Το περασμένο Σάββατο – για δεύτερη φορά το τελευταίο διάστημα – ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφτηκε ένα ακόμη σούπερ μάρκετ προκειμένου να «θαυμάσει» τα ταμπελάκια με τις μειωμένες τιμές κατά 5%. Συνοδευόμενος φυσικά από τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα.
Τρεις ημέρες νωρίτερα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ Παύλος Μαρινάκης – προφανώς απηχώντας τις απόψεις του πρωθυπουργού – είχε θέσει εκτός κυβερνητικής πολιτικής το ενδεχόμενο να καταργηθούν ή έστω να περιοριστούν δραματικά οι προσφορές. Μία ιδέα του κ. Σκρέκα!
Όλα αυτά αποκαλύπτουν, αν μη τι άλλο, ότι το θέμα της ακρίβειας συνεχίζει να απασχολεί σοβαρά όχι μόνο την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά πρωτίστως και κυρίως το Μέγαρο Μαξίμου. Το επισημαίνουν, άλλωστε, όλες οι δημοσκοπήσεις. Στην «ατζέντα» πάντως της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης περιλαμβάνονται τρία πράγματα:
- Πρώτον, βρίσκεται σε εκκρεμότητα ο καθορισμός προστίμων σε ακόμη τρεις πολυεθνικές εταιρείες – υπενθυμίζεται ότι έχουν ως τώρα πρόστιμα σε τέσσερις - ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι έλεγχοι ίσως και σε περισσότερες από 50 εταιρείες – από απλά καταστήματα μέχρι βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένου του χονδρεμπορίου – που αφορούν στην υπέρβαση των περιθωρίων κέρδους.
- Δεύτερον, στις 30 Νοεμβρίου λήγει η προθεσμία σχετικά με την ένταξη των εταιρειών που το επιθυμούν στην πρωτοβουλία για μόνιμη μείωση της τιμής κατά 5% για 6 μήνες. Μέχρι και την Παρασκευή το μεσημέρι είχαν ενταχθεί 66 εταιρείες, ελληνικές βιομηχανίες και πολυεθνικές, προσφέροντας 859 κωδικούς προϊόντων που αφορούν σε 37 κατηγορίες προϊόντων. Είναι προφανές, όπως τονίζεται σχετικά, πως μέχρι την λήξη της προθεσμίας οι κωδικοί θα έχουν υπερβεί ίσως και σημαντικά των 1.000. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρχικός στόχος ήταν μείωση της τιμής 500 κωδικών. Πηγές της αγοράς, μιλώντας προς το BD, έλεγαν ότι δεν υπάρχει αισθητή αύξηση πωλήσεων στις περιπτώσεις των κωδικών με μειωμένες τιμές, όταν δίπλα υπάρχουν προσφορές 20%, 30% ή και 40%! Αυτό όμως που μπορούν να πετύχουν είναι να διαμορφωθεί ένα κλίμα σταθερότητας των τιμών στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Κι όσο οι κωδικοί αυξάνονται – λένε οι ίδιες πηγές – αυτό διαμορφώνεται.
- Τρίτον, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ήδη έχει αρχίσει και συγκροτεί έναν κατάλογο «αθέμιτων εμπορικών πρακτικών», τον οποίο πρόκειται σύντομα να να νομοθετήσει. Εντός των προσεχών ημερών πρόκειται να συναντηθεί με τους εκπροσώπους του λιανεμπορίου, την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, καθώς και με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων. Πρόκειται, μεταξύ των άλλων, και για το επίμαχο θέμα των προσφορών. Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης ανέφεραν χαρακτηριστικά την περίπτωση της προσφοράς «1+1», η οποία καθίσταται fake όταν γίνεται συνεχής και επί μακρόν. Η αναφορά αυτή αντιδιαστέλλεται με τις κανονικές προσφορές του «1+1» που έχουν ορισμένη διάρκεια κι ως εκ τούτου είναι πραγματικές. Βέβαια η προαναφερόμενη είναι νεότερη εκδοχή του σχεδίου μετά από τις δηλώσεις του κ. Μαρινάκη. Αλλά δεν είναι πλέον σαφές αν συνιστούν το μεγαλεπήβολο αρχικό σχέδιο «every day low price» ή κάτι άλλο.