Ενημερωμένοι και πιο ευαισθητοποιημένοι σε σχέση με τις πρακτικές βιωσιμότητας των εταιρειών μόδας εμφανίζονται οι νεότεροι καταναλωτές, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Bain & Co. Παράλληλα ωστόσο, διατηρούν αμφιβολίες σχετικά με την αυθεντικότητα των ισχυρισμών των εταιρειών καλλυντικών για την εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών εκ μέρους τους, θέτοντας εν αμφιβόλω αρκετούς «πράσινους» ισχυρισμούς.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα των εταιρειών Provenance και London Research, σε περισσότερους από 1.500 καταναλωτές σε Ευρώπη και Αμερική, το 79% των ερωτηθέντων εκφράζει αμφιβολίες σχετικά με τους ισχυρισμούς ειδικά των εταιρειών από τον χώρο των καλλυντικών σχετικά με την εφαρμογή πρακτικών ESG, ενώ μόλις το 25% θεωρεί ότι οι εταιρείες είναι ειλικρινώς διαφανείς ως προς την περιβαλλοντική και κοινωνική επίπτωση της παραγωγής των προϊόντων τους. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα, σχεδόν ένας στους δύο ερωτηθέντες (41%) αποζητά την επικύρωση των σχετικών «πράσινων» ισχυρισμών από ανεξάρτητους φορείς, προκειμένου να πειστεί.
Τα βιολογικά καλλυντικά ενδιαφέρουν τους καταναλωτές σε ποσοστό 93%, ενώ ακολουθεί η δίκαιη μεταχείριση των εργαζόμενων, το οποίο αναφέρεται ως σημαντικό από το 90% των ερωτηθέντων, η κλιματική αλλαγή για το 88% και η δέσμευση των εταιρειών απέναντι στα κοινά, για το 82% των ερωτηθέντων. Ωστόσο, μόλις το ένα τέταρτο του δείγματος δηλώνει ότι κατανοεί πλήρως τα κριτήρια πίσω από τους ισχυρισμούς των εταιρειών περί βιωσιμότητας και κοινωνικής επίπτωσης ενώ το 71% δεν είναι βέβαιο ως προς το τί εννοούν οι εταιρείες όταν χαρακτηρίζουν ένα προϊόν “φιλικό προς το περιβάλλον”. Αντίστοιχα, σκεπτικισμό και απορία εκφράζει επίσης το 62% των ερωτηθέντων σε ό,τι αφορά ισχυρισμούς των εταιρειών ομορφιάς για “πράσινα” προϊόντα όπως επίσης και για “clean’’ προϊόντα.
Βέβαιο είναι πάντως ότι παρουσιάζεται μία σημαντική ευκαιρία για τον επιχειρηματικό κόσμο, με την μορφή της υιοθέτησης βιώσιμων πρακτικών. Ειδικά σε ό,τι αφορά την βιομηχανία της μόδας, η έρευνα της Bain σε συνεργασία με την WWF στην Ιταλία πιστοποιεί ότι το 15% των καταναλωτών ειδών μόδας παγκοσμίως ενδιαφέρονται και υποστηρίζουν με τις αγορές τους εταιρείες που ενεργά μειώνουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα. Οι αναλυτές εκτιμούν δε ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί πολύ γρήγορα σε σχεδόν 50% τα αμέσως επόμενα χρόνια, καθώς οι νεότερες γενιές που είναι πιο ευαισθητοποιημένες, θα συνεισφέρουν μεγαλύτερο κομμάτι των εσόδων της βιομηχανίας της μόδας, αλλάζοντας τα δεδομένα.
Το 65% των περίπου 5.900 ερωτηθέντων στην έρευνα της Bain δηλώνει ότι ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, ωστόσο σχεδόν ένας στους τρεις δεν είναι σε θέση να διαχωρίσει τα προϊόντα που είναι βιώσιμα από εκείνα που δεν είναι -ποσοστό που αυξάνεται αναλόγως με την ηλικία των ερωτηθέντων, με τους εκπρόσωπους των Baby Boomers και της Silent Generation στην πλειονότητά τους να μην γνωρίζουν καν πού θα βρουν τις σχετικές πληροφορίες, επάνω στο προϊόν. Αντίθετα, μόλις ένας στους πέντε εκπροσώπους των Gen Z και Gen Y/Millennials εξέφρασε την ίδια δυσκολία όμως, σημαντικό ποσοστό ανέφερε την υψηλή τιμή ως βασικό ανασταλτικό παράγοντα στην επιλογή των εν λόγω ειδών.