Μεικτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει η αγορά των εμπορικών καταστημάτων κατά το πρώτο εικοσαήμερο επαναλειτουργίας τους. Χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου παραλληλίζουν την αγοραστική κίνηση με… καρδιογράφημα, κάνοντας λόγο για τόνωση της ζήτησης κάποιες ημέρες της εβδομάδας και σε συγκεκριμένες περιοχές, καιρού επιτρέποντος.
Κοινή διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι εντονότερο σε περιφερειακές αγορές καθώς και σε μικρότερα καταστήματα, σε αντιδιαστολή με το κέντρο της Αθήνας και τα πολυκαταστήματα που δείχνουν να χάνουν -τουλάχιστον προς το παρόν- το στοίχημα της προσέλκυσης του κόσμου και με τις πωλήσεις να υποχωρούν σε διψήφιο ποσοστό, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Θετικότερες από το αναμενόμενο είναι ωστόσο οι πωλήσεις των εμπορικών κέντρων, με την επισκεψιμότητα να περιορίζεται μεν, αλλά τη μέση απόδειξη να ενισχύεται δε, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες.
Σε γενικές γραμμές πάντως, παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι η κατηγορία της ένδυσης συνολικά συγκρίνεται σε απώλειες με αυτήν την εστίασης, καθώς ο κόσμος είναι αρκετά επιφυλακτικός στο να κάνει αγορές, ενώ αποφεύγει και τα δοκιμαστήρια, όπου αυτά είναι διαθέσιμα, με αποτέλεσμα να περιορίζει περαιτέρω τις επιλογές του. Απόντες από την αγορά είναι και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές, περιορίζοντας τις μετακινήσεις και τις δαπάνες τους στα απολύτως αναγκαία.
Κατόπιν αυτών, τα ρούχα μαζί με κατηγορίες ειδών όπως τα εσώρουχα και τα μαγιό, εκτιμάται ότι θα κινηθούν τις επόμενες εβδομάδες, ή πιθανώς και μήνες, στην βάση εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών. Ήδη εξάλλου βρίσκονται σε εξέλιξη προωθητικές ενέργειες και σε μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού με προσφορές έως και 40%.
Περαιτέρω, προκειμένου να κινηθούν τα αυξημένα αδιάθετα εμπορεύματα, αρκετοί έμποροι προσανατολίζονται σε μειωμένες ακόμη και στο μισό παραγγελίες για τον επόμενο χρόνο, επιβεβαιώνοντας τους φόβους της αγοράς για κρίση διαρκείας στο λιανεμπόριο.
Σε εξαιρετικά δυσχερή θέση έχουν περιέλθει ειδικότερα οι έμποροι τουριστικών ειδών, με τους τζίρους να υποχωρούν έως και 90% συγκριτικά με πέρσι. Για το θέμα αυτό, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών είχε επαφές τόσο με τον περιφερειάρχη Αττικής όσο και το υπουργείο Ανάπτυξης, ζητώντας την στήριξη των επιχειρήσεων αυτών, μεταξύ άλλων μέσω δανείων «covid 19», καθώς όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, κάποιες δεν θα αντέξουν ούτε μέχρι τα μέσα του Ιουνίου, οπότε αναμένεται να υπάρξει κάποιο τουριστικό ρεύμα στην χώρα.
Σε αντιδιαστολή, σε θετικό έδαφος δείχνει να κινείται η κατηγορία των καλλυντικών, η οποία εξάλλου ήταν και από τις λίγες που κινήθηκαν και στην διάρκεια του lockdown. Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση, φαίνεται ότι κερδίζουν έδαφος τα ηλεκτρονικά καταστήματα, επιβεβαιώνοντας και στην χώρα μας την επικράτηση της τάσης ενίσχυσης των ψηφιακών πωλήσεων που διαπιστώνεται και στο εξωτερικό.
Έτσι εξηγείται και η προσθήκη του νέου ηλεκτρονικού καταστήματος καλλυντικών του ομίλου Σαράντη, scarletbeauty.gr σε μία αγορά που μετράει ήδη τουλάχιστον τρεις μεγάλους παίκτες -hondoscenter, atticabeauty και Sephora. Αξίζει να σημειωθεί επίσης, ότι πρόσφατη έρευνα της IRI, διαπιστώνει στροφή των καταναλωτών στα μικρά και μεσαία καταστήματα, εμβαδού έως 400 τμ., σε ό,τι αφορά ειδικά την αγορά των αντιηλιακών, σε αντιδιαστολή με τα μεγαλύτερα καταστηματα άνω των 400 τμ που είδαν κάμψη πωλήσεων συγκριτικά με πέρσι.
Η πανδημία εκτιμάται ότι θα δράσει πάντως ως καταλύτης δυσχεραίνοντας τις προσπάθειες ήδη προβληματικών εταιρειών να επιβιώσουν και συγκεντρώνοντας την αγορά σε ακόμη λιγότερα χέρια, εκείνων που ουσιαστικά διαθέτουν το αναγκαίο cash flow να ξεπεράσουν την δύσκολη συγκυρία.
Βέβαιη αλλά και κομβικής σημασίας πρέπει να θεωρείται και η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή για το σύνολο πλέον του λιανεμπορίου, στοιχείο που αναδεικνύεται και από τις πρόσφατες κινήσεις ομίλων όπως ο Φουρλής, που ενισχύει το ψηφιακό κανάλι τόσο της ΙΚΕΑ όσο και της Intersport, αλλά και του ομίλου Jumbo, ο οποίος θέτει ως προτεραιότητα την άμεση έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού του καταστήματος σε Κύπρο και Ρουμανία. Είναι χαρακτηριστικό εξάλλου ότι η διοίκηση της Jumbo θεωρεί το 2020 «χαμένη χρονιά», και προειδοποιεί για αυξημένη αβεβαιότητα και περιορισμό των φιλοδοξιών για οικονομικές επιδόσεις τους επόμενους μήνες.