Υπό την πίεση της πιο απαιτητικής γενιάς Gen Z, η οποία δίνει το ρυθμό για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, οι μεγάλες εταιρείες του χώρου της μόδας και των καλλυντικών θα κληθούν άμεσα να εντάξουν την έννοια της βιωσιμότητας στον σχεδιασμό των προϊόντων τους, εφόσον θέλουν να παραμείνουν επίκαιρες. Το γεγονός αυτό κατέστη σαφές κατά τη διάρκεια των εργασιών του 1ου Sustainable Fashion & Beauty Conference που διοργάνωσε προ ολίγων ημερών η Boussias, υπό την αιγίδα του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ) και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ).
Στο πλαίσιο του συνεδρίου συζητήθηκαν μεταξύ άλλων ο ρόλος της ομορφιάς και της μόδας σε ένα βιώσιμο μέλλον, το θέμα του κόστους που επιβαρύνει τους πιο «βιώσιμους» και η πρόταση να τεθεί φόρος στα μη βιώσιμα brands καθώς επίσης και η ανάγκη θέσπισης προτύπων για το τι σημαίνει τελικά βιώσιμος. Ειδικότερα, στην τοποθέτηση του κατά την έναρξη του συνεδρίου, ο πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, κ. Θ. Γιαρμενίτης, σημείωσε ότι ο Σύνδεσμος ενθαρρύνει τα μέλη του να συμμετάσχουν στο εθελοντικό πρόγραμμα περιβαλλοντικών δεσμεύσεων της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. ενώ συμμετείχε και στην Ελληνική Εβδομάδα Δράσης για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.
Όπως σημείωσε η γενική διευθύντρια του ΠΣΒΑΚ, κα Άννα Πατέρα, η Ευρώπη προβλέπεται να καταστεί τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός χημικών προϊόντων παγκοσμίως μέχρι το 2030, από δεύτερος που είναι σήμερα, καθώς παράγει το 16,9% των πωλήσεων χημικών προϊόντων παγκοσμίως. Πρόκειται για δέσμευση που απορρέει από την στρατηγική για τις χημικές ουσίες με στόχο την βιωσιμότητα, στα πλαίσια του European Green Deal. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τα πλαστικά, προβλέπεται όλες οι συσκευασίες να είναι ανακυκλώσιμες ή επαναχρησιμοποιήσιμες μέχρι το 2030, διευρύνοντας περαιτέρω την ευθύνη του παραγωγού.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΕΠΕΕ, κ. Β. Μασσέλος, επικεντρώθηκε στον σχεδιασμό με κριτήριο την βιωσιμότητα, τη θέσπιση προτύπων, την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και την επιστροφή της παραγωγής στην Ευρώπη. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ιταλικής φίρμας ρούχων Benetton η οποία αποφάσισε να ενισχύσει την παραγωγή της στη Σερβία, την Κροατία, την Τουρκία, την Τυνησία και την Αίγυπτο, μειώνοντας κατά το ήμισυ την παραγωγή της στην Ασία, από το τέλος του 2022. Σε αντίστοιχες κινήσεις έχουν προβεί επιπλέον γνωστά brands της μόδας όπως η Hugo Βoss, ενώ και ο κολοσσός του fast fashion, ισπανικός όμιλος Inditex, στηρίζει το 53% της παραγωγής του σε κοντινές στην Ισπανία χώρες, όπως η Πορτογαλία, το Μαρόκο και η Τουρκία.
Η υπεύθυνη διακυβέρνηση, η βιώσιμη παραγωγή και ανάπτυξη, η ακμάζουσες κοινότητες και η ενδυνάμωση των εργαζομένων αποτελούν τους τέσσερις άξονες στους οποίους εστιάζει η στρατηγική του ομίλου Σαράντη, όπως την παρουσίασε η κα Ε. Παππά, Investor Relations & Corporate Communications Director του Sarantis Group. Αντίστοιχα, ο γενικός διευθυντής της Caudalie Hellas κ. Ι. Λιώρης τόνισε την επικέντρωση της εταιρείας στα συστατικά, την συσκευασία, και την επίτευξη αρνητικού αποτυπώματος άνθρακα στα προϊόντα της μάρκας, ενώ ο κ. Δ. Σκιαδάς, Sustainability Manager της Korres, παρουσίασε τον πλήρη κύκλο της μάρκας, από τον σπόρο στην επιδερμίδα και πάλι πίσω, μέσα από τα 6 Korres Labs που εκφράζουν το όραμα ενός πλήρους κύκλου αξιακών επιλογών.
Από την πλευρά της, η Δρ. Φιόρη Ζαφειρόπουλου, ερευνήτρια έργων για την ηθική μόδα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, συντονίστρια του Fashion Revolution Greece και ιδρύτρια του SOFFA, εστίασε στην ηθική μόδα, αναφερόμενη στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα από τα κράτη μέλη της ΕΕ και την Ελλάδα, μέσω της δημιουργίας νομικών πλαισίων. Αντίστοιχα, ο κ. Στρ. Ανδρεάδης, συνιδρυτής της εταιρείας Salty Bag, επεσήμανε ότι η λύση στο πρόβλημα της διαχείρισης της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης της βιομηχανίας της μόδας θα έρθει όχι μέσω της ανακύκλωσης αλλά μέσω του δανεισμού, της ενοικίασης, της αγοράς επαναχρησιμοποιούμενων ή ανακυκλώσιμων προϊόντων καθώς και μέσω της χρήσης second και third hand προϊόντων. Για την ανάγκη αναδημιουργίας αλλά και αναδιανομής της μόδας, μίλησε από την πλευρά του ο κ. Erinch Sahan, Business & Enterprise Lead του Doughnut Economics Action Lab, τονίζοντας τη σημασία του επιχειρηματικού σχεδιασμού ώστε να επιτευχθεί ο μετασχηματισμός μίας εταιρείας.
Στην ανάγκη εμπλοκής του ίδιου του καταναλωτή αναφέρθηκε από την πλευρά της η κα Preeti Arya, Assistant Professor & Faculty Advisor του AATCC Club και του Fashion Insitute Technology της Νέας Υόρκης, υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να κάνει επιλογές σε ενδύματα από βιώσιμα υλικά που, αν και είναι ακριβότερα, έχουν σαφώς μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, αντισταθμίζοντας έτσι το επιπλέον κόστος μακροπρόθεσμα. Η ίδια τόνισε ότι ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας έχει πολύ βαρύ οικολογικό αποτύπωμα, με το 57% των απορριμμάτων του να καταλήγει σε χωματερές, το 25% να καταστρέφεται και μόλις το 10% να κατευθύνεται σε ανακύκλωση και το 8% σε επαναχρησιμοποίηση.
Τους τρόπους με τους οποίους ο σουηδικός όμιλος fast fashion H&M ενσωματώνει πρακτικές κυκλικότητας ανέλυσε κατά την παρουσίασή της η κα Anna Velikova, Change Communication Lead & Sustainability Manager, H&M Sales Market Greece, υπογραμμίζοντας ιδιαίτερα το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων που «τρέχει» από το 2013 με σημαντική επιτυχία, καθώς και τη στροφή του ομίλου στη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, με τα οποία κατασκευάζει ήδη το 64% των ενδυμάτων του. Τη δέσμευση της Adidas για ένα μέλλον χωρίς πλαστικά επεσήμανε στην τοποθέτηση της η κα Άννα Κεχαϊδου, Senior Manager, Newsroom & Publishing, South East Εurope, καθώς η εταιρεία συνεργάζεται με τον οργανισμό Parley for the Oceans, μαζεύοντας πλαστικά απορρίμματα και ανακυκλώνοντας για την παραγωγή αθλητικών υποδημάτων. Η εταιρεία έχει επιπλέον θεσπίσει την πρωτοβουλία Adidas Run for the Oceans από το 2017, ευαισθητοποιώντας το κοινό για την ανάγκη άμεσης δραστηριοποίησης με στόχο έναν καθαρότερο πλανήτη.