100 μέτρα, από την πρώτη προβλήτα του ΟΛΘ έως το Λευκό Πύργο.
Η ανάγκη για τη συγκεκριμένη παρέμβαση προκύπτει από το γεγονός ότι το υπάρχον πλάτος του παραλιακού πεζόδρομου θεωρείται ελλιπές σε σχέση με την αυξημένη επισκεψιμότητα της περιοχής, αλλά και τη σημαντική κυκλοφορία στη Λεωφόρο Νίκης.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην επιλογή υλικών, με το ξύλο να προτιμάται λόγω φιλικότητας προς το περιβάλλον και της δυνατότητας αναστρεψιμότητας της παρέμβασης, ανταποκρινόμενο στις ανησυχίες που είχαν εκφραστεί στο παρελθόν για παρόμοια έργα γεμίσματος ή επεκτάσεων στο παραλιακό μέτωπο.
Με βάση τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε το 2022, το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ανάπλαση του υφιστάμενου πεζοδρόμου – κρηπιδώματος, τη δημιουργία νέου ποδηλατόδρομου (αντικαθιστώντας τον προηγούμενο επικίνδυνο), αλλά και ειδική λωρίδα κίνησης τυφλών για την προσβασιμότητα όλων των πολιτών.
Όπως δήλωσε ο κ. Νικηφορίδης, «Η εικόνα και η αίσθηση που θα αποκομίζουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες θα θυμίζει σκάφος που έχει δέσει στο λιμάνι – οι πεζοί θα περπατούν ουσιαστικά πάνω από την θάλασσα. Στο τέλος, το ξύλινο ντεκ θα αναδειχθεί σε έναν από τους ομορφότερους περιπάτους της πόλης και η πλειονότητα όσων σήμερα διατηρούν επιφυλάξεις θα αντιληφθούν την αξία και την ξεχωριστή θέα που προσφέρει».
Πέρα από την κατασκευή, η δημοτική αρχή δίνει ιδιαίτερη έμφαση και στη συντήρηση του έργου. Ειδικότερα, επειδή κάτω από το ξύλινο ντεκ είναι πιθανό να συσσωρεύονται απορρίμματα, ήδη εξετάζονται καινοτόμες λύσεις για την απομάκρυνσή τους.
Η λύση που προκρίνεται αφορά τη χρήση ρομποτικών εξοπλισμών με τηλεχειριστήριο για τον αποτελεσματικό και συστηματικό καθαρισμό της νέας υποδομής, κάτι που αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στη διατήρηση της αισθητικής και της υγιεινής του χώρου.
Όπως επισημαίνει ο κ. Νικηφορίδης, «Μας απασχολεί από τώρα και η συντήρησή του. Όταν σχεδιάζεις ένα έργο, πρέπει να λαμβάνεις υπόψη όλες τις παραμέτρους», υπενθυμίζοντας ότι μια σύγχρονη παρέμβαση προϋποθέτει τόσο την ποιοτική κατασκευή όσο και τη μακρόχρονη φροντίδα.