Αύξησαν τους τζίρους τους τα σούπερ μάρκετ για το 2023, ενώ και το 2024, που σε λιγότερο από ενάμισι μήνα ετοιμάζεται να κάνει «ταμείο», θα τους βρει με ανεβασμένες πωλήσεις και σημαντικά καθαρά κέρδη. Παράλληλα τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζονται και από τις εξαγορές που έγιναν και γίνονται στον κλάδο, με αποτέλεσμα πολλοί μικροί «παίκτες» να απορροφώνται και να μικραίνει ο κύκλος των «μεγάλων».
Ο τζίρος που έκαναν τα σούπερ μάρκετ το εννεάμηνο του 2024 άγγιξε τα 9 δισ. (8,998 δισ. για την ακρίβεια), αυξημένος κατά 261 εκατ. σε σχέση με το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Circana.
Όλα αυτά την ώρα που το καλάθι του καταναλωτή όλο και μικραίνει, οι αγορές περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα, οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν προς χάριν της οικονομίας, και παρά τις προσπάθειες που κάνουν τόσο τα σούπερ μάρκετ όσο και η κυβέρνηση οι τιμές βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα.
Στη λογική της συγκράτησης των τιμών το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να «χαλιναγωγήσει» την αγορά με τον νόμο για το πλαφόν στα περιθώρια μεικτού κέρδους και τη σωρεία ελέγχων. Ένας νόμος, ο οποίος σηκώνει μεγάλη συζήτηση, ωστόσο σίγουρα με το νέο έτος περιμένουμε εξελίξεις, καθώς τα σούπερ μάρκετ που τους έχει επιβληθεί πρόστιμο, θα «αμφισβητήσουν» τον νόμο στις αίθουσες των δικαστηρίων.
Σκλαβενίτης
Ο leader του κλάδου ο τζίρος του ομίλου Σκλαβενίτης ξεπέρασε τα 5 δισ. ευρώ για το 2023, ενώ παράλληλα οι επενδύσεις ανήλθαν σε 140 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 67% καθώς έφτασαν τα 96,99 εκατ. το 2023 σε σχέση με τα 58,172 εκατ. του 2022. Τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 135,4 εκατ. ευρώ, 2,6% επί του συνολικού κύκλου εργασιών. Σήμερα ο όμιλος Σκλαβενίτης απασχολεί πάνω από 39.000 εργαζομένους, διαθέτει συνολικά 537 καταστήματα - 510 στην Ελλάδα και 27 στην Κύπρο - και εξυπηρετεί κάθε μέρα κατά μέσο όρο 700.000 πελάτες.
Πριν κλείσει το 2024, ήρθε η επέκταση στην Κύπρο με την υπογραφή της οριστικής συμφωνίας της Σκλαβενίτης Κύπρου με τις Υπεραγορές Παπαντωνίου, μετά από έγκριση από την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού Κύπρου. Το δίκτυό της θα αριθμεί συνολικά 27 καταστήματα. Συγκεκριμένα θα λειτουργεί 9 καταστήματα στη Λευκωσία, 8 στη Λεμεσό, 7 στην Πάφο, 2 στη Λάρνακα και 1 στο Παραλίμνι.
ΑΒ Βασιλόπουλος
Δεύτερη με ερωτηματικό η ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς ανάμεσα σε αυτήν και την πρώτη θέση βρίσκονται τα γερμανικά Lidl που διεκδικούν ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς -τα μεγέθη της γερμανικής αλυσίδας δεν δημοσιεύονται.
Το 2023, οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθαν στα 1,97 δισ. ευρώ, διατηρώντας τα ίδια επίπεδα με το 2022. Τα Λειτουργικά Κέρδη ανήλθαν στα 6,5 εκατ. ευρώ έναντι 20 εκατ. ευρώ το 2022, μείωση η οποία οφείλεται κατεξοχήν σε λογιστικές και λοιπές έκτακτες μη λειτουργικές δαπάνες και η οποία δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική απόδοση της εταιρείας. Για τον λόγο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι τα Προσαρμοσμένα Λειτουργικά Κέρδη (χωρίς απομειώσεις και έκτακτες ζημίες) ανήλθαν σε 29 εκατ. και τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 132 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα σταθεροποίηση της απόδοσης, καθώς το ποσοστό λειτουργικής κερδοφορίας παρέμεινε αμετάβλητο.
Ψάχνοντας αναπτυξιακή διέξοδο στο franchise, η ΑΒ Βασιλόπουλος θα επεκτείνει το δίκτυο των καταστημάτων με καταστήματα κάτω των 600 τ.μ., μέσω δικαιόχρησης. Η εταιρεία το 2023 είχε 585 καταστήματα στο δίκτυο της, δημιούργησε 5 νέα εταιρικά και 30 με franchise, ενώ οι επενδύσεις ανήλθαν στα 56,5 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα έχει 292 καταστήματα franchise, ενώ στο τέλος του 2024 η εταιρεία θα έχει περίπου 300.
My Market (METRO)
Να αυξήσει τόσο τον κύκλο εργασιών, όσο και την κερδοφορία της το 2023, παρά τις απαιτητικές συνθήκες της αγοράς κατάφερε η METRO ΑΕΒΕ, που έχει τα My Market στη λιανική και τα METRO Cash & Carry στη χονδρική. Οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις έφτασαν τα 1.590 δισ., αυξημένες κατά 6%. Τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 77,5 εκατ. έναντι 61,3 εκατ. το 2022 (αύξηση 26,5%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 31 εκατ. έναντι 28,3 εκατ. το προηγούμενο έτος, (αύξηση 9,6%). Τα κέρδη προ φόρων αντιστοιχούν στο 1,95% των καθαρών πωλήσεων. Τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 26,2 εκατ. ευρώ έναντι 24,8 εκατ. το 2022 (αύξηση 5,6%). Ο κύκλος εργασιών για το 2024 εκτιμάται ότι θα κινηθεί στα 1,650 δισ., ενώ αναμένεται περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας. Οι επενδύσεις για το 2024 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 60 εκατ.
Η METRO σήμερα έχει 227 καταστήματα My Market, 22 My Market local, 49 METRO Cash & Carry και ένα Dark Store, 14 πρατήρια και ένα κατάστημα στην Κύπρο.
Μασούτης
Αύξηση των πωλήσεων σε επίπεδο εταιρείας κατά 16,5% σημείωσε η Δ. Μασούτης το 2023 (από 923 εκατομμύρια ευρώ σε 1,076 δισ. ευρώ) και σε επίπεδο Ομίλου κατά 14,5% (από 940 εκατ. ευρώ σε 1,076 δισ. ευρώ). Τα κέρδη προ φόρων του ομίλου έφτασαν τα 8,274 εκατ. το 2023 σε σχέση με τα 8,524 εκατ. του 2022. Τα καθαρά κέρδη του ομίλου ήταν 6,26 εκατ. το 2023 έναντι 5,64 εκατ. του 2022, αυξημένα κατά 11%. Ο όμιλος έχει περίπου 400 καταστήματα, ενώ συνολικά απασχολεί 10.000 εργαζόμενους. Μέσα στο έτος η εταιρεία Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. διεύρυνε την παρουσία της σε νέες περιοχές μέσα από την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου επί 10 καταστημάτων λιανικής πώλησης σούπερ μάρκετ της Family Super Market από τη Μασούτης, και συγκεκριμένα σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Κατερίνη, Γιαννιτσά, Βέροια, Πτολεμαΐδα και Κομοτηνή. Επιπλέον, τον Ιανουάριο του 2023 η Εταιρία εξαγόρασε δύο καταστήματα της αλυσίδας Γέγος που βρίσκονται σε Αργυρούπολη και Κερατέα. Μέχρι το τέλος του 2023 η εταιρεία λειτουργούσε 389 καταστήματα.
Για το 2024 έχει δρομολογηθεί το άνοιγμα ενός ακόμη Grand καταστήματος στις Τρεις Γέφυρες στα τέλη του 2024, ταυτόχρονα με την ανέγερση στο ίδιο οικόπεδο κτιριακού συγκροτήματος δύο εννιαώροφων πολυκατοικιών 110 διαμερισμάτων, μετά το άνοιγμα του πρώτου Grand Μασούτης 2.000 τ.μ. στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στη Γλυφάδα στα τέλη του 2023.
Κρητικός
Ακολουθώντας την πετυχημένη τακτική των εξαγορών η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, κατάφερε να σπάσει το φράγμα των 700 εκατ. ευρώ και συνεχίζει να αναπτύσσεται με διψήφιο ρυθμό, μπαίνοντας στο «κλαμπ» των μεγάλων σούπερ μάρκετ. Το 2023 ο κύκλος εργασιών του ομίλου έφτασε τα 703,78 εκατ. ευρώ έναντι 497,81 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας αύξηση 41,38%. Τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 2,3 εκατ., έναντι 2,13 εκατ. το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 7,83% σε σχέση με το 2022.
Σήμερα, η αλυσίδα των αδελφών Κρητικού πρόσθεσε μέσω εξαγορών 73 καταστήματα στο δίκτυό της και ξεπερνά τα 890 σημεία (εταιρικά, franchise και αντιπρόσωποι) πανελλαδικά, ενώ διαθέτει και 8 κέντρα διανομής, ενώ απασχολεί πάνω από 3.700 εργαζόμενους.
Γαλαξίας
Με ενισχυμένα μεγέθη ολοκλήρωσε το 2023 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας (Πέντε ΑΕ). Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας έφτασε τα 535,6 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 4,31% σε σχέση με τα 513,5 εκατ. του 2022. Τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 16,9 εκατ. αυξημένα 4,02% σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2022 που ήταν 16,3 εκατ.. Τα κέρδη μετά φόρων έφτασαν τα 13,68 εκατ. σημειώνοντας άνοδο 8,52% σε σχέση με τα 12,6 εκατ. του 2022. Η εταιρεία εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς χρέη προς τις τράπεζες από λήψη δανείων. Έχει 173 καταστήματα, 93 ιδιόκτητα και 80 μισθωμένα.